• 1
  • 2
2011-07-30, 14:52
Medlem
Tjena tjena!
Då jag köpt en hoj till ungarna (kx 60- 89) så fick de en hjälm till, en helt ok hjälm om den inte varit så jävla ful, och jag förstår dem att de vill ha en annan men jag tycker hjälmar är ganska dyra, jag menar typ 2000:- för en av de billigare.

Men till fågan: kan man måla den själv med vanlig sprayfärg eller sätter sig inte färgen?
´
Mvh
Citera
2011-07-30, 14:55
Medlem
tzjs avatar
Vill du göra det riktigt bra, så slipar du först ytan på hjälmen och klarlackar sedan.

Något att ta i beaktande är dock hur plasten i hjälmen reagerar med färgen. Inte bra om den fräter plasten direkt, men det borde inta vara någon fara.

Lättast är nog att bara göra rent hjälmen och sedan måla/spraya direkt på.
Citera
2011-07-30, 14:58
Medlem
deyys avatar
Färgen kommer "flagna" typ.
Vet att någon polare testade det där men färgen lossnade nästan direkt och hjälmen såg riktigt förjävlig ut då.

Annars finns det ju billigare hjälmar på biltema och liknande butiker.
Citera
2011-07-30, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deyy
Färgen kommer "flagna" typ.
Vet att någon polare testade det där men färgen lossnade nästan direkt och hjälmen såg riktigt förjävlig ut då.

aa det finns ju sånna 500 kronors hjälmar också, men jag vill ju inte köpa en för billig hjälm utan jag vill ju vara säker på att den håller.

Denna hjälmen är typ 3-4 år gammal och kostade (vad jag hört) runt 3500 och det känns ganska synd och göra sig av med en sådan hjälm tycker jag...
Citera
2011-07-30, 15:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tänk på att hemlackerade hjälmar inte är gatlagliga.

Citat:
+1, de har inte samma komfort som dyra hjälmar men de ger adekvat skydd.
Har en jethjälm för 399kr som jag akutköpte i våras och invändigt ser den ny ut, utvändigt är det lite repor efter hårda betonggolv och asfalt men den funkar.
Citera
2011-07-30, 15:03
Medlem
tzjs avatar
Blir det inte billigare och lättare om du sätter klistermärken på hjälmen istället?

Ge ungarna möjlighet att få välja själva, och sätt dit märkena sen.

Win-win.
Citera
2011-07-30, 15:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Blir det inte billigare och lättare om du sätter klistermärken på hjälmen istället?
Går ju köpa färgade plastark annars hos skylttillverkare, då kan ju ungarna klippa&klistra själva och de kostar inte många kr.
Citera
2011-07-30, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj

Ge ungarna möjlighet att få välja själva, och sätt dit märkena sen.

Win-win.

jo, det är faktiskt ett alternativ som jag tänkt på, men tror ändå att det blir snyggare om man först målar över allting med typ vit
Citera
2011-07-30, 15:25
Medlem
deyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleh97
aa det finns ju sånna 500 kronors hjälmar också, men jag vill ju inte köpa en för billig hjälm utan jag vill ju vara säker på att den håller.

Denna hjälmen är typ 3-4 år gammal och kostade (vad jag hört) runt 3500 och det känns ganska synd och göra sig av med en sådan hjälm tycker jag...
Är absolut inget fel på säkerheten på hjälmarna där.
Skulle vara mer orolig över att dom har en hjälm som är 3-4 år gammal.

Är ju verkligen inte omöjligt att det är någon spricka i hjälmen om du bara tappat den i marken. Någon gång så har det nog hänt under 3 år.
Citera
2011-07-30, 15:27
Medlem
Citat:
Är absolut inget fel på säkerheten på hjälmarna där.
Skulle vara mer orolig över att dom har en hjälm som är 3-4 år gammal.

Är ju verkligen inte omöjligt att det är någon spricka i hjälmen om du bara tappat den i marken. Någon gång så har det nog hänt under 3 år.

jaha, jag trodde det var typ sånna "no quality" hjälmar, men jag ska snacka med barnen, tack för hjälpen
Citera
2011-07-30, 15:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleh97
jaha, jag trodde det var typ sånna "no quality" hjälmar
Biltemas hjälmar är godkända enligt ECE 22:05 och de har i test(plus) inte bara visat sig vara bättre säkerhetsmässigt än vissa dyrare hjälmar, de får även användas i tävling, bl.a roadracing efter vad jag läst på annat forum.

Det biltemas hjälmar inte har är den där ytfinishen och komforten som dyrare hjälmar har, bl.a mer vindljud.

Googla på ord som biltema plus sverker nolan för fler sidor att läsa.
http://www.dn.se/motor/billiga-hjalmar-sakrare-an-dyr
Citera
2011-07-30, 18:22
Medlem
Avva66s avatar
Måla inte på hjälmen, plasten kan bli försvagad.
Jag skulle inte sätta en sån hjälm på mitt barns huvud i alla fall.
Kör med folie eller klistermärken ist då.

Men sen det där med åldern på hjälmen, dom blir sämre
för varje år som går.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här