• 1
  • 2
2011-08-01, 11:39
Medlem
Jag sitter och leker med tanken på att skära upp kycklingfiléer rikigt tunt, ha på en skiva mortadella och rulla ihop och sedan panera rullen i parmesan och steka. Hur funkar det att panera med parmesan? Ska man göra en dubbelpanering och först doppa i mjöl, sedan i ägg och sedan i parmesan? Bör man blanda upp osten med lite ströbröd?

Alla tips mottages tacksamt!
Citera
2011-08-01, 12:26
Medlem
Dr.Glass avatar
De gånger jag har panerat kycklingfilé med parmesan har jag vänt dem i mjöl -> ägg -> ströbröd blandat med riven parmesan. Ruskigt gott!
Citera
2011-08-01, 12:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
De gånger jag har panerat kycklingfilé med parmesan har jag vänt dem i mjöl -> ägg -> ströbröd blandat med riven parmesan. Ruskigt gott!
Det är en bra variant. Har du testat med riven kokos i dubbel-/trippelpanaden? Funkar utmärkt till fisk också.

~Paul~
Citera
2011-08-01, 13:16
Medlem
Dr.Glass avatar
Kokos säger du? Låter intressant! Jag har lite torsk hemma som säkert inte har något emot att bli försökskaniner.
Citera
2011-08-01, 13:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
Kokos säger du? Låter intressant! Jag har lite torsk hemma som säkert inte har något emot att bli försökskaniner.
Testa och återkom .

~Paul~
Citera
2011-08-01, 13:44
Medlem
Jag delade dem tunnt och vek sedan på mitten, hur länge bör de steka, hur hög värme bör jag ha? Kan man ställa dem i ugnen en stund efter, är rädd för rå kyckling!
Varje filé har blivi två kycklingbitar med fyllning, kycklingen är max 4 mm tjock på varje sida.
Citera
2011-08-01, 14:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Jag delade dem tunnt och vek sedan på mitten, hur länge bör de steka, hur hög värme bör jag ha? Kan man ställa dem i ugnen en stund efter, är rädd för rå kyckling!
Varje filé har blivi två kycklingbitar med fyllning, kycklingen är max 4 mm tjock på varje sida.
Har du bacon eller pancetta hemma?

~Paul~
Citera
2011-08-01, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Har du bacon eller pancetta hemma?

~Paul~

Nää, men det hade ändå inte funkat. En av familjemedlemmarna firar ramadan just nu och jag lagar mat som funkar på alla då vi är 10 pers. No pork in gutes hus just nu alltså.
Citera
2011-08-01, 16:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Nää, men det hade ändå inte funkat. En av familjemedlemmarna firar ramadan just nu och jag lagar mat som funkar på alla då vi är 10 pers. No pork in gutes hus just nu alltså.
I så fall föreslår jag fritering i pannkakssmet.

~Paul~
Citera
2011-08-01, 16:57
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:

~Paul~

Låter högst intressant! Är det något du gör med endast kyckling eller kan man använda det som frityrsmet till allt möjligt? Anledningen till att jag frågar är för att jag har börjat flirta lite med fritykonsten på senare tid.
Citera
2011-08-01, 16:59
Medlem
Citat:

~Paul~

Men nu vill jag ha parmesan på!

Berätta gärna mer om det där med pannkakssmeten!
Citera
2011-08-01, 17:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Men nu vill jag ha parmesan på!

Berätta gärna mer om det där med pannkakssmeten!
Du kan ha parmesanen direkt i smeten eller under den, som ett lager.

Proceduren är mycket enkel. Vispa ihop ett helt ägg och en äggvita tillsammans med iskallt sodavatten, vetemjöl och maizena. Tillsätt lite salt och peppar. Krydda också köttet lätt. Vänd sedan kycklingköttet i vetemjöl och därefter direkt i smeten (den skall ha samma konsistens som en pannkakssmet). Fritera eller stek sedan i neutral olja tills gyllene.

OBS, om du tänker steka köttbitarna så bör du ha så pass med olja att den åtminstone täcker hälften av köttets höjd i stekpanan.

Om du vill köra på parmesanost så river du bara ned den i själva smeten. Ett annat alternativ är att lägga på en skiva och sedan doppa i smeten med åtföljande fritering/stekning.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in