2011-07-29, 14:14
Medlem
andfrekas avatar
Hej!
Tänkte fixa till lite rösti ikväll men tvivlar på att den blir särskilt bra med färskpotatis. Kan man få tag på "vinter"potatis eller kan man ex.vis använda bakpotatis eller liknande?

mvh

/A
Citera
2011-07-29, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andfreka
Hej!
Tänkte fixa till lite rösti ikväll men tvivlar på att den blir särskilt bra med färskpotatis. Kan man få tag på "vinter"potatis eller kan man ex.vis använda bakpotatis eller liknande?

mvh

/A
Har för mig att jag sett påsar med vinterpotatis på coop (står typ mospotatis på så då borde det vara vinterpotäter). Annars kan det funka med bakpotatis, har jag gjort mos på en gång men den har en lite annorlunda smak iofs. Lycka till!
Citera
2011-07-29, 19:19
Medlem
dePauls avatar
De finns men är dyra och kvalitén varierar.

~Paul~
Citera
2011-07-29, 20:46
Medlem
StigAllans avatar
Lika när man ska göra pommes, bara att tåla sig tills det är tillgång på passande potatis i rimligt pris.
Citera
2011-07-30, 00:17
Medlem
Du kan använda bakpotatis. Fråga runt i dina mataffärer om de har gammal potatis kvar. I min lilla stad brukar vinterpotatissen ta slut runt midsommar, så jag brukar köpa på mig ett lager, men förra året sålde de vinterpotatis hela sommaren. Så iår tänkte jag att det var lungt, och givetvis fanns det bara färskpotatis att köpa efter midsommar.

Edit: Rösti vet jag inte, men raggmunk funkar någotsånär på färskpotatis.
Citera
2011-07-30, 07:50
Medlem
dePauls avatar
Den färskpotatis som man köper i slutet på säsongen funkar hjälpligt till rösti. Man bör dock anpassa tekniken (som vanligt).

~Paul~
Citera
2011-07-31, 22:12
Medlem
andfrekas avatar
Tack för svaren!
Hittade en påse på ica med kok-potatis. Gick väl på typ 15 spänn kilot. Röstin blev schysst i vilket fall. Potatisen var rätt mjuk, men höll helt ok kvalitet.

/A
Citera
2016-05-29, 23:47
Medlem
När slutar man sälja vinterpotatis?
Jag menar inte de som är paketerade i påsar utan i självplock...
Citera
2016-05-30, 04:22
Medlem
Det beror på tillgång på vinterpotatis och tillgång på färskpotatis
Citera
2016-05-30, 20:59
Medlem
abbe101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av side
När slutar man sälja vinterpotatis?
Jag menar inte de som är paketerade i påsar utan i självplock...
I maj brukar potatisen vara rätt dålig (beror givetvis på hur pass bra kyla lagret har) men det brukar gå att sortera fram endel så början av juni brukar ''gammelpotatisen'' vara slut/osäljbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in