Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-08-02, 11:23
Medlem
Eclipse82s avatar
En snabb tanke slog mig här, jag älskar att grilla. Problemet är att jag bor i lägenhet 3 trappor upp och har därför min grill hos kompisen som bor på andra kvarteret, smidigare för han bor på förstaplanet så det är bara att rulla in grillen.

Haft tankar på att skaffa elgrill, men jag älskar ju smaken som äkta grillning ger, går inte att komma undan där. Nu tillbaka till tanken som slog mig, en liten behållare för briketter, ett galler det är ju allt som behövs för att grilla, och såklart se till så inget i närheten brinner.

Så, borde det inte funka att lägga en lite behållare med briketter i ugnen under ugnsgallret, på så sätt grilla i ugnen på riktigt?

Har ju fläkt och ventilation runt om så...

Är det för tokig idé?
Citera
2011-08-02, 11:29
Medlem
q2tz5s avatar
Det skulle jag verkligen inte göra... fläkten i ugnen klarar inte den rökutvecklingen och lägenheten kommer ganska snabbt att bli rökfylld.
Citera
2011-08-02, 12:28
Medlem
Eclipse82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q2tz5
Det skulle jag verkligen inte göra... fläkten i ugnen klarar inte den rökutvecklingen och lägenheten kommer ganska snabbt att bli rökfylld.

Har ju köksfläkt ovanför ugnen, så mycket rökutveckling kan det väll ändå inte bli?

Om röken är enda problemet så borde man nästan prova, så länge inte grannarna anar oråd...
Citera
2011-08-02, 12:30
Medlem
CrazyWorlds avatar
Kom och tänka på denna http://www.youtube.com/watch?v=QibNs7gFpgM
Citera
2011-08-02, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eclipse82
Har ju köksfläkt ovanför ugnen, så mycket rökutveckling kan det väll ändå inte bli?

Om röken är enda problemet så borde man nästan prova, så länge inte grannarna anar oråd...

Jag avråder kraftigt från detta.
Citera
2011-08-02, 12:55
Medlem
rayraviolis avatar
Tänkte du sätta fyr på kol i ugnen? Det låter som en riktigt tokig idé. Du har sannolikt inte den ventilation som krävs för eldning inomhus.
Citera
2011-08-02, 13:01
Medlem
-defekt-s avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8417048.ab
Bricketer/kol behöver mycke luft! Bricketer blir ca 450-600 grader varma,
kol blir 650-800 grader,
ugnen klarar inte av värmen!
så dålig ide!
Citera
2011-08-02, 13:02
Medlem
Eclipse82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Tänkte du sätta fyr på kol i ugnen? Det låter som en riktigt tokig idé. Du har sannolikt inte den ventilation som krävs för eldning inomhus.

Tanken var att tända på 5-6 briketter i en form och således grilla köttet ovanför detta. Videon som länkades har jag sett förut hehehe, tänkte ju inte fylla hela ugnen med kol/briketter å köra loss.

En tokig idé är det ju, och i ärlighetens namn så kommer jag säkerligen inte utföra den, men som tanke är det ju lockande iaf.

Tycker att i teorin så borde det fungera, borde inte bli för varmt för ugnen, rökutvecklingen tror jag inte blir så stor.

Enda risken som jag kunde tänka mig vore om jag hade alldeles för dålig ventilation och på så vis drabbas av kolmonoxidförgiftning. Men, jag har balkongen öppen ca 2 meter från spisen och full fläkt på.

Tänk va gött det vore med nygrillat direkt från köket.
Citera
2011-08-02, 13:06
Medlem
-defekt-s avatar
Nästan lika smart som bygga kärnkraftverk i köket, luktar darwin Avard
Citera
2011-08-02, 14:22
Medlem
Eclipse82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
Nästan lika smart som bygga kärnkraftverk i köket, luktar darwin Avard

Jämför du 5-6 briketter med radioaktiva ämnen?

Luktar joelbitar.
Citera
2011-08-02, 16:52
Medlem
Det är nog smartare att göra det på spisen i stället för i ugnen, tror dock inte det är en så bra idé det heller.
Är nog en överhängande risk för brand i fläktfiltret med tanke på hur varmt det faktiskt blir vid grillning.
Citera
2011-08-02, 17:58
Medlem
Men herregud! Har du ingen känsla alls för vad som funkar och inte i ett kök?
Det kommer osa faan, skall du tända på med tändvätska då och ha öppna lågor i ugnen i ca 15 min tills glöden är bra?
Ugnen är ju en elektrisk apparat... Lycka till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in