Hade två RAM stickor installerade. Köpte två nya, med exakt samma modellnr av tillverkaren.
Jag vet inte vad man kallar de olika "slots" som man installerar minnena i, men vi kan kalla dem 1a, 1b, 2a och 2b. a/b är färgkodade för att visa vilka som man ska använda för dual channel. Jag hade mina två stickor i 1a och 2a.
Nu till problemet.
Om jag sätter in de nya stickorna i 1b och 2b - så startar datorn och piper till för att signalera att allt är okej. Men den står och tuggar på första bilden som visas och kommer inte längre.
Om jag bara använder den ena och sätter den i 1b och låter 2b vara tom - då startar datorn, piper till och fortsätter in till Windows där den tala om att jag har installerat lite extra RAM.
Om jag bara använder den ena och sätter den i 2b och låter 1b vara tom - då startar datorn, piper till och fortsätter in till Windows där den tala om att jag har installerat lite extra RAM.
Med andra ord får jag lov av datorn att använda tre slots, men absolut inte fyra. Och det verkar inte spela någon roll vilka slots jag använder.
Kan någon förklara vad i helsikes som försigår här?