Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-07-29, 23:07
  #1
Medlem
Cassandraas avatar
Hejsan

Var och köpte en SSD idag, men det går inte att installera varken SL eller Lion. Den bara hakar upp sig, funkar inte alls, eller bara går almänt långsamt...Nu försöker jag installera SL på den via USB...Varför funkar det bara inte? Måste man göra något speciellt?

I Lion så kommer jag dit där man får välja mellan att gå till skivverktyg, installera Lion helt nytt, gå till Apples supportforum osv. Men jag kommer inte därifrån, kan välja någon av dom fyra alternativen, men jag kommer inte därifrån!

Vad göra?
Citera
2011-07-29, 23:10
  #2
Medlem
Tihihis avatar
Använd Skivverktyg för att skapa en partition (Mac OS Extended, journalförd) sen kan du installera.
Citera
2011-07-29, 23:12
  #3
Medlem
Cassandraas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tihihi
Använd Skivverktyg för att skapa en partition (Mac OS Extended, journalförd) sen kan du installera.

Tyvärr, gjorde det, lyckades komma dit via början av installation av SL, samt att jag kopplade in den via USB, den är formaterad och hittas om jag kopplar in den, både i OS X och windows, men går inte att installera nått system på den. Försökte uppdatera FW på den, men det gick inte heller, i wiondows 7, att formatera den till NTFS, och i OSX formaterade jag den till MS-DOS, men updatern hittade inte min HDD
Citera
2011-07-29, 23:14
  #4
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassandraa
Tyvärr, gjorde det, lyckades komma dit via början av installation av SL, samt att jag kopplade in den via USB, den är formaterad och hittas om jag kopplar in den, både i OS X och windows, men går inte att installera nått system på den. Försökte uppdatera FW på den, men det gick inte heller, i wiondows 7, att formatera den till NTFS, och i OSX formaterade jag den till MS-DOS, men updatern hittade inte min HDD

Plugga inden, radera den i skivverktyg och formatera den igen i Mac OS extended journalförd.
Citera
2011-07-29, 23:15
  #5
Medlem
Tihihis avatar
Du ska inte formatera den som DOS eller NTFS. Använd Skivverktyget för att skapa en Mac OS Extended journalförd. Inget annat.
Citera
2011-07-29, 23:18
  #6
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tihihi
Du ska inte formatera den som DOS eller NTFS. Använd Skivverktyget för att skapa en Mac OS Extended journalförd. Inget annat.
Det var när han försökte uppdatera firmwaren på SSDn, fyi.
Citera
2011-07-29, 23:19
  #7
Medlem
Cassandraas avatar
Absolut, men eftersom det är en OCZ så tänkte jag om det var några problem med FW, och den går enbart att uppdatera via windows med en NTFS part. (!)...Men nu är den i rätt format (mac) och jag har kopplat in den via USB i min andra mac för att hoppas att det funkar att installera, men är skeptisk...Synd att det inte klaffar så bra! Vad fasiken gör man annars? Får lite ångest, har fubderat på SSD så länge, och så köpte jag en, och den funkar inte! Nu sitter jag här med ett glas vin, känner mig så down! Kan inte så jättemycket om datorer, utan gör så gott jag kan!

kram
Citera
2011-07-29, 23:21
  #8
Medlem
Tihihis avatar
OCZ Vertex 2/3 är kända för att ha problem, dom släpper ju ny firmware nästan en gång i veckan. Version 2.11 idag, för bara någon vecka sedan var det 2.09. Köp en annan.
Citera
2011-07-29, 23:31
  #9
Medlem
Cassandraas avatar
Håller på att försöka installera SL på min SSD nu, 31 min kvar! Kan man lämna tillbaka den om det här inte funkar? Visade killen i butiken vad jag hade för hårddisk idag osv.?

Kram
Citera
2011-07-29, 23:42
  #10
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassandraa
Håller på att försöka installera SL på min SSD nu, 31 min kvar! Kan man lämna tillbaka den om det här inte funkar? Visade killen i butiken vad jag hade för hårddisk idag osv.?

Kram
Har du kvittot kvar bör det gå alldeles utmärkt att lämna tillbaka
Citera
2011-07-29, 23:46
  #11
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassandraa
Håller på att försöka installera SL på min SSD nu, 31 min kvar! Kan man lämna tillbaka den om det här inte funkar? Visade killen i butiken vad jag hade för hårddisk idag osv.?

Kram

Får du det inte att fungera så lämna tillbaka den.

Jag håller tummarna för dig.
Det finns bra videos på youtube som visar steg för steg om hur du gör. Kolla dom också.
Citera
2011-07-29, 23:50
  #12
Medlem
Cassandraas avatar
Tack för er hjälp, betyder mycket såhär när man är lite nere!

Hittills har installationen gått bra, ta i trä, går väldigt långsamt (möjligen för att man installerar till en USB-enhet), nu står det är det är 27 minuter kvar...Men vad tror ni, varför knasar det? Har den första macbooken från 2008 i alu, samt en vit från typ 2009, ingen funkar helt klockrent!

EDIT: 24 min.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback