Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2011-08-03, 11:51
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eclipse82
Precis detta jag menade från början, säger bara att min grundtanke var att teoretiskt är detta möjligt, farligt? Ja det kan det vara, men hur farligt om man håller det under en kontrollerad nivå undrade jag. Sen också hur utrustningen aka ugnen skulle påverkas, blir det verkligen så varmt?

Tyckte idén var intressant, det var därför jag startade tråden. Vore gott att kunna grilla ordentligt hemma, men å andra sidan är ju halva nöjet att sitta ute och njuta av naturen.
Tror inte ungen mår bra av värme som denna faktiskt.
Hade du bara haft ett sätt att tända kolen, så skulle man kunna ha den på spisen om man nu inte har för stor kolhärd.
Och att man inte har en för låg fläkt.
Sen grilla i ugnen kommer garanterat osa förjävla mycket.
Räcker och tänka på om du spillt lite ost eller nått i grillen och inte tar bort denna till nästa gång, det osar på bra som faan.
Citera
2011-08-03, 12:43
Medlem
rayraviolis avatar
Jag har ändrat position i frågan eftersom du har försvarat dig så envist. Kör på! Nån måste ju vara pionjär. Börja i liten skala med ett fåtal briketter. Se till att ha god ventilation. Överväg att inte grilla i ugnen, testa ovanpå spisen, kanske i en järngryta. Ha galler ovanpå och nåt som skyddar mot värmen undertill. Var försiktig med avståndet till fläktkåpan. Glöm inte att ha brandsläckare - och en bra förklaring om det blir kaos.

Obs 1: Var väldigt försiktig.
Obs 2: Dokumentera med foto och/eller film och avlägg rapport här.
Obs 3: Jag tror inte att fördelarna överväger riskerna. Är mest nyfiken på att höra hur det går.
Citera
2011-08-03, 14:25
Medlem
Eclipse82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tror inte ungen mår bra av värme som denna faktiskt.
Hade du bara haft ett sätt att tända kolen, så skulle man kunna ha den på spisen om man nu inte har för stor kolhärd.
Och att man inte har en för låg fläkt.
Sen grilla i ugnen kommer garanterat osa förjävla mycket.
Räcker och tänka på om du spillt lite ost eller nått i grillen och inte tar bort denna till nästa gång, det osar på bra som faan.

Där sa du något, tänkte inte på hur pass dåligt det ventilerar inuti en ugn. Själva tändningen skulle man kunna lösa genom att låta briketterna ligga över ett värmeljus ett tag eller använda eltändare. Man skulle då kunna använda briketterna när dom endast glöder.

Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag har ändrat position i frågan eftersom du har försvarat dig så envist. Kör på! Nån måste ju vara pionjär. Börja i liten skala med ett fåtal briketter. Se till att ha god ventilation. Överväg att inte grilla i ugnen, testa ovanpå spisen, kanske i en järngryta. Ha galler ovanpå och nåt som skyddar mot värmen undertill. Var försiktig med avståndet till fläktkåpan. Glöm inte att ha brandsläckare - och en bra förklaring om det blir kaos.

Obs 1: Var väldigt försiktig.
Obs 2: Dokumentera med foto och/eller film och avlägg rapport här.
Obs 3: Jag tror inte att fördelarna överväger riskerna. Är mest nyfiken på att höra hur det går.

Kommer inte prova, var aldrig tanken. Ville bara spåna lite på om det skulle vara möjligt som sagt.

Håller med dig på punkt 3, därför kommer jag aldrig genomföra det. Vet inte varför jag tyckte att det var en intressant tanke dock.

Tycks ju ha väckt "heta" känslor hos en del dock, ursäkta ordvitsen.
Citera
2011-08-03, 17:47
Medlem
För att briketterna/kolet skall komma till stadiet att de glöder krävs en enorm värme. Oavsett om du skapar denna genom att tända med tändvätska eller grilltändare eller värmeljus(!) så kommer det bildas rök utan dess like! Om du mot förmodan skulle klara dig utan att brandkåren tilkallas eller att grannarna klagar så kommmer din lägga vara inpyrd.
Citera
2011-08-03, 20:22
Medlem
christerys avatar
Eltändare och ovanpå spisen??? Kan det vara bra eller pyromani, ingen aning

Jag kör gasolgrill på balkongen, enklast så

Öhh, glömde ju andra halvan: får ni inte grilla på balkongen med gasol eller är det inte tak över?
Jag har ju både och så jag släpar ingenting nånstans varken före eller efter att jag bränt köttslamsorna.

Vi grillar och eldar som fan i öppen eldstad, men då i en kåta. Kanske inte så enkelt att fixa till där du bor men i stugan gick det att bygga en på kul i alla fall.
Senast redigerad av christery 2011-08-03 kl. 20:39. Anledning: Alzheimers...
Citera
2011-08-04, 01:42
Medlem
Eclipse82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Eltändare och ovanpå spisen??? Kan det vara bra eller pyromani, ingen aning

Jag kör gasolgrill på balkongen, enklast så

Öhh, glömde ju andra halvan: får ni inte grilla på balkongen med gasol eller är det inte tak över?
Jag har ju både och så jag släpar ingenting nånstans varken före eller efter att jag bränt köttslamsorna.

Vi grillar och eldar som fan i öppen eldstad, men då i en kåta. Kanske inte så enkelt att fixa till där du bor men i stugan gick det att bygga en på kul i alla fall.

Njae, ingen sa vart man skulle tända dessa briketter, grilla får jag inte göra varken inomhus eller på min balkong. Ja elgrill kan väll ingen klaga på, så länge man inte gör en "plötsligt i vinslöv" .

Ganska stor koll på grillning eftersom jag grillar var och varannan dag, inomhus grillning håller jag i teorin dock, hehehe.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in