2011-07-27, 11:12
Medlem
Hej

Jag mår alldeles för ofta dåligt på morgonen när man får tvinga sig upp ur sängen. Jag jobbar vanligtvis mellan 06:00-16:00. Brukar försöka komma i säng senast 23:00 men trots att man har rutin på sin sömn så vaknar man med ett illamående.. Käkar ingen frukost förens 09:00, lunch 12:00, kvällsmat 18-19:00 och så mellanmål på det. Det dåliga är väl att jag inte käkar direkt när jag går upp men det går verkligen inte, om jag skulle känna mig hungrig innan 09:00 så äter jag en macka/frukt et.c. Själva illamåendet påverkar mitt humör negativt så man kan bli sur på jobbet..vilket aldrig är kul! Som tur är släpper illamåendet vid 11-12:00. Var precis på rutinkontroll hos företagshälsan och allt var bra, förutom att blodtrycket var lite för högt men inga åtgärder behövdes. Har ni några tips innan jag kontaktar vårdcentralen?

mvh
Citera
2011-07-27, 11:17
Medlem
Tihihis avatar
Gravid?
Citera
2011-07-27, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tihihi
Gravid?

Nej, fel kön.
Citera
2011-07-27, 11:22
Medlem
För mig var det likadant tidigare. Fick sedan tipset att dricka vatten direkt när jag vaknat och äta frukost. (Blev oftast knäckebröd eller liknande då jag inte klarade av att äta mjuk mat som "växte" i munnen.)

Så, det beror antagligen på vätskebrist. Testa och se om det blir bättre.

Annars kanske det är någonting psykiskt? Ångest? Oro?
Citera
2011-07-27, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingnerol
För mig var det likadant tidigare. Fick sedan tipset att dricka vatten direkt när jag vaknat och äta frukost. (Blev oftast knäckebröd eller liknande då jag inte klarade av att äta mjuk mat som "växte" i munnen.)

Så, det beror antagligen på vätskebrist. Testa och se om det blir bättre.

Annars kanske det är någonting psykiskt? Ångest? Oro?

Ja, det glömde jag att skriva. Vatten kan lindra det ibland.

Nä, något psykist tror jag inte det är. Söndagsångest, men vem har inte det ibland?
Senast redigerad av Anvand 2011-07-27 kl. 11:28.
Citera
2011-07-27, 11:27
Medlem
Svårt att säga något utan att ha mer att gå efter.
Hur många dagar i veckan jobbar du?
Du skriver att du vanligen jobbar 6-16, det är en lång arbetsdag. Är det rena arbetstiden 5 dagar i veckan?

När stiger du upp?
Jobbar du övertid utöver det ibland? Arbetssituation, stressigt/lugnt? Trivs du? Annat som stressar/oroar i varagen?
Dricker du tillräckligt? Extra viktigt nu på sommaren.

Edit: stavfel.
Citera
2011-07-27, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MotH
Svårt att säga något utan att ha mer att gå efter.
Hur många dagar i veckan jobbar du?
Du skriver att du vanligen jobbar 6-16, det är en lång arbetsdag. Är det rena arbetstiden 5 dagar i veckan?

När stiger du upp?
Jobbar du övertid utöver det ibland? Arbetssituation, stressigt/lugnt? Trivs du? Annat som stressar/oroar i varagen?
Dricekr du tillräckligt? Extra viktigt nu på sommaren.

Måndag-Fredag, slutar några timmar tidigare på Fredagen. Ja, det blir övertid, ibland frivilligt, ibland beodrat. Jag stiger gärna upp så sent som möjligt..har bara fem minuter till jobbet så om jag stiger upp 20min innan så hinner jag fräscha till mig tillräckligt i lugn och ro. Jag trivs som fisken i vattnet och man kan jobba i sitt eget tempo utan att någon gnäller.. Ibland är det ju såklart panik med vissa bitar och då får man väl ställa upp och öka tempot lite men det sker inte ofta. Jag dricker minst 1l vatten, om det är extra varmt så blir det 2-3l om dagen. Det är oftast precis under 30grader under sommaren men då drar man bara ner på arbetstempot lite, så svettas man inte ihjäl
Citera
2011-07-27, 11:37
Medlem
När man är gravid så hjälper det om man äter lite innan man går och lägger sig.. Alltså att magen inte hinner bli så tom så länge under natten.. Kanske kan det hjälpa dig också.. Då i synnerhet saker som är bra för magsäcken. Kanske kan du googla på diet vid magsår och hitta snälla saker för magsäcken.

Frukt är bra att väcka magen med har jag läst, äpplen och sådant innehåller syror som är milda för magen.. Annars tänker jag på drickyougurt, sån där vattnig Yalla.??

Att ni tycker att vatten hjälper är kanske att det spär ut starka magsyror??
Kan det hjälpa att ta en sådan där tablett mot sura uppstötningar, som mildrar magsyrorna, på kvällen?? Kanske får ni mycket magsyror under natten???

Det har hänt mig några gånger när jag har druckit torrt vin att jag vaknar på morgonen och mår bra, efter någon timme börjar jag må akut jätteilla och springer in och stoppar huvudet i toan.. Det kommer bara galla och sedan mår jag hur bra som helst. Före illamåendet har jag inte ens varit speciellt bakis, det har alltså blivit onormal magsyreproduktion under natten på nått sätt..
Senast redigerad av Tina... 2011-07-27 kl. 11:41.
Citera
2011-07-27, 12:46
Medlem
FETochFULs avatar
Mådde också dåligt på morgonen men ät någon innan du går och lägger dig. Typ en macka eller något.
Citera
2011-07-27, 17:20
Medlem
vITLokEns avatar
Hej!

Jag brukar också må illa på morgonen när jag ska till jobbet, fast mitt brukar komma lite senare. Stiger upp 5:00 och käkar frukost osv sen direkt när jag går utanför dörren mår jag illa, oftast hela resan till jobbet och en liten stund på jobbet tills det släpper.

"Botar" det med tuggummi, om jag stoppar något i munnen försvinner illamåendet och tuggummi fungerar utmärkt, testa!

Händer att jag mår illa lite random under dagen också, vet inte varför men det är ett problem jag haft länge. Känns som att det ska vara något med stress/oro för om jag inte tänker på det mår jag oftast inte illa, dock känner jag mig inte ångestfull eller stressad osv Men tuggummi är grymt "botemedel"

Förövrigt så gör vatten mig illamående på morgonen.
Citera
2011-07-27, 18:01
Medlem
Joangels avatar
När jag går upp tidigt på morgonen så mår jag alltid illa och det har jag gjort sedan jag var barn. Fast när jag var barn då spydde jag också. För mej har jag kommit fram till att jag måste äta direkt när jag går upp, kan inte gå och duscha först för då är det risk att jag svimmar (eller spyr). Det är inte så jättemycket man kan göra åt detta, ofta beror det på lågt blodsocker. Att suga på en tablett druvsocker när man är påväg til jobbet kan kanske hjälpa? Sen så kan det också vara så att du behöver äta två frukostar. En när du går upp och en när du kommit fram till jobbet. Äpplen är inte alls bra för magen! På morgonen och kvällen är bröd och mejeriprodukter bäst för magen.

Prova lite olika så kanske du hittar lösningen för just dej!
Citera
2011-07-27, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvand
Måndag-Fredag, slutar några timmar tidigare på Fredagen. Ja, det blir övertid, ibland frivilligt, ibland beodrat. Jag stiger gärna upp så sent som möjligt..har bara fem minuter till jobbet så om jag stiger upp 20min innan så hinner jag fräscha till mig tillräckligt i lugn och ro. Jag trivs som fisken i vattnet och man kan jobba i sitt eget tempo utan att någon gnäller.. Ibland är det ju såklart panik med vissa bitar och då får man väl ställa upp och öka tempot lite men det sker inte ofta. Jag dricker minst 1l vatten, om det är extra varmt så blir det 2-3l om dagen. Det är oftast precis under 30grader under sommaren men då drar man bara ner på arbetstempot lite, så svettas man inte ihjäl
Låter ju som du hittat ett riktigt bra jobb, kul! Så överarbetad/stressd kan vi nog utesluta. En gissning är att du har lite för långt mellan måltiderna. Att illamåendet släpper ett par timmar efter frukost antyder det. Hur är det de dagar du äter tidigare än vanligt, klingar illamåendet av tidigare en sådan dag?
Känns det som det skulle gå att få ner så kan en tidig morgon-frukt vara värt att prova, banan är rätt lätt-ätet.
Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in