Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Bi före chareh är exakt det ord du vill komma fram till.
Bi-chareh är någon som är i behv av hjälp, det är inte av slumpen man använder ordet på det viset.
Någon som inte har någon utväg/lösning, behöver hjälp,blir desperat,hopplös...fahmidi janam?
Detta tyder på att char-eh,bi eller med na aldrig kan översättas till oundvikligen...
Bichareham kard betyder just att dina utväg har tagits ifrån dig och att du inte kan besluta något.
Haji, baz shoro kardi
Du kan hoppa från ord till ord, det hjälper dig inte. Bichareh som du ser i översättningarna betyder inte oundvikligt. Utan snarare hjälplös. Khalid var inte hjälplös och sammandrabbningen skedde inte pga. att han var "bichareh". Sammandrabbningen skedde pga. att det inte fanns någon annan utväg, det var oundvikligt.
Citat:
compelled , helpless , necessarily , of necessity , inevitably , perforce - ناچار
Som du ser stämmer översättningen med det jag framfört.
Som nu; Nacharam kardi javabeto bedam, vali majboram nakardi. Förstår du haji? Om du inte ser skillnaden här behöver du öva din persiska, för just nu är du bichareh (بیچاره). Men vi väntar fortfarande på din magiska förklaring till hur sassaniderna anföll araberna först.
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag uppmanar dig om att tråden inte är en TVkanal. Inte heller är denna tråd till för att sprida propaganda i LAs regi.
Exakt! Jag hänvisar dig framöver till Al-Manar där din propaganda inte ifrågasätts.