2013-04-22, 21:50
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Nej..Iran har aldrig varit ett sekulärt land. Vill du sprida trams håll dig till religion delen..
Men det innebär inte att det inte finns människor som är sekulära eller hur?
Vet massor av Iranier som är sekulära som kom hit i mitten av 80-talet.
Citera
2013-04-22, 21:53
Medlem
Armaitis avatar
Uppmanar alla som förstår att lyssna på denna (tyvärr IR5 den är på persiska). Så jävla bra den är.

http://www.youtube.com/watch?v=fT76LTo3HzA (3:44 är så bra sagt)
Senast redigerad av Armaiti 2013-04-22 kl. 21:56.
Citera
2013-04-22, 22:14
Medlem
MeanMEs avatar
Gillar denna kommentar:
دیدی سرمون چی اومد
بد رفت و بدتر اومد
حالا که دیدیم بدی رو
دوست داریم اولی رو
What did come loose
Went bad and got worse
Now that we got wrong
We like the first
Citera
2013-04-22, 22:22
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Gillar denna kommentar:
دیدی سرمون چی اومد
بد رفت و بدتر اومد
حالا که دیدیم بدی رو
دوست داریم اولی رو
What did come loose
Went bad and got worse
Now that we got wrong
We like the first

Mmm, det bästa är ändå...nore 2ta cheshamon, aziztarin kesamon mordano ma hanozam darim baham midjangim. Sorgligt.
Citera
2013-04-22, 22:30
Medlem
Armaitis avatar
Det om att byta namn så skrev jag för många inlägg sedan att jag hade en stackars klasskamrat som hette ShAhin. Killen blev utskrattad av oss varenda gång läraren som inte kunde veta att det är en lång A utan istället kallade honom för Sháhin. Han bytte namn så fort han blev 18 men för oss förblev han för alltid Sháhin khanom än idag.
Citera
2013-04-22, 22:49
Medlem
Det finns och det kommer alltid att finnas individer i vilken etnisk grupp som helst, som skäms över sitt ursprung eller den kultur vilket associeras med det ursprunget. Den stora majoriteten skäms inte och det gäller också för iranier som är bosatta i Sverige.

Problemet jag ser i den här tråden är att personer som påstår att iranier i största allmänhet skäms över sitt ursprung har felaktigt uppfattat persisk kultur genom att likställa det med islam, och på grund av att många iranier i Sverige sätter sig emot islam samt är väldigt sekulära av sig, drar man slutsatsen att man därmed försöker motsätta sitt eget ursprung.

Hela tankegången är enligt min mening felaktig eftersom det förutsätter att persisk kultur är islamsk kultur. Det stämmer säkerligen att islam som statsreligion har (tyvärr) under en väldigt lång tid haft sitt fäste i Iran och därmed påverkat i väldigt stor utsträckning den iranska kulturen. Det förnekar jag inte. Men när jag pratar om persisk kultur och persiska värderingar, det har ingenting med islam att göra. Det är en religion, en ideologi som är importerad från araberna, historiskt sett genom våld. Varför ska man förknippa sin etniska härkomst med det? Jag förstår inte detta. Persisk kultur faller utanför ramen av islam och dess värderingar, i alla fall för min del.
Senast redigerad av Zeltak 2013-04-22 kl. 22:52.
Citera
2013-04-22, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dopeman
Sedvanligt trams från din sida. Jag har redan förklarat hur dessa ord används och visat med översättningar. Ingen har pratat om bichareham kard, frågan är vem här som inte kan persiska. "Bichareham kard" har en helt annan innebörd.

http://www.loghatnaameh.org/dehkhodasearchresult-fa.html?searchtype=0&word=2KjbjNqG2KfYsdmH

Engelska:

helpless , poor , needy , remediless , hopeless , wretched , desperate = بيچاره

Ska du göra bort dig mer?

Persiska är ett språk du inte lär dig genom att översätta på det viset..

Bi före chareh är exakt det ord du vill komma fram till.
Bi-chareh är någon som är i behv av hjälp, det är inte av slumpen man använder ordet på det viset.
Någon som inte har någon utväg/lösning, behöver hjälp,blir desperat,hopplös...fahmidi janam?
Darmaandeh enligt dehkhoda.. i parsi (äkta och inte det du och dina exilvänner tror är persiska) säger man; maandeh nabashid ..

Detta tyder på att char-eh,bi eller med na aldrig kan översättas till oundvikligen...

Bichareham kard betyder just att dina utväg har tagits ifrån dig och att du inte kan besluta något.
Senast redigerad av IR5 2013-04-22 kl. 23:57.
Citera
2013-04-22, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Uppmanar alla som förstår att lyssna på denna (tyvärr IR5 den är på persiska). Så jävla bra den är.

http://www.youtube.com/watch?v=fT76LTo3HzA (3:44 är så bra sagt)

Jag uppmanar dig om att tråden inte är en TVkanal. Inte heller är denna tråd till för att sprida propaganda i LAs regi. Här diskuterar vi faktorer som bidragit till en förfalskad identitet vars bakgrund ingen diskuterar, men som folk i exil kallar persisk identitet.
Senast redigerad av IR5 2013-04-23 kl. 00:03.
Citera
2013-04-22, 23:58
Medlem
dopemans avatar
Citat:
Bi-chareh är någon som är i behv av hjälp, det är inte av slumpen man använder ordet på det viset.
Någon som inte har någon utväg/lösning, behöver hjälp,blir desperat,hopplös...fahmidi janam?
Detta tyder på att char-eh,bi eller med na aldrig kan översättas till oundvikligen...

Bichareham kard betyder just att dina utväg har tagits ifrån dig och att du inte kan besluta något.

Haji, baz shoro kardi

Du kan hoppa från ord till ord, det hjälper dig inte. Bichareh som du ser i översättningarna betyder inte oundvikligt. Utan snarare hjälplös. Khalid var inte hjälplös och sammandrabbningen skedde inte pga. att han var "bichareh". Sammandrabbningen skedde pga. att det inte fanns någon annan utväg, det var oundvikligt.

Citat:
compelled , helpless , necessarily , of necessity , inevitably , perforce - ناچار

Som du ser stämmer översättningen med det jag framfört.

Som nu; Nacharam kardi javabeto bedam, vali majboram nakardi. Förstår du haji? Om du inte ser skillnaden här behöver du öva din persiska, för just nu är du bichareh (بیچاره). Men vi väntar fortfarande på din magiska förklaring till hur sassaniderna anföll araberna först.

Citat:
Jag uppmanar dig om att tråden inte är en TVkanal. Inte heller är denna tråd till för att sprida propaganda i LAs regi.

Exakt! Jag hänvisar dig framöver till Al-Manar där din propaganda inte ifrågasätts.
Senast redigerad av dopeman 2013-04-23 kl. 00:05.
Citera
2013-04-23, 00:16
Medlem
Citat:
Haji, baz shoro kardi

Du kan hoppa från ord till ord, det hjälper dig inte. Bichareh som du ser i översättningarna betyder inte oundvikligt. Utan snarare hjälplös. Khalid var inte hjälplös och sammandrabbningen skedde inte pga. att han var "bichareh". Sammandrabbningen skedde pga. att det inte fanns någon annan utväg.

Som nu; Nacharam kardi javabeto bedam, vali majboram nakardi. Förstår du haji? Om du inte ser skillnaden här behöver du öva din persiska, för just nu är du bichareh (بیچاره).

Exakt! Jag hänvisar dig framöver till Al-Manar där din propaganda inte ifrågasätts.

Na janam.. det är du som har fel..
Jag har aldrig hävdat att bichareh betyder oundvikligen.. Men det DU menar är inte ordet passande för.
Chareh och Tasmim och jabr o majbor har något med varandra att göra, men aldrig undvika, ejtenaab.. det är något helt annat.
Bichareh, handlar också om utväg men inte på samma sätt..

Obs distinktionen mellan be Na och Bi..
Citera
2013-04-23, 00:16
Medlem
dopemans avatar
Citat:
Det finns och det kommer alltid att finnas individer i vilken etnisk grupp som helst, som skäms över sitt ursprung eller den kultur vilket associeras med det ursprunget. Den stora majoriteten skäms inte och det gäller också för iranier som är bosatta i Sverige.

Problemet jag ser i den här tråden är att personer som påstår att iranier i största allmänhet skäms över sitt ursprung har felaktigt uppfattat persisk kultur genom att likställa det med islam, och på grund av att många iranier i Sverige sätter sig emot islam samt är väldigt sekulära av sig, drar man slutsatsen att man därmed försöker motsätta sitt eget ursprung.

Hela tankegången är enligt min mening felaktig eftersom det förutsätter att persisk kultur är islamsk kultur. Det stämmer säkerligen att islam som statsreligion har (tyvärr) under en väldigt lång tid haft sitt fäste i Iran och därmed påverkat i väldigt stor utsträckning den iranska kulturen. Det förnekar jag inte. Men när jag pratar om persisk kultur och persiska värderingar, det har ingenting med islam att göra. Det är en religion, en ideologi som är importerad från araberna, historiskt sett genom våld. Varför ska man förknippa sin etniska härkomst med det? Jag förstår inte detta. Persisk kultur faller utanför ramen av islam och dess värderingar, i alla fall för min del.

Ett utmärkt inlägg i en tråd fylld av skit och avundsjuka.

Du har absolut rätt i att islam influerat persisk kultur (dock är influenser som sagt sällan enkelriktade). Många gör också felet att koppla målmedvetenhet/driv till svenskhet, och därmed påstå att iranierna försöker bli så "svenska" som möjligt genom att exempelvis studera. Är man inte en socialt missanpassad blatte försöker man bli "svensk" . Det är snarare iransk kultur som inte accepterar att man inte har mål i livet.
Senast redigerad av dopeman 2013-04-23 kl. 00:32.
Citera
2013-04-23, 00:22
Medlem
dopemans avatar
Citat:
Na janam.. det är du som har fel..
Jag har aldrig hävdat att bichareh betyder oundvikligen.. Men det DU menar är inte ordet passande för.
Chareh och Tasmim och jabr o majbor har något med varandra att göra, men aldrig undvika, ejtenaab.. det är något helt annat.
Bichareh, handlar också om utväg men inte på samma sätt..

Obs distinktionen mellan be Na och Bi..

Du svamlar. Läs översättningen så får du se, nachar översätts just till inevitably.

Du skrev

Citat:

Ordet jag ville komma fram till var "ingen utväg", "oundvikligen" inte hjälplös! Bichareh och nachar har två hela olika meningar. Jag citerar mitt inlägg igen då du verkar vara en "slow learner"

Citat:
Khalid var inte hjälplös och sammandrabbningen skedde inte pga. att han var "bichareh". Sammandrabbningen skedde pga. att det inte fanns någon annan utväg, det var oundvikligt.

compelled , helpless , necessarily , of necessity , inevitably , perforce - ناچار

Som nu; Nacharam kardi javabeto bedam, vali majboram nakardi. Förstår du haji? Om du inte ser skillnaden här behöver du öva din persiska, för just nu är du bichareh (بیچاره)

Majbor och nachar får olika betydelser när du översätter orden för andemeningen skiljer sig åt. Bichareh är något helt annat som du i desperation dragit fram, det används främst för att beskriva hjälplöshet.
Senast redigerad av dopeman 2013-04-23 kl. 00:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in