2011-07-29, 16:02
Bannlyst
Låt oss säga att dagen efter skotten så dyker det upp en användare som hävdar att han var den andra skytten på Utøya. Han postar bilder och filmer från massakern. Det råder ingen som helst tvekan om att han var där och var delaktig.

Efter en sådan postning får man anta att ledningen (janne?) blir fullkomligt överröst av krav från otaliga håll. Håller 1.06 tätt även i en sådan här extrem (och fiktiv) situation? finns det ingen gräns där man gör bedömningen att det som ligger i rättvisans och allmänhetens intresse måste gå före integriteten?

Kanske kommer det mer an till de personer som sitter som supermods(?) och deras moraliska kompass, snarare än vad som står på pappret. Detta beror dock på förfarandet som ligger bakom att göra en sökning på användaren i fråga, och den vet jag ingenting om. Men jag antar, och hoppas, att det krävs någon form av konsensus innan detta kan göras.
Citera
2011-07-29, 16:08
Medlem
micaeles avatar
Vad en person än påstår sig ha gjort, skall 1.06 aldrig brytas oavsett vem som skriker förrän användaren själv har avslöjat sig.
Det är min personliga åsikt. För om man skall börja rucka på en utav forumets grundpelare, för allmänhetens intresse och måhända påstådda grova brott, då kan man lika gärna skrota regeln helt och hållet och släppa anonymiteten.
Citera
2011-07-29, 16:13
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BogdanBulldog
Låt oss säga att dagen efter skotten så dyker det upp en användare som hävdar att han var den andra skytten på Utøya. Han postar bilder och filmer från massakern. Det råder ingen som helst tvekan om att han var där och var delaktig.

Efter en sådan postning får man anta att ledningen (janne?) blir fullkomligt överröst av krav från otaliga håll. Håller 1.06 tätt även i en sådan här extrem (och fiktiv) situation? finns det ingen gräns där man gör bedömningen att det som ligger i rättvisans och allmänhetens intresse måste gå före integriteten?

Kanske kommer det mer an till de personer som sitter som supermods(?) och deras moraliska kompass, snarare än vad som står på pappret. Detta beror dock på förfarandet som ligger bakom att göra en sökning på användaren i fråga, och den vet jag ingenting om. Men jag antar, och hoppas, att det krävs någon form av konsensus innan detta kan göras.

I princip skyddar Flashbacks regelverk användarens anonymitet, så Breiviks användarnamn är skyddat till dess Admin säger annorlunda.

Om man hamnar i det hypotetiska läget att Breiviks användarnamn skrivs ut i alla tidningar och radio/tv nämner det kan man hamna i ett läge där det är omöjligt att bibehålla anonymiteten och det bara blir ett spel för gallerierna. Då kan det beslutas att regel 1.06 inte skall appliceras på den uppkomna situationen. Men det skall mycket till.
Citera
2011-07-29, 16:14
Medlem
Imirons avatar
Citat:

Postar han bilder på sig själv och säger att han var delaktig i massakern, så kommer han nog anses vara självoutad. I alla fall om kvällstidningarna sedan postar namn på honom.

Jag tror att det du frågar om inte handlar om 1.06 utan om flashback skulle lämna ut ip-numret till polisen. Det kan jag inte svara på, utan det blir något för admin, men jag kan säga att flashbacks policy är att aldrig lämna ut ip-adress.

--------------------------------------------------------
Nedan spekulerar jag endast kring polisens resurser, och det handlar egentligen inte om hur flashback/admin skulle handla.

Jag vet inte mycket om polisens resurser vad gäller polisiär arbete över internet, men jag har inte svårt att tänka mig att de kan komma över informationen även om flashback inte lämnar ut den (detta vet jag dock inte). Kan dock tänka mig att det är en rätt jobbig process där de måste kontakta polismyndigheter i USA (där ligger fbs servers), där kan polisen troligen använda sig av någon anti-terrorlagstiftning och sedan kan flashback och de som har servrarna suga.
Citera
2011-07-29, 16:15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Vad en person än påstår sig ha gjort, skall 1.06 aldrig brytas oavsett vem som skriker förrän användaren själv har avslöjat sig.
Det är min personliga åsikt. För om man skall börja rucka på en utav forumets grundpelare, för allmänhetens intresse och måhända påstådda grova brott, då kan man lika gärna skrota regeln helt och hållet och släppa anonymiteten.

Det är inte allmänhetens intresse som är avgörande, utan om det i så fall är omöjligt att upprätthålla 1.06 i alla fall, dvs en pragmatisk hållning. Jag antar att du minns kattmördaren?
Citera
2011-07-29, 16:22
Medlem
Ja, tror nog FB skulle samarbeta med polisen om det nu var någon som postade filmer etc som gör det utan tvivel att han själv medverkat i någon massaker, tror inte FB skulle vilja skydda anonymiteten för någon massmördare på flykt. Det är väl inte det 1.06 handlar om direkt.
Citera
2011-07-29, 16:25
Bannlyst
Beklagar, jag antog att det ingick något form av efterforskningsförbud i 1.06. Men då finns alltså inte denna rätt skriven i sten. Det är alltså inte sammankoppling som är av intresse, utan att lämna ut uppgifter som kan leda till att man finner den fysiska personen - rent handgripligen.
Citera
2011-07-29, 16:28
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuntsucker
Ja, tror nog FB skulle samarbeta med polisen om det nu var någon som postade filmer etc som gör det utan tvivel att han själv medverkat i någon massaker, tror inte FB skulle vilja skydda anonymiteten för någon massmördare på flykt. Det är väl inte det 1.06 handlar om direkt.

Fast, det är väl just det den handlar om..? Eller?
Citera
2011-07-29, 16:34
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Det tror jag INTE!
Flashback kommer inte lämna ut någons IP till någon!
Citera
2011-07-29, 16:43
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Beklagar, jag antog att det ingick något form av efterforskningsförbud i 1.06. Men då finns alltså inte denna rätt skriven i sten. Det är alltså inte sammankoppling som är av intresse, utan att lämna ut uppgifter som kan leda till att man finner den fysiska personen - rent handgripligen.
Nja även efterforskning regleras, men om personen själv postar starkt identifierande uppgifter på forumet så skulle det nästan bli löjligt om man inte får kommentera det.

Vidare kan man inte veta om personen ifråga ljuger, men då blir det mer att man tror att Användare X Är IRL Person X pga de starkt identifierande uppgifter som postats, och det blir i egentlig mening inget regelbrott att fundera kring om verkligen Användare X är IRL Person X

Jag kanske formulerar mig luddigt men jag hoppas att resonemanget går fram.
Senast redigerad av epost72 2011-07-29 kl. 16:49.
Citera
2011-07-29, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Det tror jag INTE!
Flashback kommer inte lämna ut någons IP till någon!

Visst, skulle FB hålla så hårt på anonymiteten att de inte ens skulle lämna ut IP, fast de visste att det skulle leda till att någon som mördat, säg 100 personer, åker fast - Skulle jag gratulera, men personligen tror jag inte man skulle palla trycket.
Citera
2011-07-29, 16:56
Medlem
epost72s avatar
Citat:

FB:s ledning har flera gånger sagt att de inte kommer att lämna ut några som helst uppgifter om användarna. Oavsett omständigheter.

Jag har väldigt svårt att tro att de kommer att svika det löftet som i sig är forumets grundpelare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in