• 1
  • 2
2011-08-01, 20:36
Medlem
tlcswes avatar
Häromdagen slog det mig en tanke att ljuset kanske går långsammare på andra planeter.
De säger att de finns en förklaring till allt gällande universum och dess galaxer.

Men finns det någon möjlighet att ljuset ev. går långsammare/snabbare på en annan galax, och det att det skulle vara en av förklaringarna till varför det är omöjligt att ta sig till en annan galax?

För tänk då om två varelser möts och dess ljus går olika snabbt, förstå vilken krock det hade blivit.
För vem säger att vårat ljus är det som kan röra sig snabbast i hela universum.

Bara en tanke.
Citera
2011-08-01, 20:58
Bannlyst
Den speciella relativitetsteorin kom först (1905) och handlar om hur saker som kommer upp i en hastighet som ligger nära ljusets hastighet, uppför sig. Enligt den speciella relativitetsteorin är ljusets hastighet konstant. Ljuset har alltid samma hastighet
Citera
2011-08-01, 21:40
Medlem
loxots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammonsnubbe
Den speciella relativitetsteorin kom först (1905) och handlar om hur saker som kommer upp i en hastighet som ligger nära ljusets hastighet, uppför sig. Enligt den speciella relativitetsteorin är ljusets hastighet konstant. Ljuset har alltid samma hastighet

...Men det har man väl ändå inte testat i någon annan galax? Vem vet..
Citera
2011-08-01, 21:57
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loxot
...Men det har man väl ändå inte testat i någon annan galax? Vem vet..
Om ljusets konstant finns det andra som kan förklara det bättre. Men oavsett ljusets hastighet på andra planeter kan vi konstatera att mörkrets hastighet alltid överskrider ljusets, mörkret finns alltid på plats innan ljuset når dit.
Citera
2011-08-01, 23:05
Medlem
kamikaze_kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Om ljusets konstant finns det andra som kan förklara det bättre. Men oavsett ljusets hastighet på andra planeter kan vi konstatera att mörkrets hastighet alltid överskrider ljusets, mörkret finns alltid på plats innan ljuset når dit.

Bra förklarat. Och djupt =)

Citera
2011-08-02, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung

Intressant, men kan man värklgen säga så? Mörker är ju bara avsaknad av ljus.
Citera
2011-08-02, 03:09
Medlem
tlcswes avatar
Jag vet att dom kan med hjälp av optiskt tätare material, om jag minns rätt, sakta ner ljusets hastighet.
Tänk detta finns i nästa galax, då går ju det inte vår hastighet
Citera
2011-08-02, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1kolli
Man kan absolut inte säga så. Fotonerna som "skapar" ljuset är partiklar medan mörker helt enkelt är avsaknad av fotoner. Det är som att säga att en lådbil är snabbare än en Ferrari just för att lådbilen saknar en motor. Eller en jämförelse som stämmer mer överens med det KimNeilJung sa: Avsaknaden av en Ferrari är snabbare än en Ferrari för avsaknaden av en Ferrari finns alltid på plats innan Ferrarin.
Citera
2011-08-02, 06:58
Medlem
RompeTodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Jag vet att dom kan med hjälp av optiskt tätare material, om jag minns rätt, sakta ner ljusets hastighet.

Så vitt jag vet så handlar det om brytningsindex i medier.
Brytningsindex "även kallat refraktionsindex, är en materialegenskap som beskriver utbredningen av elektromagnetiska vågrörelser i ett ämne." (wikipedia)

Du har rätt i det du säger, c på jorden är inte densamma som c i vakuum.
Brytningsindex för luft är ungefär 1,0003, således är c långsammare här än i rymden.

Nu har jag inte så bra koll på vad för pass medier som kan förekomma i en atmosfär, men helt riktigt så är c olika på olika planeter (som har en atmosfär).
Citera
2011-08-02, 08:39
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Det beror ju på vad du menar med "i nästa galax". På andra planeter i någon annan galax kommer ju hastigheten att skilja sig så länge dess atmosfär inte är likadant sammansatt som våran. Fysikens lagar är dock desamma så givet samma förutsättningar kommer ljuset att färdas lika snabbt. Om vi nu inte har missförstått det hela på en fundamental nivå, men det verkar aningen vågat(alternativt flummigt) att bara utgå från det.

Citat:
Ursprungligen postat av RompeTodo
Så vitt jag vet så handlar det om brytningsindex i medier.
Brytningsindex "även kallat refraktionsindex, är en materialegenskap som beskriver utbredningen av elektromagnetiska vågrörelser i ett ämne." (wikipedia)

Du har rätt i det du säger, c på jorden är inte densamma som c i vakuum.
Brytningsindex för luft är ungefär 1,0003, således är c långsammare här än i rymden.

Nu har jag inte så bra koll på vad för pass medier som kan förekomma i en atmosfär, men helt riktigt så är c olika på olika planeter (som har en atmosfär).
C åsyftar just ljusets hastighet i vakuum, så om vi talar om vår atmosfär så är det inte längre c utan "ljusets hastighet i våran atmosfär".
Citera
2011-08-02, 08:50
Medlem
PuffTheDragons avatar
Jag tror nog att TS egentligen inte menar hur ljuset bryts på andra platser. Utan mer tanken att c skulle vara annorlunda på olika platser i universum. Att konstanten c kan variera.

Skulle exempelvis gravitationskonstanten vara större än 7x10^-11 så skulle det exempelvis medföra att alla stjärnors död skulle resultera i att de kollapsar till ett svart hål. Samma sak om c skulle vara mindre.

Edit. Undrar varför jag alltid kommer in på svarta hål när jag beskriver något.
Citera
2011-08-02, 09:24
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1kolli
Nejnej det jag skrev har ingen bärighet i den verkliga världen. Det var en putslustighet jag snott från Terry Pratchett.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in