2011-07-29, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Nja även efterforskning regleras, men om personen själv postar starkt identifierande uppgifter på forumet så skulle det nästan bli löjligt om man inte får kommentera det.

Vidare kan man inte veta om personen ifråga ljuger, men då blir det mer att man tror att Användare X Är IRL Person X pga de starkt identifierande uppgifter som postats, och det blir i egentlig mening inget regelbrott att fundera kring om verkligen Användare X är IRL Person X

Jag kanske formulerar mig luddigt men jag hoppas att resonemanget går fram.

Resonemanget går fram, men det missar ämnet.

Användare X: Se på dessa bilder, jag har mördat urskiljningslöst. Det var jag som mördade A B och C på den platsen den kvällen!

När då myndigheterna kontaktar de höga hönsen på FB och ber att få klockslag och ip-adresser, vad får de för svar?

Detta har inget med outning att göra, gärningsmannen är okänd hos myndigheterna. Angiveri vore ett mer passande ord. Det har alltså att göra med flashbacks agerande då kritisk information, om ett brott där allmänintresset av att få fast GM är enormt, finns tillgänglig djupt inne i databaserna.
Citera
2011-07-29, 16:58
Medlem
1.06 det är allvarliga grejor, jag fick faktiskt en varning eller om det var en veckas avstängning, för att jag hotade en välkänd postare ,som blir avstängd och sen kommer tillbaka under nytt användarnamn tre dagar senare,igen och igen!, att jag skulle anmäla honom till moderatorna, vilken jag inte gjorde!
Så det beror mycket på om du har moderatorkårens välsignelse om du får en 1.06 på dej eller inte.
Och fjunisarna som bestämmer ta och kolla på min historik,innan ni börjar tjafset om likabehandling och moderatorråd! !Varning för 1.06 för att jag hotade med att anmäla honom/henne enligt gängse protokoll, jag ber!
Citera
2011-07-29, 17:00
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BogdanBulldog

Användare X: Se på dessa bilder, jag har mördat urskiljningslöst. Det var jag som mördade A B och C på den platsen den kvällen!

När då myndigheterna kontaktar de höga hönsen på FB och ber att få klockslag och ip-adresser, vad får de för svar?

Detta har inget med outning att göra, gärningsmannen är okänd hos myndigheterna. Angiveri vore ett mer passande ord. Det har alltså att göra med flashbacks agerande då kritisk information, om ett brott där allmänintresset av att få fast GM är enormt, finns tillgänglig djupt inne i databaserna.

OK se mitt svar ovan ditt.
Nu borde iofs en admin svara, men jag är rätt säker på att svaret blir det samma.
Citera
2011-07-29, 17:11
Medlem
Imirons avatar
Citat:

Det var det jag trodde att du menade. Det rör inte 1.06 egentligen. Eller ja, på sätt och vis gör det ju det eftersom användare ska ha rätt till anonymitet.

Flashbacks policy är att inte lämna ut uppgifter. Vad som verkligen hade skett kan ingen av oss veta. Vi kan bara hänvisa till policyn. Att sitta och gissa på huruvida flashback klarat trycket eller ej är meningslöst.
Citera
2011-07-29, 17:17
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuntsucker
Visst, skulle FB hålla så hårt på anonymiteten att de inte ens skulle lämna ut IP, fast de visste att det skulle leda till att någon som mördat, säg 100 personer, åker fast - Skulle jag gratulera, men personligen tror jag inte man skulle palla trycket.
Skulle en sådan för polisen totalt okänd person börja posta klara bevis för att han är inblandad, så borde enbart det han postar vara nog för att ge polisen rätt rejäla tips på vem de ska leta efter.

Och sedan går det ju att lura personer, vilket man har gjort tidigare på FB, bland annat genom att skicka länkar som går till en egen sida, där man kan kontrollera IPt på alla de som sedan besöker ens sida via den länken (kort sagt, akta er för att klicka på en länk som någon skickar till er via PM, skickas den enbart till er, och de har kontroll på sidan den går till, så får de ditt IP).

Och någon med behov av att skryta på FB lär nog inte vara sådär jättebright och hemlig som han tror, för då skulle han ha hållt käften helt och hållet.

Citat:

Myndigheterna skulle få svaret att klockslaget ser de på varje inlägg.
Och IP-adress lämnas endast ut på domstolsorder (och medans domstol kan tvinga en att lämna ut IP, så finns det ingenting som tvingar en att spara IP, så det kan visa sig att det inte finns så mycket att lämna ut, när man väl kommer dit).

För polisen får nöja sig med det man får, nämligen bra uppslag och spår via det som denne postar, vilket man får förmoda att de tidigare inte hade.
Och hade det inte varit för FBs anonymitet, så hade de inte ens fått det.

Kort sagt, nog för att det kan vara attraktivt för polisen att få tag i IP och kunna lösa just det fallet, men när de gör så, så innebär det också att de kanske aldrig mer i framtiden kommer få några chanser att få dessa spår, då ingen brottsling längre vågar släppa sådant på FB.

Och med lite resurser så går det att spåra folk enbart på vad de postar. Jämför bara med kattmördaren, eller killen som hotade med att begå självmord (där polisen kom och avbröt, efter att någon spårade upp honom, vilket inte skedde via FB, annat än att kontakten mellan dem togs här).

Citat:
Ursprungligen postat av idapida
1.06 det är allvarliga grejor, jag fick faktiskt en varning eller om det var en veckas avstängning, för att jag hotade en välkänd postare ,som blir avstängd och sen kommer tillbaka under nytt användarnamn tre dagar senare,igen och igen!, att jag skulle anmäla honom till moderatorna, vilken jag inte gjorde!
Så det beror mycket på om du har moderatorkårens välsignelse om du får en 1.06 på dej eller inte.
Och fjunisarna som bestämmer ta och kolla på min historik,innan ni börjar tjafset om likabehandling och moderatorråd! !Varning för 1.06 för att jag hotade med att anmäla honom/henne enligt gängse protokoll, jag ber!
OT visserligen, men du fick en tillsägelse, inte en varning, och du blev aldrig avstängd.
Och det mest för att du snackade om dina stora muskler och att han kunde kontakta dig så kunde ni träffas.
Vilket tillsammans med insinuationerna om att du visste vem han var, gjorde att en tillsägelse är relativt mild, det kunde blivit värre, för hot är inte heller det accepterat.
Senast redigerad av Jecke 2011-07-29 kl. 17:25.
Citera
2011-07-29, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke

Och IP-adress lämnas endast ut på domstolsorder (och medans domstol kan tvinga en att lämna ut IP, så finns det ingenting som tvingar en att spara IP, så det kan visa sig att det inte finns så mycket att lämna ut, när man väl kommer dit).

Så du menar att det är flashbacks policy att lämna ut ip om en random domstol begär det, hm verkar lite skumt, har du stöd för detta hos admin.

Det kan ju i och för sig vara ett paradigmskifte,efter allt trixande med flyttande av servrar och dyl så kanske flashbackledningen tröttnade och bestämde sig för att lämna ut användaruppgifter om det var en domstol som krävde det! För det var väl inte själva anonymiteten som gjorde flashback till den politiska kraften som den är,den kan man väl förhandla bort om man bara fårlite lugn och ro. Jecke skulle ta med fan bli avstängd för att han hotat alla FB-medlemmar ,1.06 bara han får en förfrågan från en domstol!
Senast redigerad av idapida 2011-07-29 kl. 17:35.
Citera
2011-07-29, 17:35
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuntsucker
Ja, tror nog FB skulle samarbeta med polisen om det nu var någon som postade filmer etc som gör det utan tvivel att han själv medverkat i någon massaker, tror inte FB skulle vilja skydda anonymiteten för någon massmördare på flykt. Det är väl inte det 1.06 handlar om direkt.

admin har gång på gång sagt att IP-nummer inte lämnas ut, oavsett vad det handlar om.

Några exempel (fetat):

https://www.flashback.org/sp27465468

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Flashback garanterar alla användare 100% anonymitet. Vi lämnar aldrig ut IP-nummer, och har aldrig någonsin gjort det. Vi har ingen skyldighet att lämna ut IP-nummer eller övriga uppgifter som kan spåra någon på forumet.

Däremot så försöker vi hjälpa de som har självmordstankar i forumet. Detta har vi gjort under många år, och något vi tänker fortsätta med. Vår hjälp innebär att den som mår dåligt anonymt kan prata med andra användare på forumet. Detta är något som visat sig vara till stor hjälp för många personer.

admin

https://www.flashback.org/sp25537323

Citat:
Givetvis inte.

"Vi lämnar inte under några som helst omständigheter ut uppgifter om användarnas identitet. Flashback Forum har enligt gällande lagstiftning rätt att inte spara sådana uppgifter."

https://www.flashback.org/kontakt

Flashback har aldrig lämnat ut några IP-nummer någonsin.
Jag antar att det är någon eller några av de övriga webbplatserna i målet som isf gjort detta.

admin

https://www.flashback.org/sp13965531

Citat:
Givetvis inte.

"Vi lämnar inte under några som helst omständigheter ut uppgifter om användarnas identitet. Flashback Forum har enligt gällande lagstiftning rätt att inte spara sådana uppgifter."

https://www.flashback.org/kontakt

Flashback har aldrig lämnat ut några IP-nummer någonsin.
Jag antar att det är någon eller några av de övriga webbplatserna i målet som isf gjort detta.

admin

Det var ett axplock av uttalanden av admin, så jag tror att även om det handlar om en massaker, terrorbrott eller liknande, så skulle inte Flashback lämna ut några som helst uppgifter till polis eller liknande, då hela "Alla är anonyma på Flashback" konceptet skulle få sig en rejäl törn om man helt plötsligt ser till moralen.
Citera
2011-07-29, 17:48
Medlem
Givetvis måste Flashback lämna ut uppgifter om polis/åklagare/myndigheter kräver det och det finns stöd i lagen för detta. Flashback står ju inte över lagen hoppas jag.

Men om inget ip-nummer finns lagrat så finns det ju inte heller något ip-nummer att lämna ut, och något krav på att lagra ip-nummer finns mig veterligen inte.
Citera
2011-07-29, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Skulle en sådan för polisen totalt okänd person börja posta klara bevis för att han är inblandad, så borde enbart det han postar vara nog för att ge polisen rätt rejäla tips på vem de ska leta efter.

Och sedan går det ju att lura personer, vilket man har gjort tidigare på FB, bland annat genom att skicka länkar som går till en egen sida, där man kan kontrollera IPt på alla de som sedan besöker ens sida via den länken (kort sagt, akta er för att klicka på en länk som någon skickar till er via PM, skickas den enbart till er, och de har kontroll på sidan den går till, så får de ditt IP).

Och någon med behov av att skryta på FB lär nog inte vara sådär jättebright och hemlig som han tror, för då skulle han ha hållt käften helt och hållet.

För polisen får nöja sig med det man får, nämligen bra uppslag och spår via det som denne postar, vilket man får förmoda att de tidigare inte hade.
Och hade det inte varit för FBs anonymitet, så hade de inte ens fått det.

Kort sagt, nog för att det kan vara attraktivt för polisen att få tag i IP och kunna lösa just det fallet, men när de gör så, så innebär det också att de kanske aldrig mer i framtiden kommer få några chanser att få dessa spår, då ingen brottsling längre vågar släppa sådant på FB.

Och med lite resurser så går det att spåra folk enbart på vad de postar. Jämför bara med kattmördaren, eller killen som hotade med att begå självmord (där polisen kom och avbröt, efter att någon spårade upp honom, vilket inte skedde via FB, annat än att kontakten mellan dem togs här).

OT visserligen, men du fick en tillsägelse, inte en varning, och du blev aldrig avstängd.
Och det mest för att du snackade om dina stora muskler och att han kunde kontakta dig så kunde ni träffas.
Vilket tillsammans med insinuationerna om att du visste vem han var, gjorde att en tillsägelse är relativt mild, det kunde blivit värre, för hot är inte heller det accepterat.
Jag har stora muskler, jag vet vem han är virtuellt, men det fanns inget hotfullt i konversationen, Jag hotade inte att outa honom, grejen var ju att ett välkänt troll var mer värt än mig,som befolkat detta forum sen starten.Det är inte så att jag är beroende av Fb,och fb klara sig bra utan mej ,men hur länge klarar sig fb utan en massa av såna som mig,om Fb ambition är att bli ett språkrör för SD och nationell.nu då ska ni fortsätta era utrensningar av normaliteterna, Ja det kan va lite svårt att förstå vad som är normaliteterna om man bara hänger på FB.Men googla pöjkar ,det finns en värld därute!
Citera
2011-07-29, 17:49
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Beklagar, jag antog att det ingick något form av efterforskningsförbud i 1.06. Men då finns alltså inte denna rätt skriven i sten. Det är alltså inte sammankoppling som är av intresse, utan att lämna ut uppgifter som kan leda till att man finner den fysiska personen - rent handgripligen.
Det kommer inte att ske.
Citera
2011-07-29, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DivisionByZero
Givetvis måste Flashback lämna ut uppgifter om polis/åklagare/myndigheter kräver det och det finns stöd i lagen för detta. Flashback står ju inte över lagen hoppas jag.

Men om inget ip-nummer finns lagrat så finns det ju inte heller något ip-nummer att lämna ut, och något krav på att lagra ip-nummer finns mig veterligen inte.
Fra , har du missat den debatten eller!
Citera
2011-07-29, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idapida
Fra , har du missat den debatten eller!
Jag vet mycket väl vad FRA är men jag förstår inte vad det har med saken att göra. Förklara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in