Okej, here we go. Jag och mina vänner har under en längre tid diskuterat en mycket märklig tanke: Varför har vi aldrig sett en duvunge eller en "vanlig" duva som ruvar på ett duv-ägg? Denna diskussion har fört våra tankegångar till att det kanske existerar en större typ av duva, alltså en vuxen duva och att de duvor vi ser i t.ex Stockholm stad endast är duvungar som med tiden kommer bli mycket större, alltså "vuxna duvor". Så jag ställer tre frågor till er här på Flashback, som förhoppningsvis kommer få glädje av denna sjuka tanke:
Är duvorna vi människor ser i våran vardag, duvungar eller är de vuxna duvor?
Vart kan dessa större "vuxna duvor" finnas om de existerar?
Hur ser dessa större duvor ut?
Försök att hålla er någorlunda realistiska gällande denna diskussion.
Duvorna häckar i träd, bland klippor, på marken och vissa arter i närheten av människan. De lever i par som hjälps åt att bygga boet, ruva äggen och föda upp ungarna. De lägger vanligen två kullar med ägg per år. Duvorna matar sina ungar med så kallad krävmjölk, vilket är ett mycket näringsrikt ostliknande sekret som utsöndras i krävan hos föräldrarna.
Min svärföräldrar hade duvor som bodde i en klen jävla syrénbuske 2meter ovanför marken på deras innergård. Sen när de blev stora hängde hela busken! :P
Det är inte så konstigt att du aldrig ser duvungar.
1. Duvor bygger i allmänhet bo högt upp.
2. Duvor är s.k. bostannare. Det betyder att ungarna stannar i boet tills de är helt färdigutvecklade (och ser då i princip ut som vuxna - åtminståne för den oinvigde)
Andra arter är borymmare (tex måsar, trutar, gäss, änder etc) och deras ungar lämnar boet direkt efter kläckning och därför ser man dessa mycket oftare.
Det är inte så konstigt att du aldrig ser duvungar.
1. Duvor bygger i allmänhet bo högt upp.
2. Duvor är s.k. bostannare. Det betyder att ungarna stannar i boet tills de är helt färdigutvecklade (och ser då i princip ut som vuxna - åtminståne för den oinvigde)
Andra arter är borymmare (tex måsar, trutar, gäss, änder etc) och deras ungar lämnar boet direkt efter kläckning och därför ser man dessa mycket oftare.
Så simpelt var det med det.
Du kan dina fåglar. Får jag fråga herrn om en pålitlig källa som jag flitigt kan läsa och fortsätta mina studier angående detta ämne samt mer intressant information angående duvor?
Du kan dina fåglar. Får jag fråga herrn om en pålitlig källa som jag flitigt kan läsa och fortsätta mina studier angående detta ämne samt mer intressant information angående duvor?
Jag har sett en duvunge. Den trillade ner ur ett bo på en tunnelbaneperrong. Den var vitfjunig och ganska ful. En kvinna plockade upp den för att ta till veterinär för hon trodde den brutit foten. Sett duvungar i ett annat bo under taket på tunnelbaneperrong. Och tidigt i våras hade en ringduva byggt bo i ett träd vid Blåsuts tunnelbana, där låg den sen och ruvade vecka efter vecka. Ungarna såg jag dock inte, då hade löven slagit ut så de doldes väl bakom grönskan.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!