2011-08-01, 08:17
Medlem
Kära Fbare, nu är det så att jag flyttade hemmirfrån för ca ett par dagar sedan, och jag har inte riktigt fått över allting till nya lägenheten då föräldrarna ska komma med en hel del till, men de är på semester så jag får vänta tills imorgon tills jag får hem viktiga saker som tex kastruller etc etc.

Och problemet är att jag har 342kr att äta på tills 15-20 agusti och jag har inte en aning alls hur jag ska kunna äta för så lite, så har ni några tips?

jag kickade i forumet o hitta en liknande tråd men de var de 100 på kort tid.

tacksamm för alla svar

mvh Trollspettan
Citera
2011-08-01, 08:25
Medlem
fullkornspasta - köp storpack på lågprisbutikerna

bönor

ris & tomatsås (el. krossade tomater)

Havregrynsgröt

skippa nudlar, som alla billighetsfantaster ofta kommer med. De är billiga, men innehåller inte särskilt mycket energi så du svälter dig själv genom att bara äta ett paket om dagen. Börjar du äta fler paket blir det ändå rätt dyrt.

finns många tips. även websider dedikerade till billigt ätande!

lycka till!
Citera
2011-08-01, 08:27
Medlem
hm ja krossade tomater låter inte fel, men problemet är fortfarande att jag varken har en micro eller kastruller tills imorgon, så jag vetinte riktigt vad man ska äta förutom tomaterna då :O
Citera
2011-08-01, 08:32
Medlem
konsentrations avatar
Baljväxter är billigt och innehåller mycket protein. Kikärtor, sojabönor och sånt.
Citera
2011-08-01, 08:45
Medlem
felstavadds avatar
Har du inget att tillaga det i blir det ju svårt att ge tips om lagad mat som är billig.

Kall falukorv med bröd är ju en klassiker, några kg billig frukt håller dig igång, lite morötter går väl också att knapra och är mättande. Skölj ned med mjölk så får du i dig de nyttigheterna du behöver.

När du fått kastrull så koka ärtsoppa, billigt och mättande.
Citera
2011-08-01, 08:47
Medlem
fjungen33s avatar
Vitabönor i burk, går att äta kallt. Kostar 7 kr på willys. Sen kan du leta korv i papperskorgen utanför en korvmojje. Blanda ihop ät och njut

Mjölk är gott till, bara gå till en åker med kossor och mjölka på natten...
Senast redigerad av fjungen33 2011-08-01 kl. 08:49.
Citera
2011-08-01, 09:06
Moderator
v50s avatar
Finns det någon återvinningsmarknad, röda korset, myrorna alternativt en annan butik som säljer begagnade saker i närheten av var du bor? I så fall kan du köpa en begagnad gryta för småpengar typ 5-50 kr så du kan laga mat i den tills du får dina egna. Där kan du för övrigt ofta köpa i princip allt du behöver till ditt hem för en billig penning där säljs allt från porslin, stekgrytor, kastruller, bestick, stekredskap till möbler, kläder och mattor + diverse prydnadssaker osv. Så det är med andra ord fullt möjligt att inreda en hel lägenhet genom att köpa begagnade saker för en billig penning så ett tips är att gå dit och kolla där kan man ofta hitta saker som man behöver billigt. Ett tips är att kommunens egna återvinningsmarknad oftast är billigast, sedan kommer röda korsets butik följt av myrorna och privata secondhandbutiker, det är min erfarenhet i alla fall.

Har du tillgång till någon form av kokkärl eller stekpannor/stekgrytor alls eller saknar du alla dessa saker just nu?

Mat som är billig och som går att äta kall är tex vita bönor i tomatsås, olika typer av frukter och bröd samt olika färdiga och kylda matvaror, mamma scans köttbullar i 1kg förpackning brukar säljas för 30-40 kr/paketet, såg att en ica kvantrumbutik där jag bor hade rabattkuponger där man får 15 kr i rabatt om man köper 2 paket mamma scans köttbullar eller hotdogs, kolla om dessa kuponger alternativt andra finns att tillgå i matbutikerna, om så är fallet tar du givetvis ett knippe och handlar sedan i den butik som har nedsatt pris på den varan kupongen gäller, inte nödvändigtvis i den butiken som har kupongen.

Euroshoppers ravioli som säljs av ica kostar ca 10 kr för en burk på 800g och är i mina ögon riktigt bra i förhållande till priset, den kan du värma genom att helt enkelt sätta hela burken som är öppnad på en platta, det fungerar med alla typer av konserver. Alternativt så kan du värma mat genom att lägga upp den på en tallrik och värma i ugnen, en annan variant är att använda ungsplåten med höga kanter som alltid brukar följa med spisen och laga mat på den, tex klyftpotatis, kött eller korv alternativt fisk mm.

Kolla vad de säljer som kampanjvaror i butikerna där du bor, börja med att läsa igenom alla reklamblad du får hem till dig, alternativt titta på respektive kedjas hemsida de brukar lägga upp reklambladen för alla butiker där. Skriv sedan ner vad som de säljer som kampanjvaror och som du är i behov av och se till att köpa hem sådana varor som har nedsatt pris eller säljs billigt, tex euroshopper eller eldorados sortiment är så kallade lågprisvaror, nästa segment som är något dyrare är de olika matvarukedjornas egna märken såsom willys, ica, coop x-tra osv sedan i nästa segment kommer i regel kända varumärken som man ofta ser reklam om i tv.

Hygienartiklar och rengöringsmedel som shampo, tvål, diskmedel och allrengöringsmedel m.m hittar du billigast på överskottsbolaget alternativt dollarstore, de säljer även till viss del mat, ibland kända märken men även egna/mindre kända märken, de sist nämnda är i regel riktigt billiga men brukar enligt min erfarenhet inte vara så goda men det kan vara värt att prova köpa ett paket pasta eller ris alternativt konserver och testa, ibland kan man göra riktiga fynd där.

Vissa butiker, men inte alla, säljer ut matvaror vars bäst före datum är på väg att gå ut till halva priset, där kan du fynda och hitta bra mat till riktigt låga priser så ha koll på alla butiker där du handlar om de säljer ut dessa varor, har du tillgång till en frys så kan du bunkra upp med kött, fisk och fågel samt andra varor som går att frysa som du sedan fryser ner så håller de i många månader och uppemot ett år utan problem.

Slutligen är det ett tips att du ser till att alltid köpa hem mer torrvaror, konserver och varor som går att frysa alternativt hygien, rengöringsmedel och hushålls-/toalettpapper mm än du behöver för stunden när de säljs billigt, då kommer du på sikt bygga upp ett lager med dessa varor så du klarar dig en eller ett par månader, då kan du på sikt helt undvika att köpa dessa saker till ordinarie priser utan endast fylla på dina lager när varorna säljs billigt vilket betyder att du sparar mycket pengar på sikt.

Har du en liten frys eller saknar en helt så är det en god investering att köpa en som du sedan kan förvara frysta varor i, det den kostar i inköp tjänar du igen på några års sikt
Citera
2011-08-01, 09:45
Medlem
Mat:

Fullkornspasta som första mannen säger, storpack.
Sen tänker ialla fall jag bönor i tomatsås på burk, väldigt billigt och är mättande.

Tror med fullkorn och bönor i tomatsås att du får tillräckligt med energi.

Sen köper du det som är på extrapris, typ om du kan få lite köttfärs, köra i det med.

Tror tricket är att köpa storpack, som räcker i fem dagar.
Sen äta hemma hos någon kompis någon dag utifall.
Citera
2011-08-01, 11:26
Medlem
Brinkas avatar
Eftersom du inga kastruller eller liknande tycks ha är ju de största problemet hur du idag ska få riktigt mat utan att behöva laga den... svårt att prioritera billigt i de läget, kanske ett paket rökt skinka och potatissallad eller en grillad kyckling. Dock inga jätte billiga alternativ vet jag men de ska ju gå och äta med

Sedan när du har kastrull och allt vad du väntas få imorgon kan du köpa hem lite makaroner, krossade tomater, bönor (konserver etc.) och havregryn! En tallrik havregrynsgröt varje morgon kommer hålla livslusten uppe till du får pengar. Billigt och du står dig bättre än på något annat.

EDIT: Måste tipsa om sådana billiga 1 kilos burkar med ravioli. Billiga som skräp, går att äta kalla och varma, dessutom går de att värma i förpackningen rätt på plattan!

Hålls oss uppdaterade TS.
Senast redigerad av Brinka 2011-08-01 kl. 11:33.
Citera
2011-08-03, 20:40
Medlem
ugge_das_boots avatar
Euroshopper

du har i runda slängar 20 kr att äta för per dag, det är mer än tillräckligt !

Ägg till frukost, pasta till lunch och psta/ris/rotfrukter + bacon eller billig korv till middag så hamnar du på runt 15 kr.

Efter en vecka har du 35+15 kronor över som du kan använda att piffa till dess dags mat, eller köpa några fulöl .. som en uppmuntran
Citera
2011-08-03, 22:37
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollspettan
Kära Fbare, nu är det så att jag flyttade hemmirfrån för ca ett par dagar sedan, och jag har inte riktigt fått över allting till nya lägenheten då föräldrarna ska komma med en hel del till, men de är på semester så jag får vänta tills imorgon tills jag får hem viktiga saker som tex kastruller etc etc.

Och problemet är att jag har 342kr att äta på tills 15-20 agusti och jag har inte en aning alls hur jag ska kunna äta för så lite, så har ni några tips?

jag kickade i forumet o hitta en liknande tråd men de var de 100 på kort tid.

tacksamm för alla svar

mvh Trollspettan

Du kan ju alltid köra pizza idag ala 100 SEK. Sedan i morgon när du får alla prylar kan du ju köra potatis och purjulöksoppa ett par veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in