2004-11-10, 11:04
Medlem
ericfjortondes avatar
* Påstående:

Anhängare till en religion blir man inte av sig själv utan genom någon form av påverkan.

Så länge det beror på påverkan av något slag så ligger ju ordet hjärntvätt nära till hands. Hur ofta händer det t ex att en person som växt upp i ett muslimskt samhälle plötsligt får en insikt som gör att han/hon blir kristen?

Jag är inte ateist. Jag tror att vetenskapen har sina begränsningar när det gäller jakten på "sanningen". Även om naturlagarna kan bevisas så antar jag att det finns något "större" som startat allt detta. Men det är en instinktiv känsla - inte en religion.

Eftersom de flesta kanske instinktivt känner att det borde finnas något större än det vi kan greppa så är det inte konstigt att de olika religionerna lyckas fånga upp många. I alla fall i de länder där utbildningsnivån är lägre.

Men eftersom dom inte heller har svaret på livets gåta (om dom hade det så hade det ju bara funnits EN religion) så kommer det att förbli bara en "tro".

Därför ser jag alla religioner som en mer eller mindre form av stark hjärntvätt.
Citera
2004-11-10, 11:09
Medlem
Hagriddens avatar
Jaha, det är alltså vad du tror
Citera
2004-11-10, 11:14
Moderator
Sun Rulers avatar
Tack för att du informerar oss andra om vad du tror. Jag fann Gud utan yttre påverkan, ingen i min familj är troende, ingen i min dåvarande umgängeskrets heller. Jag hade det bra, mådde jättebra.

Sedan om jag skulle länka till sidor där folk från t.ex. Egypten, Afghanistan, Pakistan mfl. har omvänt sig till kristendomen, skulle det på något sätt ändra vad du tror? Flera av dessa har berättat om drömmar där de träffat Jesus m.m.

Lägg till att jag har en civilekonomexamen, ett välbetalt jobb...

Så där, nu har jag givit ditt resonemang en motpol, take it or leave it alone!
Citera
2004-11-10, 11:16
Medlem
Silent Storms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Tack för att du informerar oss andra om vad du tror. Jag fann Gud utan yttre påverkan, ingen i min familj är troende, ingen i min dåvarande umgängeskrets heller. Jag hade det bra, mådde jättebra.

Sedan om jag skulle länka till sidor där folk från t.ex. Egypten, Afghanistan, Pakistan mfl. har omvänt sig till kristendomen, skulle det på något sätt ändra vad du tror? Flera av dessa har berättat om drömmar där de träffat Jesus m.m.

Exakt VART hittade du gud? Och hur ser han/hon/den/det ut?
Blev du inte rädd? Jag tänkte på att han har mer blod på sina händer än vad världens alla tyranner har...

Jag är för övrigt astronaut och tjänar en halv miljard om dagen.
Citera
2004-11-10, 11:25
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silent Storm
Exakt VART hittade du gud? Och hur ser han/hon/den/det ut?
Blev du inte rädd? Jag tänkte på att han har mer blod på sina händer än vad världens alla tyranner har...

Jag är för övrigt astronaut och tjänar en halv miljard om dagen.

Jag fann Gud dels i Skriften och dels i Bönen. Han har uppenbarat sig för mig på fler sätt, bönesvar, tecken, upplysning. Det händer att jag har blivit rädd men inte i det avseende du åsyftar utan rädd för att jag fått direkta bönesvar m.m, vilket fått mig att bli smått skärrad, i och med att den Omnipotenta och Suprematiska Guden bryr sig om lilla mig.

Kul att du tjänar så mycket, att du ironiserar över det bekommer mig inte det minsta då jag inte behöver bevisa något på ett textbaserat forum, har flera vänner i den fria världen som är registrerade här.
Citera
2004-11-10, 11:28
Medlem
ericfjortondes avatar
Citat:

Dina eventuella länkar skulle inte påverka mig ett dugg. Snarare förstärka min uppfattning eftersom dessa händelser sker så sällan att man måste göra en artikel av det som det kan länkas till.

Att du är civilekonom är ju roligt för dig (kanske?) men tillför väl inte denna diskussion särskilt mycket?? Då vore det väl relevantare att beskriva hur du fick din uppenbarelse. LSD-tripp kanske..?
Citera
2004-11-10, 11:29
Medlem
ericfjortondes avatar
Citat:
Jag fann Gud dels i Skriften och dels i Bönen. Han har uppenbarat sig för mig på fler sätt, bönesvar, tecken, upplysning. Det händer att jag har blivit rädd men inte i det avseende du åsyftar utan rädd för att jag fått direkta bönesvar m.m, vilket fått mig att bli smått skärrad, i och med att den Omnipotenta och Suprematiska Guden bryr sig om lilla mig.

Kul att du tjänar så mycket, att du ironiserar över det bekommer mig inte det minsta då jag inte behöver bevisa något på ett textbaserat forum, har flera vänner i den fria världen som är registrerade här.

Aha - du fann Gud i skriften. Och det blev du inte påverkad av..???
Citera
2004-11-10, 11:30
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ericfjortonde
Aha - du fann Gud i skriften. Och det blev du inte påverkad av..???

Jag fann Honom först i bönen, därefter i Skriften.
Citera
2004-11-10, 11:32
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ericfjortonde
Dina eventuella länkar skulle inte påverka mig ett dugg. Snarare förstärka min uppfattning eftersom dessa händelser sker så sällan att man måste göra en artikel av det som det kan länkas till.

Att du är civilekonom är ju roligt för dig (kanske?) men tillför väl inte denna diskussion särskilt mycket?? Då vore det väl relevantare att beskriva hur du fick din uppenbarelse. LSD-tripp kanske..?

Och du tror förstås att alla dessa konverteringar rapporteras om? Du tror inte att många inte vågar öppet gå ut med sin tro i rädsla för att utsättas av repressalier av muslimer?

Om det är roligt, nja, sådär, därför sitter jag en del på FB på jobbet

Hur jag fick min uppenbarelse, såg ett citat från Bibeln där det stod, Sök och du skall finna. Efter det blev jag mer öppen för en Skapares existens.
Citera
2004-11-10, 11:40
Medlem
WSEs avatar
Började du att be och läsa Bibeln av någon speciell anledning?
Citera
2004-11-10, 11:42
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Började du be och läsa Bibeln av någon speciell anledning?

Det var länge sedan men jag var helt enkelt öppensinnad och Bibeln lär att Gud "drar en till Sig".
Citera
2004-11-10, 13:26
Medlem
ericfjortondes avatar
Att det blir någon slags hjärntvätt framgår ännu tydligare när man hänvisar till Bibeln för att försvara sin tro.

Ungefär som att hänvisa till Volvotidningen när man ska påvisa vilken bra bil Volvo är.

Inse att Bibeln är bara en trovärdig källa för de som är kristna. Man slutar aldrig att förundras över hur vanligt det är att kristna fanatiker försöker övertyga oss andra genom att referera till Bibeln :thumbsdow
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in