2013-07-13, 03:21
Medlem
sartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultimatkontakt

Denna arabfråga bland exil-iranier är bara pinsam....folk som är bittra över att de inte kan åka till Iran pga. styret vill visa sitt hat genom gnälla om att de minsann inte är araber och muslimer, de är zoroastriska perser menar de

Vad fan yrar du för skit? Jag har varit i Iran 15 gånger.

Och jag är ingen jävla muslim, jag tror inte på en pedofilprofet som bara ville sprida Islam som en politisk ideologi.

Ahvaz araber är varken kulturellt sett eller genetiskt sett iranier. Ska det vara så svårt att fatta? Jag presenterade även fakta som stödjer detta.

Har du sett ahvaz-araber? Dem klär sig i traditionella arabiska kläder, pratar arabiska och många av dem vill separera sig från Iran, eftersom de inte identifierar sig med varken Iran eller Iranier.

Säg aldrig att den här araben är en Iranier, han hade förmodligen blivit lika arg som mig, om du kallade han för "iranier".

http://www.irantravelingcenter.com/images/Ahwaz_iran.jpg

Läs denna beskrivning över "Iranian people".

Citat:
The Iranian peoples or Iranic peoples are an Indo-European ethno-linguistic group that comprise the speakers of Iranian languages, a major branch of the Indo-European language family, as such forming a branch of the Indo-European-speaking peoples.

Såvitt jag vet pratar inte ahvazaraber persiska som modersmål, det språk dem pratar hemma är arabiska.
Senast redigerad av sartus 2013-07-13 kl. 03:29.
Citera
2013-07-13, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dopeman
Som jag förklarat för dig kan man inte anta att två verk bygger på varandra pga. liknande innehåll. "The Cambridge History of Iran" är mycket omfattande och Zarrinkoobs verk utgör endast delen som berör arabernas erövring av Iran.

Jo Zarrinkoob utgår ifrån Tarikhe Iran Baed az Islam.. Det är den enda han utgår ifrån.
Sidan 667 kan du läsa.. Många delar är tom direkta översättningar..

Vad vill du säga med det? Är det någon som har hävdat att "The Cambridge History Of Iran" inte är omfattande? Vad är det du försöker göra här?

Citat:
Du har inte läst verket och är därför inte i en position att diskutera innehållet. Zarrinkoobs verk ”Do Gharn Sokoot” och är också mycket omfattande och innehåller liknande delar som "The Arab Conquest.." men det innebär inte att de "bygger på varandra"

Här på FB har vi anonyma användare som diskuterar och ingen du kan placera i en viss position. Däremot kan man diskutera gällande ämnen som tas upp, och vill man ägna sig åt indirekta personliga kommentarer om en viss användare kan man göra det, men frågan är om själva diskussionen har något med saken att göra.

För din info.. Jag har läst hela "The Cambridge History Of Iran" och det gjorde jag för länge sedan.. Det ingår i alla högre historiska studier i Irans högskolor och universitet (tyvärr), det gör det fortfarande skulle jag tro..

Vidare så har jag också läst Zarrinkoobs kritik gällande "The Cambridge History Of Iran" ..
Fördelen med ett liknande verk är att läsaren kan "slå upp" och ta del av senaste forskningen i ett sammanfattat koncept (Varje del).

Diskussionen handlar om en upptrappning i samband med Riddah där jag har hävdat att Iranier haft en specifik roll i Bahrain och senare andra områden. Jag hävdade att kriget mot Iran utvecklades från Riddah-krigen något som bekräftas av en del som Zarrinkoob.

Jag har också hävdat att fientligheterna mot araber och muslimer i tidigare perioder från sassanidernas sida är något av betydelse. Här menar jag att det finns en distinktion mellan arabernas aktioner kring gränserna och muslimernas krig (alltså fientligheterna mellan muslimerna och sassaniderna).

Citat:
Hade Zarrinkoob skrivit att det var en engelsk sammanfattning av något av hans tidigare verk hade situationen varit annorlunda
Citat:
, men nu har han inte påstått något sådant utan det är du som trollar.

Nej det är snarare du som trollar.. Det finns ingen anledning att skriva något sånt.. Det klart att han utgick från Tarikh e Iran Baed az Islam då han skrev den, och det är tom direkta avskrivningar i en del sammahang..

Syftet med ett liknande verk är att övriga förutom Iranier också ska ta del av senaste forskningen som Zarrinkoob bedrivit men mer sammanfattad och begränsad . Tarikh e Iran baed az Islam innehåller också många delar bla "arab dar Iran" som också gavs ut i form av en vetenskaplig artike på persiska.

Det var helt enkelt inte nödvändigt att ge ut den på persiska eftersom han har en bättre version på persiska..

Citat:
Muthanna vände sig till Abu Bakr "in order to ensure a greater measure of immunity in their inroads on Iranian territory". Muthanna sökte Abu Bakrs skydd då han sedan tidigare hamnat i konflikt med sassaniderna pga. räderna. Efter konverteringen sökte han Abu Bakrs stöd för en kampanj:

"Furthermore, he sought the caliph's recognition of him as rightful leader of his people, whom he would bring with him to Islam, to organize them for a campaign into the Sawad of Iraq to spread Islam"

Ja men nu tar du i lite.. Muthanna "valde" att alliera sig med Abu Bakr med tanke på Khalids framgångar och den Sassanidiska dynastins svaghet (sassaniderna hade stora inrikes problem vid denna tid). Då Riddah var Muthannas fiender innebar denna allians en slags skydd..

Men detta säger ingenting om Riddahs verksamhet där.. Så självfallet fick Muthanna hjälp mot sina fiender då dessa var inblandade i tidigare konflikter mot muslimerna.

Citat:
Då Abu Bakr inte kunde förlita sig helt på Muthanna fick Khalid ansvaret för denna kampanj. Vidare är det viktig att poängtera att Zarrinkoob tydligt skiljer mellan Ridda krigen och det senare mot sassaniderna!

Ja det stämmer att Zarrinkoob skiljer mellan Ridda krigen och det senare mot sassaniderna.. Men Zarrinkoob menar att upptrappningen började med Riddha kriget, det är det jag försöker förklara för dig..

Citat:
The end of the Ridda wars left the Arabs poised for Holy War for the sake of Islam, ready to challenge even Byzantium and Iran.

Zarrinkoob benämner detta krig som "A Holy War for the sake of Islam".

Vid den tidpunkten hade många konflikter utkämpats mellan sassaniderna och muslimerna. Så det hela trappades upp till ett krig..

Citat:
[b][indent]Det vi kan se med tydlighet är att ingen historiker kan påstå att sassaniderna påbörjade detta krig. Omständigheterna, dvs. sassanidernas försvagning, Muthannas räder och muslimernas militära framgångar ledde till en offensiv aktion från muslimernas sida.

Jag skrev att det finns faktorer som tyder på att sassaniderna påbörjade konflikten. För det är nämligen så att många källor under andra världskriget och innan, har haft en annan typ av ingång i själva ämnet. Hur araber i gestaltats påvisar tendenser av imperialismens politik gentemot mellanöstern.
Citat:
[b][indent]Precis som Donner skriver fick muslimerna stöd av vissa arabiska stammar (under Muthannas ledning) mot sassaniderna i deras offensiva erövring (conquest offensives). Källor visar att iranierna intog en defensiv position medan Muthanna och hans allierade sedan tidigare kände till deras försvagning.

Ja det är möjligt att man fick hjälp.. Men vi diskuterar inte själva kriget, utan snarare vad som gjorde att det hela blev ett krig..

Citat:
[b][indent]Jo de avfärdar ditt trams då det inte finns några bevis för att sassaniderna startade ett anfall. Tvärtom menar forskare att sassaniderna intog en defensiv ställning.

Sassaniderna gjorde sig skyldiga till inblandningar och redan under Khosrow Parvizs tid visade man sin fientlighet mot muslimerna.. Ett exempel var Ala Hazramis konflikt i Bahrain..

Citat:
[b][indent]Läs både min mejlfråga och Moronys svar. Han håller med mig i att detta krig utvecklades ur räder som senare sanktionerades av Abu Bakr. Han menar att det "momentum" som följde av Ridda krigen förde muslimerna in på sassanidiskt territorium! Samtidigt menar Morony att det inte finns några bevis för att perserna startade kriget.

Tack för klargörandet, nu var formuleringen inte desamma men vi vet fortfarande inte om Morony fått detta från Hourani eller någon annan. Allt bygger i slutändan på primära källor.

Han menar "kraften" av ridda-krigen medförde detta.. och det är också det bla Zarrinkoob säger.. Han kanske är av den uppfattningen dopeman.. han har säkert sina skäl men däremot har inte många forskare ägnat sig åt sassanidernas roll i riddah.. men Ridda.krigen var främsta orsaken till upptrappningen..

Nej men jag bara påpekade att han borde göra tillägg i liknande fall.. tex; jag precis som X är av y uppfattning..

are janam..
Citera
2013-07-13, 14:55
Medlem
Citat:
För den persiska formen är ejtenAb korrekt då det överensstämmer med den persiska stavningen. Jag har bland annat visat dig här:

http://books.google.se/books?id=t1-mfACVATsC&pg=PA378&lpg=PA378&dq=ejtenAb+napazir&so urce=bl&ots=2w7TBCY_5z&sig=FxQu1nnqCLDGWuYJF3pee1K gDnM&hl=en&sa=X&ei=WDzXUcTyOsXEtAbxk4AQ&ved=0CDcQ6 AEwAg#v=onepage&q=ejtenAb%20napazir&f=false

"Jame'eh-ye Madani va Taghirat-e Ejtenab Napazir-e Eqtesadi"

För vidare läsning har du:

http://en.wikipedia.org/wiki/Persian_phonology#Chart

Som du ser har du fel. Jag hoppas du har lärt dig något.

är du klar?

Ja det finns en rad olika förslag för hur stavningen ska se ut. Du hävdade att Literal hade fel men jag menar att han skrev rätt. Det fs endast standard som accepterats av många orientalister i akademiska atmosfärer. Andra alternativa modeller som brukats i vissa områden är ej aktuella i denna diskussion.
Literal skrev Ijtinab/Ijtinâb.. Han utgick från Latin 1 systemet som är den mest förekommande och accepterade i akademiska arbeten.

Citat:
Detailed Transliteration Guidelines

• The Arabic tāʾ marbūṭa is rendered a not ah. In Persian it is ih. In Arabic iḍāfa constructions, it is rendered at: for example, thawrat 14 tammūz. The Persian izafat is rendered -i: for example, vilāyat-i faqīh.

• The nisba ending is rendered -iyya in Arabic (e.g., miṣriyya) and -iyyih in Persian

http://web.gc.cuny.edu/ijmes/docs/TransChart.pdf

http://web.gc.cuny.edu/ijmes/pages/transliteration.html

International Journal of Middle East studies

Det är den mest korrekta och kompletta sättet att skriva på latin.. Du tänker på chat-uttal och "direkta" uttalet på svenska.. Om vi tänker oss svenska alfabeten som system att utgå ifrån då förändras uttalen och därmed stavningen.

Men så kan det inte funka om en tysk ska börja läsa..

Därför så har man "försökt" lösa problemet genom att utifrån Latin 1 systemet komma på en modell som löser alla möjliga stavningar... Så din invändning tyder snarare på att du inte har förstått hur man tyder uttalen utifrån en kodtabell.

http://www.loc.gov/catdir/cpso/romanization/persian.pdf
Du kan läsa mer om kodtabellen och hur man tyder dessa..
ALA-LC systemet är alltså helt korrekt och diskussionen mellan dig och Literal bygger mest på missförstånd från din sida..
The Library of Congress http://www.loc.gov/catdir/cpso/roman.html

University of Michigan
http://guides.lib.umich.edu/content.php?pid=18162&sid=300822

http://lgdata.s3-website-us-east-1.amazonaws.com/docs/64/25840/persianrom.pdf

Citat:
Izafah
is noted in the following ways, depending on the spelling of the
first word of the Persian construction:
"
dar-i bagh

Detta system används även av svenska bibliotek och institutioner.
Senast redigerad av IR5 2013-07-13 kl. 15:04.
Citera
2013-07-13, 14:59
Medlem
Det finns både kristna och judar i Iran.
Islam är ett hopkok av diverse saker ur judendomen och kristendomen.
Några skäggiga gubbar hittade på allt det där på 500-talet.
Citera
2013-07-13, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sartus
Vi vill inte associeras med araber eftersom vi INTE är araber? Hur jävla svårt ska det vara att begripa detta?

Diskussionen handlar mer om VARFÖR en del Iranier inte vill associeras med araberna. Vad/vilka är det som har etablerat den associationen? Vilka är det som styr dessa föreställningar om araber?

Många av er vill gärna vara européer men inte araber, och denna inställning har att göra med en slags amerikanisering som etablerats via starka västerländska medier. Liknande föreställningar har också mycket att göra med tankar om "modernitet".

Citat:
Om du som svensk åker till japan och ständigt blandas ihop med ryssar, skulle du småle då och nicka jakande, "ja, jag är en rysse", eller skulle du markera att du är en stolt svensk?

Ja i Sverige gör man så med flit, det sker systematiskt och strukturellt .. Det är deras strategi att generalisera alla invandrare. Men varför ska alla hata araben för det? Du vänder dig mot araben medan du söker erkännanden av svensken.

Mekanismen kan nyttjas utan att du är medveten om det..Pahlavidynastin etablerade en liknande inställning hos Iranier.. Det här är en form av förskjutning där den som har större makt eller makt över definitionerna ska kunna splittra och härska..

Citat:

Tack vare populationsgenetiken så kan vi idag rent vetenskapligt markera att Iranier inte är i närheten av att vara några araber. Faktum är att de finns fler folkgrupper i södra Europa som klustrar närmare araber än perser.

Vi har alltid, och kommer alltid markera att vi inte är araber. Våra kvinnor är även rasmedvetna när det kommer till arabfrågan.
Se bara här--> http://www.youtube.com/watch?v=WsHZwuHiTSo

Rasmedvetna Vad är det för något?
Gällande genetik, har vi ingenting som kallas iranska gener. Om du har underlag som visar att vi har speciella gener eller liknande kan du åberopa det här så får vi se vad som menas med "Iranska" gener..

Det är inte ens vetenskapligt att kalla några gener för Iranska..

Citat:
Vänta bara några decennier, så kommer ni svenskar också inse varför vi iranier har problem med araben.

Dock vill jag utesluta Syrianer/assyrier, libaneser, dessa är inte alls lika barbariska och primitiva som araben från arabiska halvön eller nordafrika.

Det är inget fel på araber... Att du ens går in i en diskurs med "primitiva" .. Kategoriseringen av satan västerländska imperialister som du rättar dig efter..

Citat:
Ahvaz araber är varken kulturellt sett eller genetiskt sett iranier. Ska det vara så svårt att fatta? Jag presenterade även fakta som stödjer detta.

Ja det är mycket svårt att fatta eftersom Ahvaz har både persiska områden och arabiska områden. Jag har varit i Ahvaz och jag känner inte igen det du skriver här..

Det finns ingenting vetenskapligt du kan hitta som kan skilja mellan araben bosatt i Shiraz och persen bosatt i samma stad.

Citat:
Har du sett ahvaz-araber? Dem klär sig i traditionella arabiska kläder, pratar arabiska och många av dem vill separera sig från Iran, eftersom de inte identifierar sig med varken Iran eller Iranier.

Nej möjligen inte det Iran du försöker destillera fram här.. Nej, detta Iran är ingenting jag känner igen heller.. Ja det är deras traditionella kläder, vad är ditt problem..?

Citat:
Säg aldrig att den här araben är en Iranier, han hade förmodligen blivit lika arg som mig, om du kallade han för "iranier".

http://www.irantravelingcenter.com/images/Ahwaz_iran.jpg

Läs denna beskrivning över "Iranian people".

Såvitt jag vet pratar inte ahvazaraber persiska som modersmål, det språk dem pratar hemma är arabiska.

De har olika dialekter och en del blandspråk med persiska.. speciellt på en del av öarna.. Nej självklart inte när du håller på och beskriver honom som en barbar..
Citera
2013-07-13, 19:09
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Diskussionen handlar mer om VARFÖR en del Iranier inte vill associeras med araberna. Vad/vilka är det som har etablerat den associationen? Vilka är det som styr dessa föreställningar om araber?
Varför denna tvångsassociation med araber dock? Iranier (perser/kurder) har högre genetisk likhet med icke-arabiska folkslag, "turkar", assyrier, armenier, georgier och så vidare, än vad iranier har med araber. De som tror att hela MENA är 100% rent arabiskt blod är bara ignoranta och arabocentriska.

Citat:
Gällande genetik, har vi ingenting som kallas iranska gener. Om du har underlag som visar att vi har speciella gener eller liknande kan du åberopa det här så får vi se vad som menas med "Iranska" gener..

Det är inte ens vetenskapligt att kalla några gener för Iranska..
Y-DNA R1a-Z93+ är vanlig bland perser och kurder (ca 20%), och det var R1a-Z93+ män som spred de iranska språken till mellanöstern. R1a-M17+ är den indo-europeiska y-kromosomen, "arisk" eller "iransk" om du så vill kalla den. Vidare har iranier ca 7% av den nordeuropeiska autosomal DNA komponenten, precis som indier, och det är inget de har fått under 1900-talet, utan går tillbaka till proto-indoiranierna.

http://imageshack.us/a/img189/1982/ydnar1a1a20130308clades.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_R-M420
Citera
2013-07-13, 19:11
Medlem
sartuss avatar
Citat:

Självklart vill inte en riktig iranier associeras med araber. Varför skulle vi? Jag förstår att du som muslimsk iranier, som dessutom stödjer och gillar Irans regim, gärna ser dig själv som en "semi-arab". Det är vanligt bland er att blanda in 100 arabiska ord så fort ni pratar persiska, allt för att islamisera Iran och persisk kultur till den grad att vår kultur helt och hållet nästan utraderas.

Ni religiösa muslimer bedriver samma kampanj i Europa, där ni försöker påtvinga er barbariska och medeltidsaktiga religion och dess regler på Européer och deras samhällen. En stor del av Englands muslimer vill ju bland annat införa sharia i England. I Sverige hör vi hur muslimer vill att badhusen ska vara stängda för män vid vissa bestämda tider, så muslimska kvinnor ska kunna bada. Ni för alltså med er eran medeltida, degenererade kultur och försöker inplantera den på Européerna och deras samhällen. Jag förstår inte varför ni inte bara kan stanna hemma i era muslimska länder.

Djupt religiösa mullor i Iran har förespråkat för att helt förstöra och jämna antika förislamiska städer som Persepolis med marken.

Läs även detta:

Citat:
The tradition of banning names dates to the beginning of the Islamic Revolution in the early 1980s, when Iran's conservative leaders sought to purge the country of both Western culture and its own Persian, pre-Islamic past. Fundamentalists consider it unfortunate that Iranians used to be Zoroastrians, or that the ancient Persian empire achieved its greatest triumphs before Islam's arrival. To that end, they compiled a long list of forbidden names that included Zoroastrians gods and goddesses, commanders of ancient Persian armies, and other such tainted, best-forgotten figures.

Citat:
Många av er vill gärna vara européer men inte araber, och denna inställning har att göra med en slags amerikanisering som etablerats via starka västerländska medier. Liknande föreställningar har också mycket att göra med tankar om "modernitet".

De flesta iranska nationalister vill etablera ett samhälle baserat på persisk kultur, inte västerländsk, inte heller arabisk/islamisk kultur.

Citat:
Ja i Sverige gör man så med flit, det sker systematiskt och strukturellt .. Det är deras strategi att generalisera alla invandrare. Men varför ska alla hata araben för det? Du vänder dig mot araben medan du söker erkännanden av svensken.

Jag hatar inte araber, men jag ser dem knappast som några vänner. Deras syn och deras beteende mot den gemene iraniern är förkastlig. I gulfstaterna skryter dem att de har alla världens horor, däribland persiska kvinnor, som delvis kidnappats. Läs på youtube hur de ständigt attackerar persiska kvinnor, vår kultur etc.

Saddam, är väl en typisk arab som hatade Iran.

Citat:
Three Whom God Should Not Have Created: Persians, Jews, and Flies
The author, Khairallah Talfah, was an Iraqi Ba'ath Party official, and the maternal uncle and father-in-law of Saddam Hussein. He first wrote the ten-page pamphlet in 1940.

The work describes Persians as "animals God created in the shape of humans"

http://www.telegraph.co.uk/news/1424980/He-dreamed-of-glory-but-dealt-out-only-despair.html?pageNum=1

En annan källa:
Efraim Karsh, Inari Rautsi. Saddam Hussein: a political biography. Grove Press, 2003.

Citat:

Jag pratar inte om "iranska gener". Jag pratar om haplogrupper. Dessa kan användas för att bestämma genetiska populationer. Vissa haplogrupper är vanligare bland vissa folkslag, och utifrån detta, kan man kartlägga folkgruppers genetiska uppsättning.

Citat:
Det är inget fel på araber... Att du ens går in i en diskurs med "primitiva" .. Kategoriseringen av satan västerländska imperialister som du rättar dig efter..

Det är inte nödvändigtvis fel på araber, men det finns stora problem med arabens kultur, och detta märker vi allra mest i Europa, där kontrasterna blir väldigt tydliga när en arab med arabisk kultur försöker leva sida vid sida med en Europé.

Arabens kvinnosyn och klankultur är hämmande för vilket civiliserat samhälle som helst. Islam gör inte saken bättre.

Jag anser att du, som muslimsk iranier, som dessutom avskyr väst och deras "imperialism", samt fullt ut stödjer Irans regim, lika gärna kan åka tillbaka till Iran. Jag förstår verkligen vad du gör här? I alla dina inlägg hyllar du Islam, Irans sadistiska, anti-iranska regim etc. Det är för mig en stor gåta vad du gör i detta västerländska land, som bespottar din Koran, för den är inte värd mer än att bli bespottad.

Citat:
Det finns ingenting vetenskapligt du kan hitta som kan skilja mellan araben bosatt i Shiraz och persen bosatt i samma stad.

Jag presenterade redan en vetenskaplig studie som visar att ahvaz-araber har en helt annan genetisk uppsättning (baserat på Y-DNA haplogrupper) än iranier.

Men ni muslimer verkar ju vara immuna mot vetenskap. Det måste ni vara för att tro på allt som står i Koranen.
Senast redigerad av sartus 2013-07-13 kl. 19:39.
Citera
2013-07-13, 19:28
Medlem
Citat:
Att vara iranie betyder inte per automatik att man är pers...
Visst kan du säga att Ahvaz-araberna inte är perser, men de är ändå iranier...Iran är ett mångkulturellt- och mångetniskt land.

Helt rätt... Javisst är dessa iranier..Iranietet är en nationalitet medan araben i Iran har en etnicitet. Egentligen är något som kallas pers i Tehran endast massa blandningar mellan azerer,araber,kurder,perser,balucher etc etc..

Citat:
Det är inte som att de i Ahvaz är spanjorer...utan araber, och det är inte så konstigt när landet gränsar till arabländer...på samma sätt som vi har turkmener i norra Iran när Irans norra gräns ligger mot Turkmenistan, eller ska du säga att turkmenerna i Iran inte heller är iranier?

Visst är det så..

Citat:
Att hitta en riktig pers idag är väldigt svårt...de flesta i Tehran som påstår sig vara från Tehran ursprungligen är vanligtvis från mindre städer som inte är i närheten av Tehran, alltså mycket skitsnack från folk.

Jag vet, som om det är en bragd .. Mina erfarenheter säger att en del Iranier som är bosatta i Sverige förnekar inte bara sig själva som Iranier men också ljuger om sin ursprungliga klasstillhörighet. De brottas inte med en sak utan flera problem samtidigt. Jag tror också att många som har tagit sig till Sverige har gjort det på ett olagligt sätt och därmed vant sig med att ljuga redan i början då man fyllde asylansökan..

Citat:
Denna arabfråga bland exil-iranier är bara pinsam....folk som är bittra över att de inte kan åka till Iran pga. styret vill visa sitt hat genom gnälla om att de minsann inte är araber och muslimer, de är zoroastriska perser menar de

Ja, med tillägget att alla kan åka till Iran förutom människor som har begått allvarliga brott eller är efterlysta pga sina kriminella aktioner.. Har man dödat någon i Iran eller varit delaktig i en del aktioner mot IRI där vapen används, kommer man att arresteras direkt redan innan man kommer in på flygplatsen.

De vill få till en nollställning med IRIs förfall.. De tror att saker och ting raderas.
Citera
2013-07-13, 21:09
Medlem
Citat:
Självklart vill inte en riktig iranier associeras med araber. Varför skulle vi? Jag förstår att du som muslimsk iranier, som dessutom stödjer och gillar Irans regim, gärna ser dig själv som en "semi-arab". Det är vanligt bland er att blanda in 100 arabiska ord så fort ni pratar persiska, allt för att islamisera Iran och persisk kultur till den grad att vår kultur helt och hållet nästan utraderas.

Det var inte svar på min invändning.. Anta att jag är x och y .. vad du säger om mig förändrar inte frågan som du inte svarade på.

Du kan ju väl börja med att ersätta arabiska ord så får vi se hur bra du lyckas med den saken..Att leva i en förnekelse innebär bla att komma liknande påståenden..

Du menar att ett språk som påverkats från flera håll, kan skyllas på araber.. Nej, så är det inte .. Redan under din föreställda storhetstid använde man många olika språk..Parsi var ett av språken. Jag förstår inte vad det är som du försöker åstadkomma med persiskan som ska göra den sån ren som möjligt. Du kan väl komma på förslag herr icke-arab.. Resten är massa fantasier och en slags självbedrägeri..

Citat:
Ni religiösa muslimer bedriver samma kampanj i Europa, där ni försöker påtvinga er barbariska och medeltidsaktiga religion och dess regler på Européer och deras samhällen. En stor del av Englands muslimer vill ju bland annat införa sharia i England. I Sverige hör vi hur muslimer vill att badhusen ska vara stängda för män vid vissa bestämda tider, så muslimska kvinnor ska kunna bada. Ni för alltså med er eran medeltida, degenererade kultur och försöker inplantera den på Européerna och deras samhällen. Jag förstår inte varför ni inte bara kan stanna hemma i era muslimska länder.

Ja låt oss anta att det finns en del som vill införa sharia i England. Vad är ditt problem? Det finns gott om exempel där västerlänningar försöker påtvinga muslimer saker och ting...

Citat:
Djupt religiösa mullor i Iran har förespråkat för att helt förstöra och jämna antika förislamiska städer som Persepolis med marken.

Vad har det med saken att göra!!!?

Citat:
De flesta iranska nationalister vill etablera ett samhälle baserat på persisk kultur, inte västerländsk, inte heller arabisk/islamisk kultur.

Det kallas en förnekelse, nämligen att leva i en värld där man tror sig kunna radera saker hur som helst.. Du får jätte gärna presentera konceptet eller strategin för det du tar upp.. Inte för att något sånt finns utan det är endast något du hittar på här..

Persisk kultur?? Tyvärr alla är inte perser i Iran..

Citat:
Jag hatar inte araber, men jag ser dem knappast som några vänner. Deras syn och deras beteende mot den gemene iraniern är förkastlig. I gulfstaterna skryter dem att de har alla världens horor, däribland persiska kvinnor, som delvis kidnappats. Läs på youtube hur de ständigt attackerar persiska kvinnor, vår kultur etc.

Saddam, är väl en typisk arab som hatade Iran.

Är det Iranska kvinnorna du oroar dig för? Det finns också liknande marknader i Europa men jag ser sällan någon bry sig om det! Dessutom så håller jag inte med om att dessa kidnappats, utan det har handlat om större summor pengar och erbjudanden.

Att köpa tjänsten är fel oavsett om man är arab eller iranier.. Du försöker bedriva rashygien mitt i en brottslig handling. Men jag anser att du inte ser den största boven här..

Den största boven är den makt/makter som etablerar liknande nöjen i olika marknader. Detta görs genom filmer,media,smink,alkohol och knark. Centralen är USA sen har modellen kopierats här och där, tyvärr!!!
Men det är den politiska kraften bakom liknande marknader som du blundar för och istället koncentrerar du dig på en arab som har blivit påverkad av samma media för att fantisera om sexuella tjänster..

Den som köper och den som säljer; är båda offer..
De undersöker din kultur och vill finna dina tendenser.. De är målinriktade, och mycket anpassas efter dina kulturella svagheter..

Saddam hatade Iran .. det finns många Saudiarabiska ledare som hatar Iran.. Men politiska spel skiljer sig från den vardagliga verkligheten..

Citat:
Det är inte nödvändigtvis fel på araber, men det finns stora problem med arabens kultur, och detta märker vi allra mest i Europa, där kontrasterna blir väldigt tydliga när en arab med arabisk kultur försöker leva sida vid sida med en Europé.

Arabens kvinnosyn och klankultur är hämmande för vilket civiliserat samhälle som helst. Islam gör inte saken bättre.

Jag anser att du, som muslimsk iranier, som dessutom avskyr väst och deras "imperialism", samt fullt ut stödjer Irans regim, lika gärna kan åka tillbaka till Iran. Jag förstår verkligen vad du gör här? I alla dina inlägg hyllar du Islam, Irans sadistiska, anti-iranska regim etc. Det är för mig en stor gåta vad du gör i detta västerländska land, som bespottar din Koran, för den är inte värd mer än att bli bespottad.

Jag presenterade redan en vetenskaplig studie som visar att ahvaz-araber har en helt annan genetisk uppsättning (baserat på Y-DNA haplogrupper) än iranier.

Men ni muslimer verkar ju vara immuna mot vetenskap. Det måste ni vara för att tro på allt som står i Koranen.

Jag håller inte med dig gällande kvinnosynen.. Jag tror det är något som kan diskuteras vidare men jag är inte av den uppfattningen.. Tvärtom anser jag att européer har en individualiserat förhållande mellan sig själva.. .. Iranier har även historiskt sett varit känsligare när det kommer till kvinnorna.
Citera
2013-07-13, 23:37
Medlem
sartuss avatar
Citat:

Hat föds inte ur tomma intet, det är en känsla som är djupt rotad bland araberna, mot oss iranier, och detta hat har även spridit sig till oss iranier (inte din typ av iranier, som bespottar Irans förislamiska historia och hellre ser ett muslimskt herravälde snarare än att Iran som land och iranier som folk ska utvecklas och se framgång).

Detta är ett hat mellan båda folken som pågått i över 1400 år. De flesta religiösa, regimvänliga, och överislamiserade iranierna, ser dock ner på persisk historia och på persiska högtider som har förankring inom den zoroastriska tron.

Jag har aldrig träffat en persisk kvinna som talat väl om arabiska muslimer. Den främsta anledningen är deras kultur och kvinnosyn. Visserligen så är inte kvinnosynen i Iran särskilt bra heller, där kvinnor utsätts för alla möjliga restriktioner, den mest larviga är att kvinnor i Iran inte får se på fotbollsmatcher, eller övriga sportevenemang där det finns manliga åskådare, något som bevittnar om hur arabens Islam förpestat Iran och iranier under 1400 år.

Citat:
Du menar att ett språk som påverkats från flera håll, kan skyllas på araber.. Nej, så är det inte ..

Jag menar att mullorna i Iran hatar Iran och persisk/iransk kultur samt historia. Det är därför som det är svårt för en diaspora-iranier som mig att förstå mig på en mulla som pratar persiska, för denne blandar in så mycket arabiska ord, att det blir obegripligt att förstå vad han säger. Om Irans folk inte varit så patriotiska och hängivna inför den persiska/iranska kulturen, så hade mullorna förmodligen ändrat Irans officiella språk till arabiska, detta skulle i alla fall bli deras framtidsplaner.

Ett exempel på detta är hur mullorna efter revolutionen 1979 ville förbjuda traditionella iranska högtider som nouroz (persiskt nyår). Samt så fanns en galen, överislamiserad iransk mullah vid namn Sadeq Khalkhali, som påstod att Sassanidiska och det Partiska riket aldrig existerat, utan är en fabrikerad saga skapad av judar och västerlänningar.

Dessa mullor, likt dig, ser inget värde i vår förislamiska kultur, inte heller hos våra traditioner. Ni lyfter fram Islam och vill förpesta Iran med Islam till den grad att vår (persiska + andra iranska kulturer) inte längre får något andningsutrymme. För muslimen är detta en naturlig instinkt, att Islam ska ta över, helt och hållet.

Citat:
Redan under din föreställda storhetstid
Så du menar att Sassanidiska eller Akemenidiska riket är en "föreställd storhetstid"? Det är i så fall en typisk åsikt bland er överislamiserade anti-iranier.

Citat:
använde man många olika språk..Parsi var ett av språken. Jag förstår inte vad det är som du försöker åstadkomma med persiskan som ska göra den sån ren som möjligt.

Jag vill att persiskan ska behålla sig fri från arabiskan, att missbruka persiskan genom att medvetet ständigt försöka förpesta språket med överdrivet många arabiska ord, är bara ett tecken på Islams förpestning av kulturer och språk.

Citat:
Ja låt oss anta att det finns en del som vill införa sharia i England. Vad är ditt problem? Det finns gott om exempel där västerlänningar försöker påtvinga muslimer saker och ting...

Mitt problem är att iranier som mig har flytt Sharia lagar. Olikt dig så anser jag att Sharia lagar är barbariska och totalt inhumana. Dessa lagar passade Arabien under 600 - talet, inte dagens postmoderna samhälle.

Citat:
Är det Iranska kvinnorna du oroar dig för?
När iranska kvinnor stenas till döds pga. falska/sanna anklagelser om exempelvis otrohet, då har jag all rätt i världen att oroa mig för våra kvinnor.
Senast redigerad av sartus 2013-07-13 kl. 23:41.
Citera
2013-07-14, 00:50
Medlem
Armaitis avatar
Äh, låt IR5 identifiera sig med araber om han vill arabättling som han är, khalayegh harchi layegh!

Tipsar alla iranier i tråden att titta på Vilaye man, Mehran Modiri är en GENI! Har aldrig skrattat så mkt i mitt liv. finns på youtube.
Citera
2013-07-14, 00:53
Medlem
Armaitis avatar
Araberna som mördar iranier på väg till mekka och karbala varje år är samma människor som IR5 dyrkar. Tragiskt, sorgligt och patetiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in