• 1
  • 2
2011-07-29, 23:32
Medlem
BAB7s avatar
Hej!

Eftersom jag har ett stort bil och trafikintresse, samt bor i Tyskland så tänkte jag starta denna tråden.
Här kan ni ställa frågor om allt inom området trafikregler och bilkörning i Tyskland.
Tex frågor om böter, regler, hastighetsbegränsningar, miljözoner, vägar och allmänna tipps mm.
Citera
2011-07-29, 23:35
Medlem
Vad händer om polis-lasern läser av ditt fordon till en för hög hastighet? Blir det bara en böteslapp eller måste du langa cashen direkt? Vad händer om du inte kan betala?
Citera
2011-07-29, 23:43
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag har kört flera årtionden på tyska autobahn mellan Sverige o Holland o mellan Sverige o Spanien o jag har alltid hört snacket om den fria farten på tyska autobahn. Men hitintills har jag inte sett en enda skylt på tyska motorvägar som just visar "fri fart".
Citera
2011-07-29, 23:49
Medlem
BAB7s avatar
Om du blir stoppad på plats av polis för fortkörning så måste du inte betala på plats, det kan ordnas via inbetalning senare, det kan dock ta lite extra tid eftersom dom måste ha fullständiga uppgifter om dig, din adress osv. Enklast är naturligtvis att betala direkt på plats.
Vid grövre trafikbrott kan dock bilen beslagtas.
Citera
2011-07-29, 23:54
Medlem
BAB7s avatar
På Autobahn gäller fri fart om du passerar en grå/svart vit hastighetsskylt med överstrukna siffror.
Citera
2011-07-29, 23:56
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
På Autobahn gäller fri fart om du passerar en grå/svart vit hastighetsskylt med överstrukna siffror.
Kan du slänga upp en bild på skylten så jag ser hur den ser ut.

Tack!
Citera
2011-07-30, 00:04
Medlem
BAB7s avatar
http://www.lokalanzeiger.de/rag-wla/.../ratgeber/auto
Citera
2011-07-30, 00:29
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
http://www.lokalanzeiger.de/rag-wla/.../ratgeber/auto
Tack!
Citera
2011-07-30, 21:23
Medlem
Vad innebär miljözoner?
Är polisen där olika stränga på olika sorters vägar eller hur är dom allmänt? Slappa/strikta?
Har dom något emot turister som bilar igenom tyskland?

Kan du nämna ett par stycken regler som skiljer sig så mycket från sveriges regler som man bör känna till innan man börjar åka i tyskland?
Citera
2011-07-31, 07:47
Medlem
BAB7s avatar
Generellt sett agerar polisen i tyskland precis som i sverige men vid mindre trafikförseelser ser dom ofta mellan fingrarna. Tyskland är det mest turist täta landet i europa, så polisen är vana att se bilar från alla möjliga länder och jag tror även att dom i många fall ser mer mellan fingrarna när det är en turist.
Svenska polisen är mer "tuff" än den tyska vid mindre förseelser - men den tyska är "tuffare" vid mer allvarliga händelser.

Miljözoner: i många städer gäller miljözoner, vid infart till staden visas då en skylt "Umweltzone" med olika miljödekaler på, totalt finns 3 olika märken, rött, gult och grönt.
Städernas miljökrav skiljer sig åt, tex i Berlin, Hannover och flera andra städer får du endast köra in om du har ett grönt miljöplakett!
Medans vissa städer tolererar tex grönt + gult och några städer tolererar även rött.
Alltså - tex om din bil har ett gult miljöplakett så får du inte köra in i Berlin, detsamma gäller naturligtvis om du inte har något plakett alls..
Polis och parkeringsvakter kan utfärda böter för detta, böterna ligger på runt 50 euro för varje gång du blir upptäckt med att bryta mot miljözonerna.
Miljöplakettet kostar mellan 5 - 15 euro att köpa, det kan köpas på div ställen, tex på TÜV/besiktingsställen, det kan också beställas online och skickas då per post.

Din bils chassi-nr/reg-papper avgör vilket plakett du får, då beroende på bla bilens avgasrening och co2 utsläpp, tex katalysator, dieselpartikelfilter mm.
Bilens reg-nr skrives på miljöplakettet, detta plakettet är ett runt klistermärke som ska fästas på vindrutans högra insida.

Grönt märke = det bästa! du får köra i alla städer.
Gult märke = något sämre avgasrening, du får inte köra i alla städer.
Rött märke = dålig avgasrening, du får inte köra i alla städer.
Din bil får inget märke alls = usel avgasrening, körförbud i många städer.

Undantag finns för vissa biltyper, tex veteranbilar.

Ett par andra skillnader: Dubbdäcksförbud. Dock lag på vinterdäck -vid vinterväglag 1 Nov - 31 mars.
Mobilförbud vid körning / handsfree tillåtet. Promillegräns 0,5. Promillegräns inom körkortets prövotid är 0,0.
Körkortsåterkallelse / (svenskt körkort = körförbud) - inom tätort + 30 km/h = min 1 månad.
utanför tätort + 40 km/h = min 1 månad.
Dolda fartkameror placerade i stillastående och parkerade civila bilar är MYCKET vanligt både i städer och på Autobahn!!!
Finns även avståndskameror på Autobahn - dock relativt sällsynt men för kort avstånd är DYRT och kan innebära körkortsåterkallelse/körförbud.
Rechtfahrgebot = skyldighet att hålla till höger för att släppa fram snabbare fordon i vänster fil på Autobahn - vänsterfil = omkörningsfil. På Autobahn med 3 eller 4 filer gäller filen längst till höger om den är tom.
Drängler fahren = Agressiv/pressande körstil på Autobahn direkt till dyra böter och körkortsåterkallelse.
Lichthupe = "agressivt" helljusblink för att få framförvarande att gå in i höger fil - förbjudet!
Citera
2011-08-17, 20:30
Medlem
BAB7s avatar
Läste nyss om dyrare böter för div trafikbrott.

En varning till Autobahnturister: dryga böter för "aggressivt tillrättavisande" av medtrafikanter.
Exempelvis om du på en 3 filig motorväg med gles trafik, kommer ikapp en bil som kör notoriskt i mittelfilen och du kör om denna bilen för att sedan "kraftfullt markera" var han var han hör hemma genom att i hög hastighet direkt efter omkörningen korsa filerna svävt och markerat in i höger fil, - då ligger böterna i relation till din månadsinkomst, i detta fallet 1½ netto månadslön i böter + 1 års körkortsindragning.
Citera
2011-10-23, 20:39
Medlem
BAB7s avatar
Köra till tyskland nu i höst?

Tänk på att vinterdäckslagen gäller mellan 1 nov-31 mars.

80 euro ligger böterna på + 1 punkt i Flensburg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in