2011-07-30, 02:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pentaxanalytiker
Det är få killar jag möter som vill råna mig även när jag är obeväpnad (192cm, 105kg)
I princip onT så skulle jag råda dig till att satsa på hemmarån eller i bilen på väg till jakt som du sade.

Ju mer jag tänker på det ju mer känns hemmarån som grejen. Ta honom när han sitter och softar framför tven och få honom till att låsa upp skåpet.

Ja, men det förutsätter att personen bor ensligt, och ensam. Det är inte särskilt lyckat att knacka på en lägenhet med mängder av grannar som kan ringa polis, och fru/barn som inte ska behöva få se sånt här. Men det borde ju rimligtvis finnas gott om gubbar i ödestugor som sitter och ruvar på vapen. Knack knack, hej, smäll på käften, fixa nyckeln, sno vapnen. Det är helt klart en möjlighet.

Det ligger en del efterforskning i detta, som tur är är google ett bra verktyg för att hitta deltagare i jägarexamenkurser, aktiva skyttar i klubbar osv som kan kopplas till adresser, och med hjälp av ratsit osv kan man ta reda på om det finns familj.

Minimal skada och risk är ledorden.
Citera
2011-07-30, 02:11
Medlem
Hysteri90s avatar
Vad har du tänkt att göra med vapnet sen då?
Springa runt och leka jägare i skogen pga att du inte fick examen?
Citera
2011-07-30, 06:08
Medlem
pundarfans avatar
kan du inte strosa omkring på en skjutbana och ha en polare som sitter i bilen igång sen vid tillfälle rycker du en bössa och springer ! och givetvis är bilen falskskyltad ifall nån ser regnr ta då gubbarna provar bössorna inför jakten! för du ville väl ej ha ett hagelbössa ? för det hade du ju kunnat rycka ur nävarna på nån som skjuter lerduvor ^^

edit: du kan ju klä dig i jägarkläder så tror dom du är en annan provskjutare kANSKE säger: inte får ja testskjuta bössa din åsså drar du av ett par salvor sen springer med en jävla rulle
Citera
2011-07-30, 07:34
Medlem
TS, bara så att du vet, allt som kan gå åt helvete brukar gå åt helvete.
Det låter som att du tänker göra detta helt oplanerat, och då kommer det ganska garanterat gå åt helvete.
Att kolla upp offret via internet, räknas knappast som någon bra planering.

Tänk också på att saker oftast verkar vara 100 gånger lättare i huvudet än vad dom är i verkligheten.
När du väl har gått igenom planerings-fasen och går över till utförandet, kommer du snabbt märka många hinder du inte alls tänkte på.

Du pratar som att du vet hur jägaren kommer reagera när du rånar honom, detta är mycket fel tänk att ha. Du vet INGENTING om hur han kommer reagera.
Han kanske är en före-detta militär, som är halvt skadad i huvudet och dödar dig direkt första stund du sänker din "guard".
Du vet helt enkelt inte alls hur eller vad personen kommer göra.
Du måste vara beredd på att använda grovt våld om saker går dåligt och kanske även vara beredd på att slåss för ditt liv, är du det? Det låter inte som det.
Dessutom är risken för att åka fast alltid där och mycket stor!

Av det jag läst så avråder jag dig starkt från detta då jag inte tror du har en jävla aning om vad du sysslar med.
Citera
2011-07-30, 10:13
Medlem
Dom flesta jägare har ju även avrättnings pistol i hölster vid midjan.
fast de kanske ja inte borde sagt det kunde ju bli en kul överaskning för ts
Citera
2011-07-30, 11:01
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabman
Dom flesta jägare har ju även avrättnings pistol i hölster vid midjan.
fast de kanske ja inte borde sagt det kunde ju bli en kul överaskning för ts

Nej det har dom inte, folk som sysslar med gryt eller fäll-jakt brukar ha en .22a, men långt ifrån alla jägare.

För det första är det en mycket dum idé att råna någon på en gammal studsare.

Jag har en annan idé istället.
Förfalska en licens för klass 1 vapen, inte speciellt svårt alls om du har lite photoshopskills.
Ring på en bössa på blocket, och då inte en pimpad remington 700, sako trg, SSG, steyr osv, det folket som äger sådana vapen är i regel yngre (under 40) och lämnar inte gärna ifrån sig dom utan en giltig licens.

Utan ta någon random studsare i prisklassen under 5.000:- en bra bit från där du bor.
Åk dit, titta på den, känn och kläm, säg att du köper den, betala vad den kostar och visa din förfalskade licens.
Sätt dig sedan ner med säljaren och fyll i en licensansökan, och säg då även att ni ska fylla i en lånelicens så du slipper åka 25 mil enkel resa ytterligare en gång, i 8 fall av 10 går säljaren med på detta, speciellt om dom är lite äldre.
Du ska även ta ägarens licens med dig för att inte väcka misstankar.

Sen åker du hem med en bössa, utan att ha rånat någon.
Ägaren kommer å andra sidan få en hel del problem med länsman när han inser att du lurat honom, risken finns att han blir av med alla sina vapen och tilldöms böter, men det kanske du inte bryr dig om.
Då slipper du skada en annan människa psykisk för resten av deras liv genom att råna dom med våld.

Men detta är givetvis ingenting jag rekommenderar, men rent hypotetiskt skulle man kunna tillskansa sig ett vapen på detta sätt.
Jag har själv gjort det, men jag lämnade in licensansökan och fick den godkänd
Citera
2011-08-01, 18:56
Medlem
Hysteri90s avatar
Att ni ens hjälper detta stolpskott. Vill ni ha en en upprepning av vad som hände i Norge?
Jag hoppas att du ändrat dig TS. Lev livet och har roligt istället.
Citera
2011-08-01, 19:06
Medlem
Epeemasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemanarmy
Nej det har dom inte, folk som sysslar med gryt eller fäll-jakt brukar ha en .22a, men långt ifrån alla jägare.

För det första är det en mycket dum idé att råna någon på en gammal studsare.

Jag har en annan idé istället.
Förfalska en licens för klass 1 vapen, inte speciellt svårt alls om du har lite photoshopskills.
Ring på en bössa på blocket, och då inte en pimpad remington 700, sako trg, SSG, steyr osv, det folket som äger sådana vapen är i regel yngre (under 40) och lämnar inte gärna ifrån sig dom utan en giltig licens.

Utan ta någon random studsare i prisklassen under 5.000:- en bra bit från där du bor.
Åk dit, titta på den, känn och kläm, säg att du köper den, betala vad den kostar och visa din förfalskade licens.
Sätt dig sedan ner med säljaren och fyll i en licensansökan, och säg då även att ni ska fylla i en lånelicens så du slipper åka 25 mil enkel resa ytterligare en gång, i 8 fall av 10 går säljaren med på detta, speciellt om dom är lite äldre.
Du ska även ta ägarens licens med dig för att inte väcka misstankar.

Sen åker du hem med en bössa, utan att ha rånat någon.
Ägaren kommer å andra sidan få en hel del problem med länsman när han inser att du lurat honom, risken finns att han blir av med alla sina vapen och tilldöms böter, men det kanske du inte bryr dig om.
Då slipper du skada en annan människa psykisk för resten av deras liv genom att råna dom med våld.

Men detta är givetvis ingenting jag rekommenderar, men rent hypotetiskt skulle man kunna tillskansa sig ett vapen på detta sätt.
Jag har själv gjort det, men jag lämnade in licensansökan och fick den godkänd

Den idén är ju inte så dum faktiskt.
Det är ju precis lika lätt att använda samma förfarande och ta sig ut på skjutbanan för att provskjuta och då har du helt plötsligt ett laddat vapen i näven och kan råna ägaren med det vapnet du var spekulant på.....
Citera
2011-08-01, 19:23
Medlem
Stompzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BogdanBulldog
Ingen sund människa är villig att plikta med sitt liv för ett vapen som kostar några tusingar.

Vänta nu...

Så du pliktar livet genom att försöka råna en jägare för ett vapen som kostar några tusingar, correkt? Du är ingen sund människa.
Citera
2011-08-01, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BogdanBulldog
Sant, att försöka sig på något ute i skogen är korkat. Även om jag tvivlar på att en jägare skulle panga på en människa särskilt lättvindigt, kanske i norrland då. Vad jag däremot tror mig veta är att jägare är väldigt förskonade från liknande försök, så någon misstänksamhet lär inte finnas. Det är till min fördel.

Till/från skjutbanan eller passet är det som gäller. Ingen sund människa är villig att plikta med sitt liv för ett vapen som kostar några tusingar.

En fin bössa kostar dock mer än "några tusingar".
Citera
2011-08-01, 21:32
Medlem
Epeemasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av choclate
En fin bössa kostar dock mer än "några tusingar".
Jo men för något mellan 10 och 20 tusingar får man en rätt bra varmintbössa med en bra vakkikare.
Citera
2011-08-01, 22:30
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epeemaster
Den idén är ju inte så dum faktiskt.
Det är ju precis lika lätt att använda samma förfarande och ta sig ut på skjutbanan för att provskjuta och då har du helt plötsligt ett laddat vapen i näven och kan råna ägaren med det vapnet du var spekulant på.....

Ja absolut, detta är väl en metod man kan använda sig av vid dyrare vapen, vem köper en bössa för 30 tusen utan att provskjuta först?
Men då återkommer vi till det här med våldsanvändning, att rikta ett skarpladdat vapen mot någon och hota denne med att skjuta, kan orsaka ganska så svåra psykiska men.

Vad är värst?:
1: Få din bil stulen när du ligger och sover.

2: Få en pistol mot tinningen och uttvingad ur bilen.

Vid det andra exemplet kommer knappast huvudproblemet ligga i att bilen är borta, eller hur?

Råna inte en jägare påväg till ett pass, eller som sitter på pass etc.
Ska du stjäla ett vapen gör du det smidigast genom att leka spekulant på vapen som ligger ute till försäljning.
Man kan ju tänka sig att du är så fräck så du åker och tittar på en bössa med en kumpan, som kvarstannar i bilen, du går in och ber att få se det gevär som säljs, säger "joink" och springer ut i bilen med bössan i näven.

Eller så skaffar du licens den vanliga vägen, har du inte rånbögmördat någon, eller är dömd för grova våldsbrott, så finns möjligheten att beviljas licens efter ett antal år efter händelsen, 5 har jag för mig att det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in