2011-07-27, 15:46
Medlem
Hade två RAM stickor installerade. Köpte två nya, med exakt samma modellnr av tillverkaren.

Jag vet inte vad man kallar de olika "slots" som man installerar minnena i, men vi kan kalla dem 1a, 1b, 2a och 2b. a/b är färgkodade för att visa vilka som man ska använda för dual channel. Jag hade mina två stickor i 1a och 2a.

Nu till problemet.

Om jag sätter in de nya stickorna i 1b och 2b - så startar datorn och piper till för att signalera att allt är okej. Men den står och tuggar på första bilden som visas och kommer inte längre.

Om jag bara använder den ena och sätter den i 1b och låter 2b vara tom - då startar datorn, piper till och fortsätter in till Windows där den tala om att jag har installerat lite extra RAM.

Om jag bara använder den ena och sätter den i 2b och låter 1b vara tom - då startar datorn, piper till och fortsätter in till Windows där den tala om att jag har installerat lite extra RAM.

Med andra ord får jag lov av datorn att använda tre slots, men absolut inte fyra. Och det verkar inte spela någon roll vilka slots jag använder.

Kan någon förklara vad i helsikes som försigår här?
Citera
2011-07-27, 15:50
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Vad har du för hårdvara, te.x moderkort?
Citera
2011-07-27, 15:51
Medlem
wgets avatar
Har du någon nollställningsknapp för ramminnena på moderkortet? Kanske kan hjälpa. Brukar väl heta MemOK tror jag.
Citera
2011-07-27, 15:53
Medlem
Gotenkss avatar
Vad är det för moderkort socket du använder? Och hur många ram platser finns det totalt? Tex socket 1366 för intel använder 3x minnes kanaler, då ska man använda antingen 3x minnen, eller 6x (dom brukar ha 6x minnesplatser max). Medans socket 1155 till tex core i5 cpus, använder 2x minnes kanaler, då ska man använda 2x eller 4x minnen.
Citera
2011-07-27, 16:02
Medlem
Moderkortet: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329410
Minnen jag hade: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322261
Nya minnen: http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:989671

Bör säga att även om bilden på de nya ser exakt likadan ut som för de gamla, så ser de inte lika ut i verkligheten. Jag antar att det bara är kylaren som bytts ut och att själva RAM stickan under är samma.
Senast redigerad av hajjar 2011-07-27 kl. 16:04.
Citera
2011-07-27, 16:13
Medlem
Du måste höja northbridge voltage.
Citera
2011-07-27, 16:38
Medlem
Alveta_pyromans avatar
Du sätter alltså de nya stickorna i samma färg? Hade exakt samma problem med ett asus P5N32-E kort, så det bör vara väldigt likt ditt. Hade skaffat nya RAM-stickor som var av samma modell fast med ny kylning. Jag trodde att de slotsen med samma färg tillhörde samma kanal men det är en av varje färg /kanal.
Citera
2011-07-27, 17:31
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotenks
Vad är det för moderkort socket du använder? Och hur många ram platser finns det totalt? Tex socket 1366 för intel använder 3x minnes kanaler, då ska man använda antingen 3x minnen, eller 6x (dom brukar ha 6x minnesplatser max). Medans socket 1155 till tex core i5 cpus, använder 2x minnes kanaler, då ska man använda 2x eller 4x minnen.
Inte riktigt.
Oavsett sockel kan man använda valfritt antal minnen. För att få full prestanda bör man dock ha en multipel av 3(för 1366) eller 2.
Det går utmärkt att köra 1366 eller 1156 med bara en minnesmodul.
Citera
2011-07-28, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alveta_pyroman
Du sätter alltså de nya stickorna i samma färg? Hade exakt samma problem med ett asus P5N32-E kort, så det bör vara väldigt likt ditt. Hade skaffat nya RAM-stickor som var av samma modell fast med ny kylning. Jag trodde att de slotsen med samma färg tillhörde samma kanal men det är en av varje färg /kanal.

Testade detta. Kommer fram tills det att windows börjar ladda. Sen blir det bluescreen.

Citat:
Ursprungligen postat av HugeSackOfNachos
Du måste höja northbridge voltage.

Kan ställa in fyra olika voltage for NB. Har testat alla utan förändrat resultat.
Citera
2011-07-28, 14:15
Medlem
Uppdatering:

Jag är helt säker på att jag inte ska sätta dem två nya först, sen två gamla;
http://www.hardwaresecrets.com/artic...-Channel/133/3

Jag har nu satt dem ny/gammal + ny/gammal. Där ny har samma färg och gammal har samma färg. Jag skruvade också ner frekvensen ordentligt. Från 800 MHz till 667 Mhz. Datorn startar och CPU-Z säger 4 GB minne i Dual Channel.

Det tråkiga är att jag har testat max-voltage på NB med 800 MHz och datorn startar ändå inte, vilket moderkortet borde klara av enligt spec'en.
Citera
2011-07-28, 15:20
Medlem
(Förlåt för trippelposten, men jag kan inte ändra en post efter ett tag.)

Uppdatering: Är ingen överklockare, så det dök inte upp i mitt huvud innan att testa men..

Jag ökade voltage till minnena (från "auto") och nu fungerar det. 4 GB i dual channel vid 900 MHz (får se hur stabilt det är, men det fungerar så här långt).

(Har inte rört NB och modulerna sitter färgkodade.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in