• 1
  • 2
2011-07-28, 18:53
Medlem
Hej!

Jag tänkte ge mig på ett experiment att leva på existens minimum under en månad - dvs. till nästa utbetalning (25 augusti).

Jag har betalat allt som behövs såsom räkningar så inga kommande betalningar kommer göras.

Så nu har jag bestämt att leva på 500 kr fram till 25e augusti.

Jag behöver eran hjälp att fördela dessa 500 kr rätt under 27 dagars tid. Det är ungefär 18 kr per dag.

Målet är att hålla mig mätt och inte lägga pengar på onödiga saker.

Jag har - ifall det skulle krisa - pengar på banken men dessa vill jag helst inte röra för då fuskar jag! Jag gör inte detta för att jag är fattig, utan bara för att verkligen se hur mycket onödigt jag köper varje månad.

Förra året gjorde jag åt 120 000 kr på skit, dessa hade jag istället kunnat spara och ökat familjearvet med 120 000 men pengarna är inget problem - utan bara utmaningen.

Så, hur ska jag klara mig en månad på lite mindre än 20 kr per dag för att hålla mig mätt?

Jag kan få gratis bröd i obegränsade volymer.

Tanken är tre mål per dag.

Frukost:
Här har jag bröd som är gratis, dock behöver jag pålägg eller likn. för det blir lite torrt med bara bröd. Skall ätas runt mellan 07-09:00

Lunch:
Skall ätas runt 12:00

Middag/kvällsmat
:
Runt 18-19:00
Citera
2011-07-28, 18:58
Medlem
Zkeks avatar
leta i tidningar efter rabatter och kuponger och använd såna.
Citera
2011-07-28, 19:03
Medlem
Nudlar till lunch i alla fall. Man brukar inte behöva mycket mera till lunch.
Citera
2011-07-28, 19:06
Medlem
Statligkontrolls avatar
Haha. Ska förklara för dig hur du ska klara dig.

Köp bönor, helst vita, dessa är godare. Koka bönorna med diverse kryddor du anser smaka bra. Mycket billiga och med mycket näring. Ät bönor hela månaden med lite bröd.
Citera
2011-07-28, 19:10
Medlem
Okej, gör såhär.

Till frukost så tar du hundra gram bröd och lägger det i en kastrull full med vatten, koka upp det och blanda, nu borde brödet vara upplöst. Krydda med salt och peppar, ät.

Till lunch gör du samma sak, fast tillsätt ett paket nudlar.

Till middag gör du samma sak, fast tillsätt ett paket nudlar + tomat (du ska äta mycket tomat och gurka när det är billigt på grund av EHEC)

Det här borde hålla dig mätt och du slipper äta torrt bröd som du såg som ett problem.

Jag själv gjorde samma sak (dock bara frukost delen) och det var mättande..
Citera
2011-07-28, 19:11
Medlem
Marphiuss avatar
Finns mycket trådar som berör ämnet här på fb!
Citera
2011-07-28, 19:15
Medlem
Jane Toppans avatar
Köp storförpackningar.. typ köttfärs.
Räcker länge och går att göra olika rätter av med olika kryddor.
Man ruttnar ju annars på att allt smakar lika, ser lika ut
och risken finns ju att du inte klarar av att äta det igen.

Det här ska bli spännande!

...
Citera
2011-07-28, 19:16
Medlem
crying.freemans avatar
Havregryn, mjölk, bananer och proteinpulver?
Citera
2011-07-28, 19:22
Medlem
Ackis avatar
Om du köper nudlar, så köp de billiga och krydda med buljong, istället för de dyra som har mer smak i kryddpåsarna.

Uppdatera gärna tråden så vi får veta hur det går!
Citera
2011-07-28, 19:30
Bannlyst
Du har ca. 130:- kr i veckan.
V. 1. Köp ett kilo ris. Euroshoppar ell. likn. ca. 20 kr. 2 kg. lök. ca. 20 kr. 10 morötter. ca 20 kr. 1 stor pkt. smörgåsmargarin. ca 15 kr. euroshopper ost. ca 30 kr. 1 fl. euroochopper ketchup ca. 12 kr. 3 pkt. krossat tomat. ca 15 kr.

Grejen är att du skall handla de billigaste tänkbara varumärken!

Du äter samma vid varje måltid, men kan steka till det var annan gång, för att "variera".
Koka ris, kydda efter smak. Koka morötter lätt, tillsätt hackat lök och fräs. tillsätt krossat tomat och kryddor.
Osten är din enda proteinkälla, men tillräcklig, full av kalcium etc.

V. 2 gör du samma skitbilliga vecko inköp, men kan nu använda linser, bönor. skriker du efter kött, köp billig fryst kyckling.

Poängen är att du gör veckoinköp, och alltid har lök och morötter och krossat tomat. hemma så du kan göra långkok med linser/ bönor eller soppa. Du kan även någon vecka se till att ha ägg och potatis hemma, så du kan steka, och äta med ketchup.

Snabbmakaroner kan du också köra med ett tag.
Förstår du hur jag tänker? Intressant experiment, men fullt möjligt.
Citera
2011-07-28, 19:35
Medlem
Jane Toppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limas
Du har ca. 130:- kr i veckan.
V. 1. Köp ett kilo ris. Euroshoppar ell. likn. ca. 20 kr. 2 kg. lök. ca. 20 kr. 10 morötter. ca 20 kr. 1 stor pkt. smörgåsmargarin. ca 15 kr. euroshopper ost. ca 30 kr. 1 fl. euroochopper ketchup ca. 12 kr. 3 pkt. krossat tomat. ca 15 kr.

Grejen är att du skall handla de billigaste tänkbara varumärken!

Du äter samma vid varje måltid, men kan steka till det var annan gång, för att "variera".
Koka ris, kydda efter smak. Koka morötter lätt, tillsätt hackat lök och fräs. tillsätt krossat tomat och kryddor.
Osten är din enda proteinkälla, men tillräcklig, full av kalcium etc.

V. 2 gör du samma skitbilliga vecko inköp, men kan nu använda linser, bönor. skriker du efter kött, köp billig fryst kyckling.

Poängen är att du gör veckoinköp, och alltid har lök och morötter och krossat tomat. hemma så du kan göra långkok med linser/ bönor eller soppa. Du kan även någon vecka se till att ha ägg och potatis hemma, så du kan steka, och äta med ketchup.

Snabbmakaroner kan du också köra med ett tag.
Förstår du hur jag tänker? Intressant experiment, men fullt möjligt.

Får h*n bara handla veckovis?
Ditt förslag var ju strålande så om h*n handlar allt utöver grönsaker och annat som
blir dåligt så kan man ju få en riktigt varierad meny redan från dag 1.
Känns inte som det behöver bli katastrof det här inte

...
Citera
2011-07-28, 19:41
Bannlyst
Lök och morötter håller sig i veckor i svalen. Man kan ju variera dessa skitbilliga råvaror i oändlighet. Havregryn = gröt. Äpplen på extra pris. I dag såg jag bananer för 4,50:-kr kg. i en "arab affär". Man kan köpa tonfisk på burk för 7kr, osv.

Det gäller att planera och skriva en lista för en vecka.

Och använda sin fantasi. Lycka till.
Senast redigerad av limas 2011-07-28 kl. 19:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in