2012-12-05, 07:19
Medlem
nikenboles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Jo, men jag visste inte att man får diaré av sötningsmedel.

kan ha laxerande effekt = diarre och fisar
Citera
2012-12-05, 17:32
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikenbole
kan ha laxerande effekt = diarre och fisar
Så har det inte stått på det jag köpt.
Citera
2017-03-10, 02:14
Medlem
Cutenesss avatar
Köpte det sockerfria godiset från 4-Gott i Göteborg för ca. 40kr. Lite hallondöskallar, geléhallon, skumgrisar, etc.

Gick på bio. Drog ner det mesta. Läser nu igenom denna tråd på toaletten. Skrattar på bra. Hjälpsamt här på toastolen. Har en effekt att bli lättare när man skrattar åt vad som pågår.
Citera
2017-03-12, 22:09
Medlem
Slackoffs avatar
Troligen är det inte sötningsmedelen utan de bindemedlen som behövs för att godiset ska se ut och ha samma form som vanligt godis.
Citera
2017-03-13, 08:41
Medlem
Konstigt att ingen kommenterat att lighläsk (de innehåller sukralos eller aspartam) inte har "laxerande effekt" vilket flera påstått i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Troligen är det inte sötningsmedelen utan de bindemedlen som behövs för att godiset ska se ut och ha samma form som vanligt godis.
Uhm, nej.

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Dessa sötningsmedel absorberas långsamt och ofullständigt vilket leder till att vatten hålls kvar i tarmen och därmed kan diarré uppstå. Konsumtion av större mängder sockeralkoholer kan därför ha laxerande verkan. Livsmedel som innehåller mer än 10 % sockeralkoholer bör därför märkas med uppgift om att överdriven konsumtion kan ha laxerande verkan.

Sockeralkoholer: Erytritol, Mannitol, Laktitol, Isomalt, Sorbitol, Xylitol,Maltitol
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sockeralkohol

Jag fick magknip och diarre av en storpack Läkerol, men har ätit 6 st ProteinPro bars (270 g) utan problem. Jag tror jag en gång åt tom 9 st i snabb takt.

Läkerol: 50 g sockeralkohol/100 g
ProteinPro: 11.3 g sockeralkohol/100 g

Läkerol Big Pack 75 g: 37.5 g sockeralkohol
ProteinPro bar 45 g: 5.1 g sockeralkohol

6-9 bars är alltså 31-46 g sockeralkohol.
Senast redigerad av iumaspi 2017-03-13 kl. 09:01.
Citera
2017-03-13, 15:36
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iumaspi
Konstigt att ingen kommenterat att lighläsk (de innehåller sukralos eller aspartam) inte har "laxerande effekt" vilket flera påstått i tråden.

Uhm, nej.

Jag fick magknip och diarre av en storpack Läkerol, men har ätit 6 st ProteinPro bars (270 g) utan problem. Jag tror jag en gång åt tom 9 st i snabb takt.

Läkerol: 50 g sockeralkohol/100 g
ProteinPro: 11.3 g sockeralkohol/100 g

Läkerol Big Pack 75 g: 37.5 g sockeralkohol
ProteinPro bar 45 g: 5.1 g sockeralkohol

6-9 bars är alltså 31-46 g sockeralkohol.

Socker har andra egenskaper en sötma.
Malitol tar lika mycket plats som socker och har liknade egenskaper, det var just malitol som jag tänker mig som "fyllnadsmedel" för att godis ska vara likt godis.
Man väljer laxerande ämnen av en anledning framför aspartam.
Senast redigerad av Slackoff 2017-03-13 kl. 15:39.
Citera
2017-03-13, 15:45
Medlem
Första gången jag hör om sockerfritt godis, hur ser de ut? Hur kan godis vara sockerfritt? Kan ni länka bilder på sockerfritt godis?
Citera
2020-04-01, 10:17
Medlem
Dock under natten kom det värsta, jag kunde höra bubblande ljud från magen och hade grymma smärtor. Jag fes säkert 100 gånger för att inte nämna diaren, toan vart helt sprutlackerad av denna soppan.

Japp hände mig också när jag åt sockerfritt lösgodis, ja hade SERIÖST diarré hela natten, aldrig haft så sjuk diarré i hela mitt liv faktist, de va som på film! asså gaser och diarré samtidigt!!! ja hade kunnat måla ett helt hus me skiten tror ja
Citera
2020-04-01, 10:21
Medlem
NEJ FOLK!! NI FATTAR INTE, denna diarré är.ingen lek asså de är inte så att man blir "lite lös en gång" ja åt bara några gram sockerfritt lösgodis och fick gå på toa varje 10 minuter i 8 timmar, asså sinnesjuk diarré, går inte att förknippas me lite lekorol eller nått, Pepsi Max är lugnt dock de här ja druckit mängder av men ge fan i sockerfritt lösgodis! Asså jag VARNAR ER!
Citera
2021-05-25, 14:40
Medlem
honung66s avatar
Bumpar tråden.

Coop hade rea på Tweeks lösgodis (49:-/kg mot vanliga 199:-/kg)

Köpte ett halvt kilo för fyra dagar sedan som jag tryckte i mig utspritt över en och halv dag. Har ff ont i magen, den värsta diarrén har lugnat ner sig.

Hade ingen aning om att sötningsmedel i överdriven mängd kunde resultera i den mängden gas och bajs. Borde i mitt tycke uppmärksammas mer, kan knappast vara hälsosammare än godis sötat med socker, vilket de som tillverkar och säljer skiten (pun intended ) försöker ge sken av.
Citera
2022-04-09, 21:50
Medlem
Isnatts avatar
Jag åt några stycken Wherters sockerfria idag. Tog en stund sen hörde jag hur det bubblade till i lilla maggen, ungefär som det gjorde från kompisars föräldrars vintillverkning när jag var liten.
Hörde hur en bubbla for genom systemet. Snabbt därpå knep röven till i ren panik och jag skyndade in på toaletten och det var som att öppna en brandslang där bak Som att kaskadkräkas med röven.
Var bara att gå in i duschen och skölja av arslet. När jag väl stod där hörde jag ett dovt ljud inne från magen, som när dom laddar en missil i ubåtsfilmer, det klonkade nästan till. Röven knep till igen men det gick inte att hålla emot utan röven kastade ur sig det vidriga
2-3 rejäla tömningar.
Nu sitter jag här nyduschad och ordentligt tvättad men hör hur det brummar i magen..
Vonje vojne, vilken lördag va
Ska aldrig mer äta sockerfritt godis.
Citera
2022-04-10, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag åt några stycken Wherters sockerfria idag. Tog en stund sen hörde jag hur det bubblade till i lilla maggen, ungefär som det gjorde från kompisars föräldrars vintillverkning när jag var liten.
Hörde hur en bubbla for genom systemet. Snabbt därpå knep röven till i ren panik och jag skyndade in på toaletten och det var som att öppna en brandslang där bak Som att kaskadkräkas med röven.
Var bara att gå in i duschen och skölja av arslet. När jag väl stod där hörde jag ett dovt ljud inne från magen, som när dom laddar en missil i ubåtsfilmer, det klonkade nästan till. Röven knep till igen men det gick inte att hålla emot utan röven kastade ur sig det vidriga
2-3 rejäla tömningar.
Nu sitter jag här nyduschad och ordentligt tvättad men hör hur det brummar i magen..
Vonje vojne, vilken lördag va
Ska aldrig mer äta sockerfritt godis.

Anledningen är att det är onaturligt för kroppen. Kanske ska man stämma dem då det är skit som de sålt och lurat en att äta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in