2011-08-01, 23:15
Medlem
Tjenare FB, Jag hade tänkt att laga amerikanska pannkakor till frukost imorgon, dom blir alltid jättegoda, men jag har ett problem och det är att dom sjunker ihop några sekunder efter att dom kommit från stekpannan. I stekpannan så ser dom fluffiga och bra ut, men som sagt så sjunker de ihop på en gång

Hur gör ni som är bra på att laga amerikanska pannkakor? Använder ni mycket bakpulver?(Jag använder en matsked till en pott på ca 9 st) Eller låter ni smeten stå ett tag innan ni steker?

Snälla hjälp mig!
Citera
2011-08-01, 23:27
Medlem
Bra Recept!

2½ dl vetemjöl
2 tsk Bakpulver
½ tsk salt (knappt)
2 msk socker
2½ dl mjölk
2 msk smält smör
1 ägg

Blanda bara ihop allt (börja med äggen (tror jag))!
Hoppas det blir bättre än de innan!
Citera
2011-08-01, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oscar1007
Bra Recept!

2½ dl vetemjöl
2 tsk Bakpulver
½ tsk salt (knappt)
2 msk socker
2½ dl mjölk
2 msk smält smör
1 ägg

Det är skillnad från receptet jag använder och eftersom det failar, så är det ditt jag kommer prova imorgon!

Håller tummarna att du inte trollar nu bara
Citera
2011-08-01, 23:50
Medlem
Nepposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oscar1007
Bra Recept!

2½ dl vetemjöl
2 tsk Bakpulver
½ tsk salt (knappt)
2 msk socker
2½ dl mjölk
2 msk smält smör
1 ägg

Nej, ägget har du i sist. Du börjar med att blanda alla torrvaror och sedan i med mjölken och smöret och sist ägget.
Citera
2011-08-02, 02:33
Medlem
Varför inte prova Drop Scones eller skotska pannkakor: http://allrecipes.co.uk/recipe/2548/drop-scones.aspx Drop Scones är goda och skiljer sig inte så mycket från de amerikanska pannkakorna. Sikta samman mjöl och bakpulver istället för att bara mäta upp det och hälla i en skål, jag tycker resultatet blir bättre då.

Self-raising flour = självjäsande mjöl, är svårt att hitta i Sverige, men använd vanligt mjöl + 2 tsk bakpulver.
Citera
2011-08-02, 11:07
Medlem
GreenStuffs avatar
När jag gör amerikanska pannkakor så använder jag "double acting baking powder". Har för mig att tillsatsen i det förutom själva bakpulvret är bikarbonat.
En burk via Ebay kanske är ett tips:
http://cgi.ebay.com/Clabber-Girl-Baking-Powder-Double-Acting-8-1-OZ-/250832922949?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a66ce a945
räcker länge då det inte krävs mycket av det då man gör amerikanska pannkakor..... så priset bör inte avskräcka..... annars kan man väl tillsätta bikarbonat antar jag.
Denna typ av bakpulver är även trevligt att använda då man bakar mjuka kakor såsom sockerkaka osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in