Citat:
Ursprungligen postat av Cuntsucker
Visst, skulle FB hålla så hårt på anonymiteten att de inte ens skulle lämna ut IP, fast de visste att det skulle leda till att någon som mördat, säg 100 personer, åker fast - Skulle jag gratulera, men personligen tror jag inte man skulle palla trycket.
Skulle en sådan för polisen totalt okänd person börja posta klara bevis för att han är inblandad, så borde enbart det han postar vara nog för att ge polisen rätt rejäla tips på vem de ska leta efter.
Och sedan går det ju att lura personer, vilket man har gjort tidigare på FB, bland annat genom att skicka länkar som går till en egen sida, där man kan kontrollera IPt på alla de som sedan besöker ens sida via den länken (kort sagt, akta er för att klicka på en länk som någon skickar till er via PM, skickas den enbart till er, och de har kontroll på sidan den går till, så får de ditt IP).
Och någon med behov av att skryta på FB lär nog inte vara sådär jättebright och hemlig som han tror, för då skulle han ha hållt käften helt och hållet.
Citat:
Ursprungligen postat av BogdanBulldog
Resonemanget går fram, men det missar ämnet.
Användare X: Se på dessa bilder, jag har mördat urskiljningslöst. Det var jag som mördade A B och C på den platsen den kvällen!
När då myndigheterna kontaktar de höga hönsen på FB och ber att få klockslag och ip-adresser, vad får de för svar?
Detta har inget med outning att göra, gärningsmannen är okänd hos myndigheterna. Angiveri vore ett mer passande ord. Det har alltså att göra med flashbacks agerande då kritisk information, om ett brott där allmänintresset av att få fast GM är enormt, finns tillgänglig djupt inne i databaserna.
Myndigheterna skulle få svaret att klockslaget ser de på varje inlägg.
Och IP-adress lämnas endast ut på domstolsorder (och medans domstol kan tvinga en att lämna ut IP, så finns det ingenting som tvingar en att spara IP, så det kan visa sig att det inte finns så mycket att lämna ut, när man väl kommer dit).
För polisen får nöja sig med det man får, nämligen bra uppslag och spår via det som denne postar, vilket man får förmoda att de tidigare inte hade.
Och hade det inte varit för FBs anonymitet, så hade de inte ens fått det.
Kort sagt, nog för att det kan vara attraktivt för polisen att få tag i IP och kunna lösa just det fallet, men när de gör så, så innebär det också att de kanske aldrig mer i framtiden kommer få några chanser att få dessa spår, då ingen brottsling längre vågar släppa sådant på FB.
Och med lite resurser så går det att spåra folk enbart på vad de postar. Jämför bara med kattmördaren, eller killen som hotade med att begå självmord (där polisen kom och avbröt, efter att någon spårade upp honom, vilket inte skedde via FB, annat än att kontakten mellan dem togs här).
Citat:
Ursprungligen postat av idapida
1.06 det är allvarliga grejor, jag fick faktiskt en varning eller om det var en veckas avstängning, för att jag hotade en välkänd postare ,som blir avstängd och sen kommer tillbaka under nytt användarnamn tre dagar senare,igen och igen!, att jag skulle anmäla honom till moderatorna, vilken jag inte gjorde!
Så det beror mycket på om du har moderatorkårens välsignelse om du får en 1.06 på dej eller inte.
Och fjunisarna som bestämmer ta och kolla på min historik,innan ni börjar tjafset om likabehandling och moderatorråd! !Varning för 1.06 för att jag hotade med att anmäla honom/henne enligt gängse protokoll, jag ber!
OT visserligen, men du fick en tillsägelse, inte en varning, och du blev aldrig avstängd.
Och det mest för att du snackade om dina stora muskler och att han kunde kontakta dig så kunde ni träffas.
Vilket tillsammans med insinuationerna om att du visste vem han var, gjorde att en tillsägelse är relativt mild, det kunde blivit värre, för hot är inte heller det accepterat.