Citat:
Diskussionen handlar mer om VARFÖR en del Iranier inte vill associeras med araberna. Vad/vilka är det som har etablerat den associationen? Vilka är det som styr dessa föreställningar om araber?
Självklart vill inte en riktig iranier associeras med araber. Varför skulle vi? Jag förstår att du som muslimsk iranier, som dessutom stödjer och gillar Irans regim, gärna ser dig själv som en "semi-arab". Det är vanligt bland er att blanda in 100 arabiska ord så fort ni pratar persiska, allt för att islamisera Iran och persisk kultur till den grad att vår kultur helt och hållet nästan utraderas.
Ni religiösa muslimer bedriver samma kampanj i Europa, där ni försöker påtvinga er barbariska och medeltidsaktiga religion och dess regler på Européer och deras samhällen. En stor del av Englands muslimer vill ju bland annat införa sharia i England. I Sverige hör vi hur muslimer vill att badhusen ska vara stängda för män vid vissa bestämda tider, så muslimska kvinnor ska kunna bada. Ni för alltså med er eran medeltida, degenererade kultur och försöker inplantera den på Européerna och deras samhällen. Jag förstår inte varför ni inte bara kan stanna hemma i era muslimska länder.
Djupt religiösa mullor i Iran har förespråkat för att helt förstöra och jämna antika förislamiska städer som Persepolis med marken.
Läs även detta:
Citat:
The tradition of banning names dates to the beginning of the Islamic Revolution in the early 1980s, when Iran's conservative leaders sought to purge the country of both Western culture and its own Persian, pre-Islamic past. Fundamentalists consider it unfortunate that Iranians used to be Zoroastrians, or that the ancient Persian empire achieved its greatest triumphs before Islam's arrival. To that end, they compiled a long list of forbidden names that included Zoroastrians gods and goddesses, commanders of ancient Persian armies, and other such tainted, best-forgotten figures.
Citat:
Många av er vill gärna vara européer men inte araber, och denna inställning har att göra med en slags amerikanisering som etablerats via starka västerländska medier. Liknande föreställningar har också mycket att göra med tankar om "modernitet".
De flesta iranska nationalister vill etablera ett samhälle baserat på persisk kultur, inte västerländsk, inte heller arabisk/islamisk kultur.
Citat:
Ja i Sverige gör man så med flit, det sker systematiskt och strukturellt .. Det är deras strategi att generalisera alla invandrare. Men varför ska alla hata araben för det? Du vänder dig mot araben medan du söker erkännanden av svensken.
Jag hatar inte araber, men jag ser dem knappast som några vänner. Deras syn och deras beteende mot den gemene iraniern är förkastlig. I gulfstaterna skryter dem att de har alla världens horor, däribland persiska kvinnor, som delvis kidnappats. Läs på youtube hur de ständigt attackerar persiska kvinnor, vår kultur etc.
Saddam, är väl en typisk arab som hatade Iran.
Citat:
Three Whom God Should Not Have Created: Persians, Jews, and Flies
The author, Khairallah Talfah, was an Iraqi Ba'ath Party official, and the maternal uncle and father-in-law of Saddam Hussein. He first wrote the ten-page pamphlet in 1940.
The work describes Persians as "animals God created in the shape of humans"
http://www.telegraph.co.uk/news/1424980/He-dreamed-of-glory-but-dealt-out-only-despair.html?pageNum=1
En annan källa:
Efraim Karsh, Inari Rautsi. Saddam Hussein: a political biography. Grove Press, 2003.
Citat:
Rasmedvetna

Vad är det för något?
Gällande genetik, har vi ingenting som kallas iranska gener. Om du har underlag som visar att vi har speciella gener eller liknande kan du åberopa det här så får vi se vad som menas med "Iranska" gener..
Jag pratar inte om "iranska gener". Jag pratar om haplogrupper. Dessa kan användas för att bestämma genetiska populationer. Vissa haplogrupper är vanligare bland vissa folkslag, och utifrån detta, kan man kartlägga folkgruppers genetiska uppsättning.
Citat:
Det är inget fel på araber... Att du ens går in i en diskurs med "primitiva" .. Kategoriseringen av satan västerländska imperialister som du rättar dig efter..
Det är inte nödvändigtvis fel på araber, men det finns stora problem med arabens kultur, och detta märker vi allra mest i Europa, där kontrasterna blir väldigt tydliga när en arab med arabisk kultur försöker leva sida vid sida med en Europé.
Arabens kvinnosyn och klankultur är hämmande för vilket civiliserat samhälle som helst. Islam gör inte saken bättre.
Jag anser att du, som muslimsk iranier, som dessutom avskyr väst och deras "imperialism", samt fullt ut stödjer Irans regim, lika gärna kan åka tillbaka till Iran. Jag förstår verkligen vad du gör här? I alla dina inlägg hyllar du Islam, Irans sadistiska, anti-iranska regim etc. Det är för mig en stor gåta vad du gör i detta västerländska land, som bespottar din Koran, för den är inte värd mer än att bli bespottad.
Citat:
Det finns ingenting vetenskapligt du kan hitta som kan skilja mellan araben bosatt i Shiraz och persen bosatt i samma stad.
Jag presenterade redan en vetenskaplig studie som visar att ahvaz-araber har en helt annan genetisk uppsättning (baserat på Y-DNA haplogrupper) än iranier.
Men ni muslimer verkar ju vara immuna mot vetenskap. Det måste ni vara för att tro på allt som står i Koranen.