Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-02, 00:01
  #1
Medlem
Okej nu har jag förvärvat en Hp mini 2133 ruggigt billigt, planerat att slänga in ubuntu på denna så att allt går relativt smidigt. Nu är det så att jag inte är någon expert på Linux, kört linux något år men endast som normal användare.

Jag hittar inte min hårddisk i den här datorn. Live cd körs från usb-sticka och jag har nu testat 3 olika versioner (11.04, 10.04 netbook, 10.10) ingen av dom hittar någon hårddisk att installera på. Alla 3 hittar usb minnet och live skivan funkar nästan strålande (terminalen blir bara ett stort blurr).

Problemet är bara att jag vet att det finns en hårddisk och datorn hittar den, bios hittar, samt windows som är orginal installerat drar igång direkt. Vad är problemet? Varför får jag inte in Ubuntu på den?

Tackar på förhand
Citera
2011-08-02, 00:44
  #2
Medlem
schwansteins avatar
Vet inte om det kan hjälpa, men kanske....
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1763936
Citera
2011-08-02, 00:46
  #3
Medlem
Om du vill ha win. och ubuntu paralellt måste du dela hd.

Om du bara ska ha ubuntu så välj 10.10 den funkar än så länge bäst.

om du har ubuntu på usb så bränn ner den spegelvänd.
rensa ur window och mata sedan in skivan med ubuntu.
öppna upp via test och intstall där ifrån.

om jag missuppfattat frågan ber jag om ursäkt och kan försöka hjälpa dig igen... (om jag kan)

Citera
2011-08-02, 00:55
  #4
Medlem
Tackar schwanstein

Mycket riktigt så står det exakt samma sak som för den användaren. Nåja...
Citera
2011-08-02, 01:43
  #5
Medlem
Xexys avatar
Prova att uppdatera din BIOS.
Citera
2011-08-02, 01:48
  #6
Medlem
Xexys avatar
Prova även att boota med "Parted Magic". Är en linux distro som används för att partitionera dina
hårddiskar. Hittas inte hårddisken här heller så har du stora problem


*Edit: Väl inne i Parted magic så kanske du kan starta ubuntuinstallationen därifrån (om hårddisken har identifierats).
__________________
Senast redigerad av Xexy 2011-08-02 kl. 01:55.
Citera
2011-08-02, 02:23
  #7
Medlem
Problemet verkar vara att Via's kontroller kretsar inte stöds av Ubuntu, så då har jag några val.. Antingen hitta en linux dist där Vias kretsar stöds lr ge upp linux.

Skäms den som ger upp så letar febrilt för tillfället. Men för inatt räcker det med att ha testat Ubuntu
Citera
2011-08-02, 02:25
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Prova senaste Fedora, där finns alltid det senaste först...
Citera
2011-08-02, 02:30
  #9
Medlem
Xexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Problemet verkar vara att Via's kontroller kretsar inte stöds av Ubuntu, så då har jag några val.. Antingen hitta en linux dist där Vias kretsar stöds lr ge upp linux.

Skäms den som ger upp så letar febrilt för tillfället. Men för inatt räcker det med att ha testat Ubuntu
Mycket märkligt, enligt https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/HP2133, så sk din laptop stödas.
Citera
2011-08-02, 12:48
  #10
Medlem
Hittar även folk på youtube o.s.v som kör ubuntu 10.04 UNR och 10.10.

Men jag misslyckas som sagt på att hitta HDD. Exakt varför kan jag inte svara på.
Men jag misslyckas i disk utility & install för 11.04, 10.04 & 10.10. Gparted uppnår samma resultat.
Citera
2011-08-02, 13:04
  #11
Medlem
Xexys avatar
"Recommended BIOS-version F.04", står det på länken som jag skickade. Kanske krävs denn nedgradering av BIOS.
Citera
2011-08-02, 13:08
  #12
Medlem
Problemet verkar vara i bios.

Hittade den här länken: http://www.hpminiguide.com/forum/oth...ows-can-4.html

Killen hade samma problem som jag men flashade om bios till en annan version och det löste alla problem. Så det är vad jag ska testa =)

Edit: Såg inte att problemet var hittat =)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback