Citat:
Ursprungligen postat av BogdanBulldog
Låt oss säga att dagen efter skotten så dyker det upp en användare som hävdar att han var den andra skytten på Utøya. Han postar bilder och filmer från massakern. Det råder ingen som helst tvekan om att han var där och var delaktig.
Efter en sådan postning får man anta att ledningen (janne?) blir fullkomligt överröst av krav från otaliga håll. Håller 1.06 tätt även i en sådan här extrem (och fiktiv) situation? finns det ingen gräns där man gör bedömningen att det som ligger i rättvisans och allmänhetens intresse måste gå före integriteten?
Kanske kommer det mer an till de personer som sitter som supermods(?) och deras moraliska kompass, snarare än vad som står på pappret. Detta beror dock på förfarandet som ligger bakom att göra en sökning på användaren i fråga, och den vet jag ingenting om. Men jag antar, och hoppas, att det krävs någon form av konsensus innan detta kan göras.
Postar han bilder på sig själv och säger att han var delaktig i massakern, så kommer han nog anses vara självoutad. I alla fall om kvällstidningarna sedan postar namn på honom.
Jag tror att det du frågar om inte handlar om 1.06 utan om flashback skulle lämna ut ip-numret till polisen. Det kan jag inte svara på, utan det blir något för admin, men jag kan säga att flashbacks policy är att aldrig lämna ut ip-adress.
--------------------------------------------------------
Nedan spekulerar jag endast kring polisens resurser, och det handlar egentligen inte om hur flashback/admin skulle handla.
Jag vet inte mycket om polisens resurser vad gäller polisiär arbete över internet, men jag har inte svårt att tänka mig att de kan komma över informationen även om flashback inte lämnar ut den (detta vet jag dock inte). Kan dock tänka mig att det är en rätt jobbig process där de måste kontakta polismyndigheter i USA (där ligger fbs servers), där kan polisen troligen använda sig av någon anti-terrorlagstiftning och sedan kan flashback och de som har servrarna suga.