• 1
  • 2
2011-07-28, 11:34
Bannlyst
Det handlar om en persons fri vilja att tänka.
Om en person mördar,så har det varit en medveten handling eftersom man måste tänka.
Tanken som att begå dödande har alltid funnits i alla tider,eftersom människan eftersträvar dödande genom att tänka.
Men det sker också genom i impulsivt agerande.
Vissa personer har agerat genom självförsvar,medan andra genom planering som i krig.
Det bottnar alltså i människans vilja genom att döda.
Inom kriminella umgänge brukar grova brottslingar begår dödande genom att hämnas tillbaka eller att statuera som ett exempel.
Rättfärdiga dödande ska alltså ske genom godtyckligen efter ett beslut.
Men det innebär alltså också ett ansvar.
Det är just det som är kruxet!
Ingen vill ta sitt ansvar genom att döda en person genom att ta släcka ett liv.
Mycket handlar också om moraliska kännedomen.
Vi dagens moderna människor tycker ju inte om att döda en människa,eftersom det finns ingen vanesättet efter detta.
Förr eller senare kommer skuldkänslor till ABB där han får genomlida sina kval från efter vad han hade gjort mot ungdomar som är borta för alltid...!!!
Han tänker efter,så det innebär att han får samvetskval till slut.
Citera
2011-07-28, 12:57
Medlem
Retroflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdvocatusDiaboli
Det må stämma i vissa situationer så länge det ej självförsvaret innebär övervåld. Försök att undvika dödande över huvud taget är nog passande. Dock kan dödandet ske som en konsekvens av den hotfulla situationen, vilket gör dödandet förståeligt/förlåtligt och enligt vissa rättfärdigat.

Det stämmer nog, och jag kommer för övrigt ihåg att det pratades just om det här i ett avsnitt av filosofiska rummet. Det snackades om att man aldrig fick avse att döda, men att man i vissa självförsvarssituationer måste använda så mycket våld att man förutser att det kommer leda till döden.
Citera
2011-07-28, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mortis
Mannen slutar att ta sina mediciner och en förmiddag är han psykotisk och har röster som beordrar honom att döda ett barn med en kniv. Han beger sig till en förskola och mördar en pojke med en morakniv. Både Anders och den psykotiska mannen är tickande bomber men har de förverkat sin rätt att leva? Är någons beteende mer förkastligt? Har ett samhälle mandat att ta livet av en medborgare?
det var samhället som gjorde honom till en mördare, så det är lite dumt om samhället också ska döda honom. det är samhället som bör fixas, inte mördare.

du kan läsa hur man gör här: http://www.thevenusproject.com/a-new...-based-economy
Citera
2011-07-28, 16:32
Medlem
Hajimes avatar
Citat:
Ett argument i Gamla testamentets anda. Men med vilket mandat kan en stat ta livet av sin egen medborgare. Även om personen har dödat många människor så agerar staten bödel och betalar med samma mynt. Rimligen vore det mer humant att livstid fängelse är etiskt försvarsbarare.
varför ska man behandlas humant efter att ha mördat flertalet människor?
Har man rätt till en rättvis behandling tycker du?
Citera
2011-07-28, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
det var samhället som gjorde honom till en mördare, så det är lite dumt om samhället också ska döda honom. det är samhället som bör fixas, inte mördare.

du kan läsa hur man gör här: http://www.thevenusproject.com/a-new...-based-economy

Jag håller med om dig,att samhällen kan också vara en del till skulden.
Men handen på hjärtat...det är politikernas vilja och beslutningar som avgör om hur samhällen ska fungerar i praktik.
Då påverkar man varandra genom beslutningar och psykar också med övertygelser.
Terror-mördare gjorde själv egna beslutningar som att döda människor,så något övertygelsen har det varit till hjälp.
Men lik i alla fall...egna beslut!
Citera
2011-07-28, 22:07
Medlem
Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajime
varför ska man behandlas humant efter att ha mördat flertalet människor?
Har man rätt till en rättvis behandling tycker du?
Det är enkelt. Människor som mördar medmänniskor är etiskt och moraliskt förkastliga. Om samhället visar samma beteende är de i samma båt. Samhället bör ha en högre moral och påvisa vilka normer och värderingar som är humana, och det är inte att ta livet av dessa människor.
Citera
2011-07-28, 22:24
Medlem
Retroflexs avatar
Citat:
Det är enkelt. Människor som mördar medmänniskor är etiskt och moraliskt förkastliga. Om samhället visar samma beteende är de i samma båt. Samhället bör ha en högre moral och påvisa vilka normer och värderingar som är humana, och det är inte att ta livet av dessa människor.

De som sysslar med olaga frihetsberövande då? Ska vi kanske visa en lite högre moral än de och låta bli att låsa in dem?

Nä, jag är inte för dödsstraff, men jag tycker inte att det där riktigt håller.
Citera
2011-07-28, 23:16
Medlem
Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retroflex
De som sysslar med olaga frihetsberövande då? Ska vi kanske visa en lite högre moral än de och låta bli att låsa in dem?

Nä, jag är inte för dödsstraff, men jag tycker inte att det där riktigt håller.
Som jag ser det är det skillnad på olaga frihetsberövande och mord. Givetvis ska de de båda brotten beivras men inte med att införa dödsstraff. Ett livstids fängelse kan vara nog så obehagligt men då ska det vara i stort sätt livstid. Mattias Flink som mördade kvinnor i Falun och en ångrande Jackie Arklöv ska inte släppas ut, minst 40 år och om de sedan kommer ut i samhället kan de vara nedbrutna men det är en del av straffet.
Citera
2011-08-01, 05:28
Medlem
Citat:
Med situationen i Norge slog det mig att han troligen inte lider av en allvarlig psykiatrisk störning och därmed kommer att få livstid. Om en jämförelse görs till individer som dödar andra under en allvarlig psykiatrisk störning, säg en svårt psykotisk människa som dödar andra för att han hallucinerar och hör röster som tvingar honom att döda. Å andra sidan Anders som utförde dessa dåd, som en genomtänkt aktiv handling, för att nå som må,l ett bättre samhälle. Givetvis är de bådas dåd inte acceptabelt. Men vem av de båda har hypotetiskt mer rätt att döda i förhållande till etik och moral.

är man psykotisk så vet man inte vad man gör. det låter som du beskriver en psykotisk person som en person som hör röster och ser monster men som resonerar som en frisk person, men att den blir rädd och gör som rösterna säger?
en psykos är mycket mer än bara intryck från omvärlden, faktum är att det är inne i huvudet som en egen verklighet skapas och som den psykotiska personen tror är verklig. personen tror att han är Jesus och att hans uppdrag är att döda fem personer av någon anledning.
man resonerar inte utifrån verkligheten och jag antar att det är mer förståeligt än någon som i sina sinnens fulla bruk tar någons liv.
Citera
2011-08-01, 10:45
Medlem
Hajimes avatar
Citat:
Som jag ser det är det skillnad på olaga frihetsberövande och mord. Givetvis ska de de båda brotten beivras men inte med att införa dödsstraff. Ett livstids fängelse kan vara nog så obehagligt men då ska det vara i stort sätt livstid. Mattias Flink som mördade kvinnor i Falun och en ångrande Jackie Arklöv ska inte släppas ut, minst 40 år och om de sedan kommer ut i samhället kan de vara nedbrutna men det är en del av straffet.
Men av att sitta instängd så längE blir man ju knappast rehabiliterad, Om det nu är möjligt att bli det. Varför ska man då chansa och släppa ut en människa som begått grova våldsbrott, vad talar för att personen inte ska göra om sitt misstag? Har man inte ett psyke av stål tror jag inte man fungerar i samhället efter 40 år bakom lås.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in