• 1
  • 2
2011-07-27, 11:10
Medlem
shogun-rs avatar
Känner mig lite vilse för uppspelning av HD. Kan dela upp frågan i två delar då jag NU har en gammal dator men planerar att köpa en ny inom en relativt snar framtid.

Har en bärbar Centrino 1.86 GHz (skall motsvara en stationär Pentium 4 ~3 GHz), 512 Mb minne, 256 Mb grafik NVIDIA GO6800. Går det att spela upp HD-filmer på denna och hur gör jag? Provade med en film med tillägget *.MKV och det går verkligen inget bra när jag testat.

Köper jag en ny dator vilken spelare tycker ni är bäst då? Hur funkar det med alla codex och skit. Väldigt dålig på det, helst vill man ju ha en spelare som klarar allt så det bara är att ladda ner filmer och titta.
Senast redigerad av shogun-r 2011-07-27 kl. 11:18. Anledning: korrigering
Citera
2011-07-27, 11:31
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Går det att spela upp HD-filmer på denna och hur gör jag? Provade med en film med tillägget *.MKV och det går verkligen inget bra när jag testat.

Tråd -> Övriga dator- och IT-diskussioner

//Mod

Citat:
Köper jag en ny dator vilken spelare tycker ni är bäst då? Hur funkar det med alla codex och skit. Väldigt dålig på det, helst vill man ju ha en spelare som klarar allt så det bara är att ladda ner filmer och titta.

Klicka lite under rätt forumsdel -> Hårdvara och köpråd. Finner du inget som passar dig så lägg ner en vettig tråd för mer information.
Citera
2011-07-27, 11:35
Medlem
VLC så kan du spela upp typ... allt.

Jag hade problem med att det laggade till rätt ofta när jag kollade på 1080p-filmer, då gick jag in och ändrade till performance mode (eller något) i power settings. (Det är då Windows 7).
Citera
2011-07-27, 12:18
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maik-
VLC så kan du spela upp typ... allt.

Jag hade problem med att det laggade till rätt ofta när jag kollade på 1080p-filmer, då gick jag in och ändrade till performance mode (eller något) i power settings. (Det är då Windows 7).

Ibland är det lätt haft den för länge länge sedan men trodde inte att den kunde spela upp "allt". Den kunde ialla fall spela upp mkv-videon utan problem.
Citera
2011-07-27, 15:45
Medlem
VerbalHolograms avatar
VLC är en tramsspelare, använd MPC-HC istället.
Citera
2011-07-27, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerbalHologram
VLC är en tramsspelare, använd MPC-HC istället.
Jag tycker VLC är en väldigt bra spelare, funkar perfekt att streama film och titta på film med.

Har aldrig testat MPC-HC, kanske värt att prova?
Citera
2011-07-27, 16:30
Medlem
shogun-rs avatar
Nu när ändå diskussionen verkar fortsätta.

Varför är VLC en tramsspelare vad är bra med den andra?

Hur funkar det med decodrar och codex när det gäller att spela upp filmer och t ex HD-filmer. Ligger LITE efter utvecklingen just nu men tänker köpa nya saker närmaste året och då vill jag ju kunna se HD-filmer från datorn på min framtida HD-tv.

Så hur funkar det med codex och olika spelare? finns det någon spelare som kan spela upp allt eller är det som det ser ut, en jungel?
Citera
2011-07-27, 16:41
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Nu när ändå diskussionen verkar fortsätta.

Varför är VLC en tramsspelare vad är bra med den andra?

Hur funkar det med decodrar och codex när det gäller att spela upp filmer och t ex HD-filmer. Ligger LITE efter utvecklingen just nu men tänker köpa nya saker närmaste året och då vill jag ju kunna se HD-filmer från datorn på min framtida HD-tv.

Så hur funkar det med codex och olika spelare? finns det någon spelare som kan spela upp allt eller är det som det ser ut, en jungel?

För att VLC använder processorn istället för grafikkortet för att rendera grafiken i filmerna, det fungerar förvisso utmärkt "vanliga filmer" men vid 1080P börjar VLC få lite bekymmer. *

Det här är egentligen en sanning med modifikation eftersom VLC har experimentellt stöd för att använda grafikkortet till renderingen, även om jag aldrig fått det att funka något vidare)

Mediaportal är riktigt annars riktigt grym om man kör Windows

http://www.team-mediaportal.com/
Citera
2011-07-27, 17:33
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
För att VLC använder processorn istället för grafikkortet för att rendera grafiken i filmerna, det fungerar förvisso utmärkt "vanliga filmer" men vid 1080P börjar VLC få lite bekymmer. *

Det här är egentligen en sanning med modifikation eftersom VLC har experimentellt stöd för att använda grafikkortet till renderingen, även om jag aldrig fått det att funka något vidare)

Mediaportal är riktigt annars riktigt grym om man kör Windows

http://www.team-mediaportal.com/

Men om jag laddar ner senaste filmerna i HD kan jag köra dom bra i t ex Mediaportal och MCP.

Körde något program som hette något liknande som Media Classic Player och min "MKV"-film funkade inte i den. Men den funkade i VLC.
Citera
2011-07-28, 01:16
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Men om jag laddar ner senaste filmerna i HD kan jag köra dom bra i t ex Mediaportal och MCP.

Körde något program som hette något liknande som Media Classic Player och min "MKV"-film funkade inte i den. Men den funkade i VLC.

Dom bör fungera felfritt i MediaPortal Media Player Classic har jag inte använt på år och dar så hur det funkar där kan jag inte uttala mig om.
Citera
2011-07-28, 11:29
Medlem
shogun-rs avatar
Förstår mig inte på mediaportal alls. Hur får man igång en film från HDD?

Finns det verkligen inga enkla och bra program som funkar, så det bara är att köra igång filmen. Hittills är VLC klart det bästa (öppna -> välj fil och spela och menyerna ser ut som dom brukar göra i win-prog) men det är ju synd om inte grafikkortet uttnytjas... någon som vet hur man får det att funka i VLC?

Varför finns det inga enkla program som funkar på nästan alla filmer..
Citera
2011-07-28, 21:31
Medlem
VerbalHolograms avatar
Citat:
Förstår mig inte på mediaportal alls. Hur får man igång en film från HDD?

Finns det verkligen inga enkla och bra program som funkar, så det bara är att köra igång filmen. Hittills är VLC klart det bästa (öppna -> välj fil och spela och menyerna ser ut som dom brukar göra i win-prog) men det är ju synd om inte grafikkortet uttnytjas... någon som vet hur man får det att funka i VLC?

Varför finns det inga enkla program som funkar på nästan alla filmer..
Programmet jag länkade till?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in