2011-08-01, 18:47
Medlem
irrelevants avatar
HEJ!

Jag sitter desperat och försöker rengöra min gamla les paul custom 77, svart... har kollat lite tips på olika sidor angående rengöring av vintagegitarrer. De flesta säger "mild detergent", bomullstrasa och vatten men inte fan hjälper det. försöker gnida både löst och hårt men hur fan jag än gör bildas det en vit, mjölkig hinna som gör att det ser ännu värre ut än innan. Fortsätter jag gnida sprids skiten mest runt bara, alt. faller av litegrann i form av små flagor (hudavlagringar?). Är rädd att om jag går på den hårdare så förstörs finishen

Någon som vet vad problemet är och en eventuell lösning på det hela?
Citera
2011-08-05, 11:18
Medlem
love-muffins avatar
Tjena!

Det finns 2 alternativ för hur du rengör guran.

Alt 1 är att du tar möbelpolish (typ pledge) och sprutar på o sen torkar av.

Alt 2 är att du tar bilvax men då gäller det att vara försiktig.
Då bör du ha bomullshandskar (typ apoteket), som du häller vaxet på. Efter kan du ta en ren handduk och torka av för att slippa vita avlagringar etc.

Det är väldigt viktigt att du inte slabbar och dräller på greppbrädan. Om du gör det så måste du hälla på citronolja (olivolja funkar också) för att träet inte ska torka ut!

///L-M
Citera
2011-08-21, 10:39
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av love-muffin
Tjena!

Det finns 2 alternativ för hur du rengör guran.

Alt 1 är att du tar möbelpolish (typ pledge) och sprutar på o sen torkar av.

Alt 2 är att du tar bilvax men då gäller det att vara försiktig.
Då bör du ha bomullshandskar (typ apoteket), som du häller vaxet på. Efter kan du ta en ren handduk och torka av för att slippa vita avlagringar etc.

Det är väldigt viktigt att du inte slabbar och dräller på greppbrädan. Om du gör det så måste du hälla på citronolja (olivolja funkar också) för att träet inte ska torka ut!

///L-M

Pledge funkar definitivt bäst hittills! Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in