Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-06, 21:22
Medlem
Konstaterar att postafen verkar funka att ta bort illamåendet vid användning av oxycontin. Tack för tipset
Citera
2020-08-07, 11:10
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Försök hitta läkare som inte är känslolösa svin/fegisar som är rädda för Socialstyrelsen eller så köp från Flugsvamp.

Min mormor hade först Distalgesic, sedan tram och de sista åren oxy mot bland annat värk i rygg och leder. Oxy fick hon iofs bara ta 2x5 Oxynorm och 2x5 Oxycontin per dygn, men det var ändå något.
Om du visste var jag har letat. Varken på Regionen eller privatläkare. Fy fan säger jag bara!
Citera
2020-08-07, 12:34
har fått oxynorm mot smärta men tog sub både igår och idag kl 10 typ. Hur ser det ut om jag tar oxy imorgon? Kanske inte få nå vidare rus men kommer det stilla smärta fortfarande?
Citera
2020-08-07, 18:55
Medlem
MissDecibellas avatar
Svar till ”SecretQ”

Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Om du visste var jag har letat. Varken på Regionen eller privatläkare. Fy fan säger jag bara!

Hej 👋🏼 Ber om ursäkt för sent svar (om det var mig du ”svarade” vill säga..😅

Ja det är ett h e l v e t e att hitta en läkare som förskriver dessa preparat..😔
Tog mig många år innan jag ens blev trodd, därefter utredningar, röntgen och fick prova halva apoteket under 3-4 månader innan jag fick ut dessa..🤷🏼‍♀️
Förklarade för läkaren att det måste ju vara bättre att ta 4 stycken Oxycontin om dagen än att trycka i sig 20-25 stycken av andra receptfria grejer..🤨
Och jo, det höll h*n faktiskt med om..🤔

Fick direkt denna startdosen och har inte behövt öka den under dessa år faktiskt 🙃..
Däremot får man räkna med att bli dömd av övriga läkare och räknas som missbrukare.
Har behövt uppsöka akuten när det trots mina smärtstillande varit riktigt illa, har kommit in i rullstol nån gång t.o.m, men d i r e k t fått ”här får du inga piller om det är det du tror” slängt i ansiktet på mig fler gånger än vad jag kan räkna..😑
Sköterskorna är dom värsta, riktiga skator kan dom va..😠

Utom EN gång för längesen, då fick jag 2 paket OxyNorm utskrivet (som jag får av min vanliga läkare ibland att ha vid behov, ex vid smärtskov på natten), och jag grät nästan av bara glädjen att bli trodd och dessutom bli bemött med medmänsklighet 💫.. Dom räckte ett bra tag.

Så numer uppsöker jag inte akuten när det blir så illa..🙄 Jag orkar helt enkelt inte med förödmjukelsen där. Jag biter ihop tills jag får träffa min egen läkare istället, och det kan ta flera dagar..😒
Under tiden är jag sängliggande och klarar knappt av att gå på toaletten själv när det är riktigt illa, min man svär och kan inte begripa hur jag inte kan få hjälp på akuten..🤷🏼‍♀️

Det räcker att man skriver något här under ”medicin” och har en fråga och nämner att man går på starka smärtstillande så blir man direkt stämplad som missbrukare och extremt ifrågasatt..🤨 Är tydligen ”jättekonstigt” att man behöver såna här preparat för att kunna ha en dräglig vardag enligt vissa. Folk kan vara idioter rent ut sagt..😡
Ifrågasätta mina diagnoser, om jag verkligen är ”gammal nog” att gå på dom etc, man blir så less..🥵 Många skriver rätt ut att jag ”måste minst vara döende i cancer för att få ut Oxycontin” 🤷🏼‍♀️..

Hade säkert plöjt igenom halva Sthlm i jakt på en läkare som förstod hur pass illa min värk var..😑 Tur man kommer upp i frikort efter ett tag säger jag bara..🤪🤭

Nu vet jag inte vart i landet du bor, fattar att det kanske inte är lika enkelt om man bor i en mindre håla där utbudet av läkare inte är lika stort..😣
Men ge dig inte..! Till slut hittar man den läkare som faktiskt tror på en..🙏🏼
Skriver inte gärna ut mina diagnoser här, skriv isf ett pm om du är intresserad av att få höra om dom..👋🏼

Fortsatt fin kväll..☀️
Senast redigerad av MissDecibella 2020-08-07 kl. 18:59.
Citera
2020-08-07, 21:02
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella

Ja det är ett h e l v e t e att hitta en läkare som förskriver dessa preparat..😔
Tog mig många år innan jag ens blev trodd, därefter utredningar, röntgen och fick prova halva apoteket under 3-4 månader innan jag fick ut dessa..🤷🏼‍♀️
Förklarade för läkaren att det måste ju vara bättre att ta 4 stycken Oxycontin om dagen än att trycka i sig 20-25 stycken av andra receptfria grejer..🤨

Fick direkt denna startdosen och har inte behövt öka den under dessa år faktiskt 🙃..
Däremot får man räkna med att bli dömd av övriga läkare och räknas som missbrukare.
Har behövt uppsöka akuten när det trots mina smärtstillande varit riktigt illa, har kommit in i rullstol nån gång t.o.m, men d i r e k t fått ”här får du inga piller om det är det du tror” slängt i ansiktet på mig fler gånger än vad jag kan räkna..😑

Utom EN gång för längesen, då fick jag 2 paket OxyNorm utskrivet (som jag får av min vanliga läkare ibland att ha vid behov, ex vid smärtskov på natten), och jag grät nästan av bara glädjen att bli trodd och dessutom bli bemött med medmänsklighet 💫.. Dom räckte ett bra tag.

Så numer uppsöker jag inte akuten när det blir så illa..🙄 Jag orkar helt enkelt inte med förödmjukelsen där. Jag biter ihop tills jag får träffa min egen läkare istället, och det kan ta flera dagar..😒
Under tiden är jag sängliggande och klarar knappt av att gå på toaletten själv när det är riktigt illa, min man svär och kan inte begripa hur jag inte kan få hjälp på akuten..🤷🏼‍♀️

Det räcker att man skriver något här under ”medicin” och har en fråga och nämner att man går på starka smärtstillande så blir man direkt stämplad som missbrukare och extremt ifrågasatt..🤨 Är tydligen ”jättekonstigt” att man behöver såna här preparat för att kunna ha en dräglig vardag enligt vissa. Folk kan vara idioter rent ut sagt..😡
Ifrågasätta mina diagnoser, om jag verkligen är ”gammal nog” att gå på dom etc, man blir så less..🥵 Många skriver rätt ut att jag ”måste minst vara döende i cancer för att få ut Oxycontin” 🤷🏼‍♀️..

Hade säkert plöjt igenom halva Sthlm i jakt på en läkare som förstod hur pass illa min värk var..😑 Tur man kommer upp i frikort efter ett tag säger jag bara..🤪🤭

Nu vet jag inte vart i landet du bor, fattar att det kanske inte är lika enkelt om man bor i en mindre håla där utbudet av läkare inte är lika stort..😣
Skriver inte gärna ut mina diagnoser här, skriv isf ett pm om du är intresserad av att få höra om dom..👋🏼

Fortsatt fin kväll..☀️

Tråkig läsning att det ska vara sådant krångel till de som verkligen är behov utav det, vid VAS-skala på 8-10 borde ingen bli ifrågasatt. Ortopeder brukar inte vara lika restriktiva med att skriva ut Oxikodon vid dokumenterad muskelbristning/senrupturer eller efter kirurgiska ingrepp. Mig veterligen så brukar även engångsuttag förskrivas efter större operationer inom vården.

Vid fall med leverpåverkan eller nedsatt njurfunktion så har de inget annat val än att skriva ut opiater/opioder, vid kraftig smärta då paracetamol belastar levern ännu mera samt att NSAID preparat är direkt skadligt för njurar, opiater och opioder har inte alls samma påverkan på de vitala organen.
Citera
2020-08-08, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Tråkig läsning att det ska vara sådant krångel till de som verkligen är behov utav det, vid VAS-skala på 8-10 borde ingen bli ifrågasatt. Ortopeder brukar inte vara lika restriktiva med att skriva ut Oxikodon vid dokumenterad muskelbristning/senrupturer eller efter kirurgiska ingrepp. Mig veterligen så brukar även engångsuttag förskrivas efter större operationer inom vården.

Vid fall med leverpåverkan eller nedsatt njurfunktion så har de inget annat val än att skriva ut opiater/opioder, vid kraftig smärta då paracetamol belastar levern ännu mera samt att NSAID preparat är direkt skadligt för njurar, opiater och opioder har inte alls samma påverkan på de vitala organen.

Tack för info! Jag har nämligen leverpåverkan och risk för tjall på njurarna då jag har diabetes och högt blodtryck. Bra argument att ta upp om de börjar bråka om recept. Går hos en privat ortoped och än så länge har det gått riktigt bra.
Citera
2020-08-09, 18:15
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella

Fortsatt fin kväll..☀️
Tack för ett fint svar!
Jo, jag finns i Sthlm och är ett par år före de sextio. Har varit med om nästan exakt samma som du. Tyvärr verkar det vara over and out. Gubbfan (jag) ska inte bli beroende av något nu när han inte varit det förut. Även om det både varit operationer och en som ligger framåt i tiden så struntar de i det. Obs! Känner igen mottagandet av en del sköterskor som möter en på Akuten, men tänker att de får avvisa många addicted som försöker få sig lite "gött". Ha en fortsatt trevlig kväll du också!
Citera
2020-08-10, 23:18
Medlem
volvo 240s avatar
Jag har oxynorm snabbverkande alltså. Fe5 milligram. Jag har nhört att en starköl till dessa dubblar effekten. Både ruseffekten och den smärtstillande. Så Vad bör man ta till dessa, alltså lagom så att man inte blir trög etc som man blir av alkoholfylla. Om jag tar 50 mg så vad bör jag dricka till då?

Har läst lite i tråden och det är ju fan att många läkare krånglar. Jag har legitima smärtor som utan värktabletter ligger på 7-8 på den där tiogradiga skalan. Jag kontaktade smärtenheten, vet inte om alla sjukhus har sådana men tja, jag fick en cocktail med bla oxycontin och oxynorm. Förutom mot smärta och att man kan bli lite hög så hjälper de att återställa dygnsrytmen när den blivit knas. Jag orkar hålla mig vaken tills nromalrt sängdags efter att jag tagit ett gäng vilket är ovärdeligt ibland. AAnnars kan felra veckor gå förlordade pga felinställd dygnsrytm. Btw, det är ju högeffekten jag vill boosta lite Har även imovane och ictorevil, kan dessa på nåt sätt störa oxynormeffekten?
Senast redigerad av volvo 240 2020-08-10 kl. 23:24.
Citera
2020-08-11, 18:57
Medlem
HomoHitlers avatar
Dödlig dos eller?

Oxicondone depott 5mg 16st, är ju ungefär dubbelt stå starkt som morfin, så dosen bör vara som ungefär 180mg morfin. Är detta en dödlig dos för en man ca 100 kg som aldrig tagit något starkare än alvedon?

OBS! Nej vill inte ta livet av vare sig ig eller någon annan, vi diskuterar några om detta, fass ger inte riktigt svaret.

Var bör gränsen för dödlig dos gå på ett ungefär? 200mg? 300?

Tugga verkar öka dödligheten iaf.

Om ämnet inte passar här får admin flytta den.
Citera
2020-08-12, 10:06
Medlem
Hej SecretQ. Det är ju så när man läser tråden att väldigt många känner sig, o säkert är, illa bemötta av vården. Jag tror att det som du skrev att v.personalen säkert dagligen möts av människor som just vill åt drogen som det faktiskt är. En drog. Skitstark o otroligt farlig att bli beroende av. Många trillar ju av pinn världen över tack vare oxycodone. Jag är absolut inte den som ska döma o går ju sedan länge på den här värkmedicinen o skulle inte komma ur sängen annars. Har en vädigt förstående läkare som skickat runt mig på jordens alla provtagningar för att hitta en annan lösning än piller. Så det finns ju läkare av båda sorter så att säga. Skulle nog inte gilla om han bara skrev ut utan att bry sig i övrigt. Ha det
Citera
2020-08-12, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoHitler
Oxicondone depott 5mg 16st, är ju ungefär dubbelt stå starkt som morfin, så dosen bör vara som ungefär 180mg morfin. Är detta en dödlig dos för en man ca 100 kg som aldrig tagit något starkare än alvedon?

OBS! Nej vill inte ta livet av vare sig ig eller någon annan, vi diskuterar några om detta, fass ger inte riktigt svaret.

Var bör gränsen för dödlig dos gå på ett ungefär? 200mg? 300?

Tugga verkar öka dödligheten iaf.

Om ämnet inte passar här får admin flytta den.
För säkerhetsskull krävs uppåt 150-200mg (rätt säker död utan tolerans).
LD50 ligger väl på 80mg? Dvs är risken, eller chansen i det här fallet? 50%
Tugga / krossa tabletten är ett måste om det är depot.

Vikten har väldigt lite roll i det stora hela, snarare beroende på hur ämnesomsättningen är. Finns folk som har trillat av pinn på "bara" 50mg.
Citera
2020-08-13, 04:35
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicevy
För säkerhetsskull krävs uppåt 150-200mg (rätt säker död utan tolerans).
LD50 ligger väl på 80mg? Dvs är risken, eller chansen i det här fallet? 50%
Tugga / krossa tabletten är ett måste om det är depot.

Vikten har väldigt lite roll i det stora hela, snarare beroende på hur ämnesomsättningen är. Finns folk som har trillat av pinn på "bara" 50mg.
Nu skojjar du väl? Jag hade trott att dödlig dos vore minst tusen milligram... Jag får ju utskrivet 300mg oxynorm plus 500mg oxycontin
varje mpånad. Det skulle alltså räcka till att döda en flera gånger om? Jag har många gånger tagit 50 mg oxynormkapslar efter en längre tids uppehåll och jag har bara blivit lite skön. Vad är tidiga symptom på att man kan ha tagit för mycket? Alltså inte dödligt men som är i närheten av dödligt.

Jag har legitima smärtor och "festar till det" någon enstaka gång basra. Som att tex röka på eller ta några grogg. knaprar intedom utan tar inte mer än två om dagen för det mesta. Så vore värdefullt att veta några av symptomen som kan vara tecken på att man närmar sig gränsen för det farliga så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in