Flashback bygger pepparkakshus!
2011-10-14, 13:58
Medlem
Scam genom telefonsamtal ifrån Malaysia

Hej!

Fick idag ett samtal ifrån ett dolt nummer på hemtelefonen. När jag svarade så var det stoj och stim i bakgrunden och en kille på dålig engelska pratade något om att han ringde ifrån Malaysia och sa något om downloading och att jag inte behöver vara orolig. Tror att han sa att han ringde ifrån Dell. Hur som helst så bad han mig gå till datorn. Jag bad han vänta och sedan la jag på luren. Dock så ringde han upp mig efter några minuter men jag valde att ej svara.

Någon som varit med om något liknande? Trodde inte att man skulle bli uppringd så här!!! Nu måste jag varna frugan!!!!
Citera
2011-10-14, 14:40
Medlem
Kan det vara samma sak som avhandlas i detta ämne?

https://www.flashback.org/t1611041
Citera
2011-10-14, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HolloDax
Kan det vara samma sak som avhandlas i detta ämne?

https://www.flashback.org/t1611041

Låter onekligen väldigt likt! Tack!
Citera
2011-10-14, 15:33
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> IT-säkerhet -> Telefoni

//Mod
Citera
2011-10-21, 02:35
Medlem
Arbetarbroders avatar
Trådar sammanfogade

//Mod
Citera
2012-01-25, 18:27
Medlem
calle555s avatar
Precis detta hände mig idag och de ville använda www.support.me för att komma in på min dator.

Lite googlande visar att www.support.me, www.logmein123.com med flera leder till https://secure.logmeinrescue.com/Customer/Code.aspx som är en legitim fjärrstyrningsprodukt kallad LogMeIn Rescue.

LogMeIn säger sig kunna göra något åt saken:

Citat:
If you can provide us with the date and time as well as the pin code we can track down the account and ban them.

Tråkigt nog skrev jag inte ned koden, men nästa gång så ...
Citera
2012-01-25, 19:41
Medlem
calle555s avatar
Video + inspelat samtal som visar hur det kan gå till:

Indian Virus Scam Part 1
Indian Virus Scam Part 2
Indian Virus Scam Part 3
Citera
2012-02-02, 18:12
Medlem
leibovitzs avatar
Det ringde till föräldrarna idag..

"Du det ringde nån engelsk kille från windows idag.." Han la på och de ringde upp, han la på igen!..

Måste ju ha varit samma sak.. fyfan!
Citera
2012-02-02, 20:54
Medlem
Ringde likadant ett flertal gånger här också. Detta inträffade för 2 veckor sen. Taskig engelska som ställde frågor om Windows och liknande.
Citera
2012-02-07, 01:19
Medlem
Arbetarbroders avatar
Flyttad från "Telefoni" --> "IT-säkerhet"
//Mod
Citera
2012-02-27, 15:37
Medlem
Alvids avatar
Ringde precis någon (ifrån utlandet) som talade med indisk brytning och sade sig vara ifrån Microsoft. Denne sade att jag hade ett virus på datorn som bara de kunde "reparera", dock lade jag på luren. Blir så jävla förbannad på sånt här skit.
Citera
2012-04-02, 06:22
Medlem
AlpenRetters avatar
Min granne fick ett sånt samtal från en tjej med Indisk accent i fredags.
Saken är den att min granne är i 70-årsåldern men har bott i USA så hon började "kommunicera" med Indiskan som påstod att hon ringde från Microsoft´s huvudkontor i Melbourne, Australien (!??!)

Grannen ropade på mig när det började bli för krångligt, och då såg jag på skärmen till min fasa att hon redan hade gett dem tillgång till att fjärrstyra hennes dator.
Utöver det så hade de installerat ett vanligt sketet "gratis-anti-spyware" som naturligtvis varnade för en miljard olika säkerhetsproblem.

När jag kom in i rummet så frågade jag grannen vad som var på gång och hon förklarat det, så jag drog ur hennes nätverkskabel.
5 sekunder senare bröts samtalet med Indien.

Jag har rensat lite av det som de installerade och grannen har varskott både banken men också ringt svenska microsoftsupporten, efter att hon fått telnumret av banken.

Varken banken eller microsoft verkade särskilt oroade. De antog väl att Indierna ville komma över bankuppgifter i stunden man köper "antispyware" av dem.
Grannen har ju inte köpt något av Indierna, de bara installerade en Trial för att kunna visa henne hur mycket "malicious-virus-spyware" hon har på datorn. Allt för att övertyga att det är viktigt att köpa deras vara.

Eftersom de då har fått tillgång till att fjärrstyra ens dator så ser de ju även uppgifterna som man knappar in på skärmen när man ska betala, vips har de tillgång till kortnummer, utg.datum och 3-siffriga på baksidan.
Mer advancerat än så tror jag nog inte att det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in