2011-07-30, 18:18
Medlem
dietyleters avatar
Hej!

Jag börjar trean på natur till hösten och vet att vi kommer ha en del arbeten att ta itu med. Med tanke på att jag pluggar hemifrån och endast kommer hem på helgerna så vill jag beställa en laptop - givetvis en mac.

Frågan står dock, jag har csn rabatt och kan få macbook pro 13" den billigare varianten för 9895 kr eller macbook air 13" den billigare varianten för 10795.

Jag spelar ingenting längre, det händer att jag tillverkar musik men mestadels tittar jag på film, lyssnar på musik och skriver skolarbeten. Det blir såklart även en hel del surf. Vilken dator passar mig bäst? Jag är inte ute efter stora lagringar, det kan jag sköta på datorn hemifrån. Datorn kommer mestadels vara i min lägenhet, tar aldrig med mig den till skolan. Vore tacksam för hjälp!
Citera
2011-07-30, 18:30
Medlem
fokuserameras avatar
Om du ändå inte tar med dig datorn någonstans kan du lika gärna köpa MBP (då den är billigare).
Fördel - Vill du spela något så kan du göra det utan några som helst problem då processor/ram ändå är helt okej utan tillval.
Billigare
En mer USB (kanske andra portar också), och skivläsare

Nackdel - Jobbigare att gå runt med än MBA (vilket du ändå inte gör, så spelar ingen roll)
(Notera även att MBP inte väger mycket till att börja med, och eftersom det är 13" så är den även smidig om du ska ha med den någonstans)
Citera
2011-07-30, 18:31
Medlem
Jag skulle nog säga Pro, jag har det själv, och jag är hur nöjd som helst med den.

Airees.
Citera
2011-07-30, 18:41
Medlem
dietyleters avatar
Tack för era svar. Jag har hört att pro'n låter mycket och blir varm snabbt, något som är sant?

För övrigt lockar det fortfarande med ssd. Det är skönt att starta program snabbt
Citera
2011-07-30, 18:47
Medlem
MBA har bättre skärm också, 1440x900 pixlar för MBA och 1280x800 för MBP. Det kanske inte låter som så mycket men det är 25% större arbetsyta i praktiken. Det och ssd som standard avgjorde för min del. En dvd-spelare använder man en gång i halvåret, och MBA kan dela dvd med en stationär dator om man till äventyrs behöver en.
Citera
2011-07-30, 18:54
Medlem
Damacys avatar
Med tanke på att du inte ställer så höga krav på datorn, och förmodligen har en rätt stram budget så rekommenderar jag dig att köpa en annan laptop, finns datorer för ditt ändamål för 3500 spänn. Således kan du spara 7000 kopeker och göra något roligt för pengarna istället.
Citera
2011-07-30, 19:02
Medlem
fokuserameras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dietyleter
Tack för era svar. Jag har hört att pro'n låter mycket och blir varm snabbt, något som är sant?

För övrigt lockar det fortfarande med ssd. Det är skönt att starta program snabbt
Inte sant. Haft min i ungefär 2 år nu, dammsuger den var 6e månad. Knäpptyst om man inte gör 100 grejer samtidigt och rumstempererad (så länge den står på hårt underlag)
Citera
2011-07-30, 19:07
Medlem
dietyleters avatar
Min ekonomi är god så pengarna är inte något bekymmer. Är det någon skillnad på wifi upptagningsförmåga? Jag bor på ett ställe där jag har lite krasslig anslutning...

Ser man på bildkvallitet, har en mba bättre än mbp? Uppskattar att se högupplöst film
Citera
2011-07-30, 19:09
Medlem
Nathersans avatar
Air är lätt och kan köra flash animeringar bättre sience den har flash-minne.
Så jag skulle rekommendera Air
Citera
2011-07-30, 19:11
Medlem
tzjs avatar
Du kommer bli mongonöjd oavsett vilken du väljer skulle jag vilja påstå. Skillnaden är inte jättebrutal på de datorer du väljer mellan.

För min del så uppskattar jag det bakgrundsbelysta tangentbordet till max, då jag ofta skriver mycket och gärna i lite mörkare omgivning.

Gå och kläm på båda modeller så får du en bra uppfattning.
Citera
2011-08-01, 03:34
Medlem
a-hws avatar
macbook pro utan tvekan, självklart val
Citera
2011-08-01, 11:32
Medlem
fags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nathersan
Air är lätt och kan köra flash animeringar bättre sience den har flash-minne.
Så jag skulle rekommendera Air

okej...............

Jag skulle rekommendera Pro:n. Den är, som sagts tidigare, billigare, det går att spela en del spel på den i fall du skulle få ett infall och den har skivläsare. Om du nu skulle börja ta med den till skolan eller någon annanstans så tar den ändå ingen plats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in