Citat:
Ursprungligen postat av Flygandesvalan
Hur skall jag kunna tro på någons teori eller tanke, eller ens mina egna teorier och tankar? Eftersom att dessa tankar och teorier bara är något som uppkommit på grund/tack vare en reaktion på andra reaktioner, elektroner och atomer som reagerar och studsar på varan etc etc.
Antingen finns det någonting annat som styr oss än vad vi vet idag, som till exempel en själ eller vad fan som helst, eller så kan jag inte tro på någonting... känns deppigt då jag inte tror på gud eller slump. Hade jag trott på slumpen hade det antagligen känts ännu värre då allting som händer hade varit en bieffekt av något slumpmässigt.
Jag menar.. om det finns en gud eller om jag har en själv, hur kan jag inte veta om att det är så?
Känns så hopplöst att allting bara händer utan att man själv kan spela in på det...
Tsssss..
Ryck upp dig för fan! Precis som dig så tror jag inte på gud eller slump osv. Ibland så känner jag mig lite deppig över hur förutsägbart allt är(antar att det är ditt problem också?), då brukar jag glädja mig genom att göra de val jag aldrig sett någon göra i liknande situationer. Testa att välja den vägen som framstår som minst rationell lite då och då, så kommer du garanterat få lite guldkant på tillvaron. Lite som i filmen "Yes man", fast mer utforskande, och mycket brutalare, om man inte är rädd för döden förstås.