Efter att ha Drivit min tidigare linje klart så fortsätter jag med lite "allmän debatt"..
Bra scar förresten med dina inlägg.......finns lite "små godsaker" i dom..
Citat:
Ursprungligen postat av scar
Detta tycker jag passar bra i denna diskussion. Varför? Jo för religionen består av tre delar: etisk grund, riter och yttre attribut, praktiska tolkningar. Detta har Marco sagt gång på gång till mig.
Vem är Marco?
Och vissa religioner består av psykologi, debatter, utläggningar och kommentarer också..
Citat:
Vad naturvetenskapen kräver och som dagens samhälle kräver (jag värderar inte detta) är objektiv forskning. Ritar man en karta får man fylla i de öar man sett men inte rita ut drakar, Australien, floder osv. som man inte vet något om. Fantasin är därmed begränsad. Du kan själv tro att detta är sant, men för andra är din karta värdelös. Detsamma gäller all religion överhuvudtaget. Du kan tro så mycket du vill, men tyvärr - förvänta dig inte att kunna kommunicera med icke troende.
Forskningen revideras varje år ibland med teorier som ibland t.o.m godtas p.g.a saknaden av motbevis....
Intressant är kopplingen mellan den moderna psykologin/fysiken och religion/filosofi, forskningen som först under de sista 100 åren börjat med atomteorier och kvantforskning analys av egot och hanterandet av känslor, smärta t.ex. som ju har funnits inom religionen/filosofin ett antal hundra eller tusen år.
Att inte kommunicera men icke troende kan ju ha och göra med om dom är fanatiker, ointresserade eller vara inte öppna personer..
Denna tendens finns väl inom alla områden - försök diskutera mozarts förträfflighet med en mozart-hatare eller kinamat med en fransman....
Citat:
Nu går jag inte in på vad religionen gjort för dumt eller varför religionen egentligen finns, men är man så fundamental att man tror på skapelseberättelsen (fundamental i sin ursprungliga betydelse), då ligger det nära till hands att man även godtar de delar av kristendomen sån härstammar från ett beduinsamhälle för 2500 år sedan. Och då har man ju motverkat religionens syfte.
Mycket av de religioner som skapades tar ju självklart exempel från deras samtid, och mycket är symboliska berättelser.
Inom Hinduismen och buddhismen finns skapelse berättelser också, men som sagt en del är symboliskt en del fysiskt.... finns traditioner inom dessa som anser att sammansättningen av ord och meningar bara är en lek.