2011-07-27, 19:40
Medlem
Hej flashback jag är inte säker på att jag postar i rätt forums del men jag gör ett försök!

Jag har en hp pavilion slimline s3622sc som jag har haft sedan ungefär 2 år tillbaka. Efter att den började strula lite (pga diverse orsaker som händer med ålder) bestämde jag mig för att blåsa den helt och istället installera XP istället för Vista som den kom från HP med.

Nu efter rebooten har jag fått ett problem då datorn inte får kontakt med nätverkskortet och jag kringgår det just nu genom att använda en dongel. Det är däremot (som dom flesta som har testat vet) inte att rekommendera om man vill spela något online utan att vilja dunka sitt huvud i väggen...

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/d...roduct=3813859

Det där är en länk till produktspecifikationerna för datorn och jag har laddat ner alla driv rutiner som jag kan till grafik kort och även kört nvidias scan för moderkorts drivrutiner. När jag sökt runt lite efter info så har jag märkt att dels är dom flesta trådar över 2 år gamla och även att det verkar vara något med att asus gjorde något speciellt för HP och därefter inte har gjort något stöd till moderkortet i XP. Kan det stämma?

Hur som helst så hoppas jag att någon kan hjälpa mig och jag vore evigt tacksam!
2011-07-27, 19:56
Medlem
sommarlovs avatar
Ingen kan bara sådär snyta fram drivisar åt dig.
Jag brukar starta datorn på Ubuntu Live CD.
Startar Terminalen och skriver lsusb och lspci.
Då får man en exakt lista på hårdvaran, vilket brukar skilja ganska mycket jämfört med tillverkarens specifikationer...
2011-07-27, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ingen kan bara sådär snyta fram drivisar åt dig.
Jag brukar starta datorn på Ubuntu Live CD.
Startar Terminalen och skriver lsusb och lspci.
Då får man en exakt lista på hårdvaran, vilket brukar skilja ganska mycket jämfört med tillverkarens specifikationer...

Jag hade heller inte hoppats på att någon magiskt skulle trolla fram drivrutiner, jag hoppas på hjälp att hitta dom. Jag testade leta upp en windows version av dom linux commandon jag fick av dig och jag fick som förslag att ladda ner ett 3:e parts program som hette SIW (system information for windows) och jag kollar för nuvarnade runt där men vet inte riktigt vad jag letar efter. Något förslag?
2011-07-27, 20:43
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukenquken
Jag hade heller inte hoppats på att någon magiskt skulle trolla fram drivrutiner, jag hoppas på hjälp att hitta dom. Jag testade leta upp en windows version av dom linux commandon jag fick av dig och jag fick som förslag att ladda ner ett 3:e parts program som hette SIW (system information for windows) och jag kollar för nuvarnade runt där men vet inte riktigt vad jag letar efter. Något förslag?
Om du från ett operativ kör ett program som listar vilken hårdvara som används, och den inte används = misslyckat!

Linux-kärnan har drivisar för nästan allt, därför fungerar det så bra med en Live-CD...
2011-07-27, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Om du från ett operativ kör ett program som listar vilken hårdvara som används, och den inte används = misslyckat!

Linux-kärnan har drivisar för nästan allt, därför fungerar det så bra med en Live-CD...

Okej så om jag förstår det här rätt så ska jag ladda ner ubuntu, bränna ut den på en skiva och sen ska jag boota ifrån den för att sedan uppdatera mina drivrutiner? Har faktiskt ingen erfarenhet av linux så det här kan ju bli lite kul... eller ett rent helvete!
2011-07-27, 20:52
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukenquken
Okej så om jag förstår det här rätt så ska jag ladda ner ubuntu, bränna ut den på en skiva och sen ska jag boota ifrån den för att sedan uppdatera mina drivrutiner? Har faktiskt ingen erfarenhet av linux så det här kan ju bli lite kul... eller ett rent helvete!
Linuxdrivisar är inget som kommer få ditt XP att funka speciellt mycket bättre kan jag garantera, det som sägs här är att det troligen går att köra linux utan problem på datorn, men du lär inte kunna uppdatera några drivisar till windows från en linux live-cd.

Har du kollat på hps egna sida btw om det ens finns drivisar till windows XP för din modell?
2011-07-27, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Linuxdrivisar är inget som kommer få ditt XP att funka speciellt mycket bättre kan jag garantera, det som sägs här är att det troligen går att köra linux utan problem på datorn, men du lär inte kunna uppdatera några drivisar till windows från en linux live-cd.

Har du kollat på hps egna sida btw om det ens finns drivisar till windows XP för din modell?

Ja, jag har kollat på HPs hemsida och det enda som finns till xp för min modell är något sorts uppdatering till CD spelaren (yaaay -_-) vad jag skulle behöva är någon sorts drivis från realtek, men jag vet inte riktigt vad som skulle hjälpa då den inte vill ge något specifikt till just min modell :/
2011-07-27, 21:12
Moderator
Protons avatar
Fortsätt diskussionen i den officiella drivrutintråden.

Tråd låst /Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in