2004-11-12, 19:28
Medlem
Amors avatar
Vill man förstå kristendomen måste man läsa vad Jesus säger.

Står det någonting i Gamla Testamentet som ni menar är motsägelsefullt med det Jesus säger, så är det i alla lägen Jesus som har rätt enligt kristendomen.
Citera
2004-11-12, 19:36
Medlem
sonlard80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
det vore intressant i fall du kunde ta fram lite fler citat från nya testamentet. Jag anser att det är mer relevant i sammanhanget. Då Jesus står för det nya förbundet mellan gud och människa?

spelar det nån roll om det är nya eller gammla testamentet? det är väl ändå samma gud i båda två...eller har jag missat nått?
Citera
2004-11-12, 20:03
Awaiting Email Confirmation
Hidekis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
det vore intressant i fall du kunde ta fram lite fler citat från nya testamentet. Jag anser att det är mer relevant i sammanhanget. Då Jesus står för det nya förbundet mellan gud och människa?

Luke 3:9, John 15:6 är tagna från Nya Testamentet.
Vilken typ av citat vill du att jag ska ta fram från Nya Testamentet?
Och om det nu intresserar dig så kan du ju leta själv.
Citera
2004-11-12, 20:29
Awaiting Email Confirmation
ZEUSENs avatar
Efter att ha Drivit min tidigare linje klart så fortsätter jag med lite "allmän debatt"..

Bra scar förresten med dina inlägg.......finns lite "små godsaker" i dom..

Citat:
Ursprungligen postat av scar

Detta tycker jag passar bra i denna diskussion. Varför? Jo för religionen består av tre delar: etisk grund, riter och yttre attribut, praktiska tolkningar. Detta har Marco sagt gång på gång till mig.

Vem är Marco?
Och vissa religioner består av psykologi, debatter, utläggningar och kommentarer också..

Citat:

Vad naturvetenskapen kräver och som dagens samhälle kräver (jag värderar inte detta) är objektiv forskning. Ritar man en karta får man fylla i de öar man sett men inte rita ut drakar, Australien, floder osv. som man inte vet något om. Fantasin är därmed begränsad. Du kan själv tro att detta är sant, men för andra är din karta värdelös. Detsamma gäller all religion överhuvudtaget. Du kan tro så mycket du vill, men tyvärr - förvänta dig inte att kunna kommunicera med icke troende.

Forskningen revideras varje år ibland med teorier som ibland t.o.m godtas p.g.a saknaden av motbevis....
Intressant är kopplingen mellan den moderna psykologin/fysiken och religion/filosofi, forskningen som först under de sista 100 åren börjat med atomteorier och kvantforskning analys av egot och hanterandet av känslor, smärta t.ex. som ju har funnits inom religionen/filosofin ett antal hundra eller tusen år.

Att inte kommunicera men icke troende kan ju ha och göra med om dom är fanatiker, ointresserade eller vara inte öppna personer..
Denna tendens finns väl inom alla områden - försök diskutera mozarts förträfflighet med en mozart-hatare eller kinamat med en fransman....

Citat:

Nu går jag inte in på vad religionen gjort för dumt eller varför religionen egentligen finns, men är man så fundamental att man tror på skapelseberättelsen (fundamental i sin ursprungliga betydelse), då ligger det nära till hands att man även godtar de delar av kristendomen sån härstammar från ett beduinsamhälle för 2500 år sedan. Och då har man ju motverkat religionens syfte.

Mycket av de religioner som skapades tar ju självklart exempel från deras samtid, och mycket är symboliska berättelser.

Inom Hinduismen och buddhismen finns skapelse berättelser också, men som sagt en del är symboliskt en del fysiskt.... finns traditioner inom dessa som anser att sammansättningen av ord och meningar bara är en lek.
Citera
2004-11-13, 11:36
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonlard80
spelar det nån roll om det är nya eller gammla testamentet? det är väl ändå samma gud i båda två...eller har jag missat nått?

Jesus vänder sig utryckligen mot mycket av det som står i det gamla testamentet. Jesus är det senaste och gällande förbundet mellan Gud och människa. Han är uppfyllandet av den lag Moses fick.

Men jag måste medge att även jag har problem med det gamla testamentet. För att förhålla mig på något sett försöker jag att inte tolka bokstavligt. Och försöka se det som historien om det judiska folket med alla dess vedermödor för flera tusen år sedan
Citera
2004-11-13, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonlard80
Kan du förklara hur det ligger till då?
Det är ju väldigt olika beroende på vilken typ av kristendom man bekänner sig till. Det är ju skillnad mellan olika storts kristendom (katolsk, luthersk, calvinistisk, karismatisk, babitistisk, anababtistisk osv osv). Det finns ju inte bara en enda kristen lära och alla kristna tolkar inte bibeln på samma sätt, vissa ger bibeln högre auktoritet än andra.
Citera
2004-11-13, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hideki

Är det tänkt att man ska tolka det som att han utrotar min själv från jorden då eller?
Knappast dig, det är ju inte till dig han säger det.

Citat:
11:22
Ja, därför säger herren Senbaot så: se, jag ska hemsöka dem; deras unga män skola dö genom svärd, deras söner och döttrar skola dö genom hunger.

Döda folk med svärd, och svälta ihjäl folk, det är väl också lite svårt att koppla till just själen.
Jag ger inte mycket för den där själstolkningen. Det brukar synas ganska tydligt när man ska tillämpa allegoriska och symboliska tolkningar. I dessa historier ska man knappast det, då hade de varit skrivna på ett helt annat sätt (jämför med t.ex profetiska böcker).

Fokuset är ju på hans utvalda, det lilla förslavade folket som han räddat från Egypten. Dom ska nu hålla hans bud och älska honom. Lydnad åt hans specifika befallningar är i huvudsak ett uttryck för kärleken till G-D och i gengälld för deras lydnad så lovar han Israel övernaturliga framgångar mot fiender som egentligen är mycket större och mäktigare. Han ska sprida skräck och fruktan hos fienderna så att de inte ska klara av att strida mot Israel.

"Varje ort som er fot beträder skall bli er. Från öknen till Libanon, från floden — floden Frat — ända till Västra havet skall ert område sträcka sig. Ingen skall kunna stå er emot. Fruktan och förskräckelse för er skall Herren, er Gud, låta komma över hela det land ni beträder, så som han har lovat er." (ett riktigt guldcitat! )

Självklart handlar det om att döda fienderna. Kan dock inte förstå upprördheten i det. Det verkar dessutom inte komma som en överasskning för fienderna heller att Israeliterna har G-D på sin sida. Rahab säger till spionerna (i Josua):

"Jag vet att Herren har gett er detta land och att förskräckelse för er har fallit över oss, ja, att alla landets inbyggare är i ångest för er. Ty vi har hört hur Herren lät vattnet i Röda havet torka ut framför er, när ni drog ut ur Egypten, och vad ni har gjort med amoréernas kungar, de två på andra sidan Jordan, Sihon och Og, hur ni gav dem till spillo. Då vi hörde detta, blev våra hjärtan förfärade, och numera har ingen mod att stå er emot. Ty Herren, er Gud, är Gud uppe i himmelen och nere på jorden. Så lova mig nu med ed vid Herren, att eftersom jag har visat barmhärtighet mot er, så skall också ni visa barmhärtighet mot min faders hus och ge mig ett säkert tecken på det och låta min fader och min moder, mina bröder och mina systrar leva, likaså alla som tillhör dem, och rädda oss från döden."

Citat:

Avhuggandet av armar, för tidig död, vad har det med själen att göra? Oj då här stod det visst att han ska 'försmäkta min själ' och observera att dom här skiljer på vad hans skall utsätta min själ för, och vad han skall utsätta min kropp för. Det kanske betyder att dom talar om när dom talar om själen och i andra fall så får man antaga att dom talar om min kropp?
Citat:
Det är någonting som inte hänger ihop hur kan allt detta tolkas som att han INTE vill döda mig om jag inte behagar honom?
Förstår inte varför du ska ta det personligt. Det inte dig det handlar om och det är inte till dig han säger det. Det har ju ett specifikt historiskt sammanhang.
Citera
2004-11-29, 04:34
Medlem
Ariels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pius
hej hej ige... jag anser mig ha diskuterat färdigt i denna tråd men vill komma med lite lästips

gluefox.com

En kristen vetenskapsman (fysiker) som har skrivit en hel del om vetenskap och tro samt skapelse kontra evolution och en del annat matnyttigt. Mycket läsvärt. Rekommenderas för den sanningssökande.
En annan intressant sida är: http://medlem.spray.se/exnihilo/art/artikelindex.htm.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in