2011-07-31, 09:16
Medlem
Vrngar'ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Nej?

Att begra resning r inte att verklaga. Tv helt skilda saker.

I stand corrected. Du har helt rtt i att det r tv vitt skilda saker. Vad jag ville anmrka p var att den tidigare kommentaren gav sken av att pga lng passerad tid str en dom fast, vilket inte ndvndigtvis behver vara fallet.
Citera
2011-07-31, 09:28
Medlem
Vrngar'ns avatar
...Och om vi gr ned ordentligt p fundamenta s r ett frsk att kullkasta en tidigare dom ett verklagande i teknisk mening. Sedan benmns det resning om man begagnar sig av resningsinstitutet.
Citera
2011-07-31, 09:29
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vrängar'n
...Och om vi gr ned ordentligt p fundamenta s r ett frsk att kullkasta en tidigare dom ett verklagande i teknisk mening. Sedan benmns det resning om man begagnar sig av resningsinstitutet.

Nej, det r en anskan om resning i teknisk mening. Ngot helt annat n ett verklagande. Gr inte att jmfra. De tv instituten har olika syften och rttsverkningar. De prvas dessutom efter helt olika frutsttningar.
Citera
2011-08-01, 16:56
Medlem
ormanoffs avatar
Resning r ju ett extraordinrt rttsmedel, och r ju beroende av att sdan beviljas. Ett verklagande r vitt skilt, det grs normalt utan rttens medgivande och har annan effekt p rttskraften.
Citera
2011-08-01, 21:27
Medlem
Nu har jag, av ren lathet, inte orkat lsa alla inlgg. Men fr att frst saken, TS har allts dmts att betala skadestnd 1998? TS har drefter januari 2011 ftt ett krav frn IJ som han icke knner till? Kan man verhuvudtaget verklaga en dom 13 r efter att den vunnit laga kraft?

Om domen vunnit laga kraft frstr jag inte varfr IJ inte begrt verkstllighet hos KFM? Och TS pstr sig ha bestridit skulden vartill IJ valt att terfra skulden till Folksam fr beslut. Det frstr jag inte heller om skadestndet redan vunnit laga kraft? Det gr ju inte att bestrida en sdan skuld.
Citera
2011-08-01, 21:44
Medlem
TS, jag var inne och kikade lite p din blogg. Du hotar Folksam och IJ med polisanmlan om de inte svarar inom en tid som du bestmt. Vad ska du polisanmla de fr? Vad har du fr grund fr att krva att de ska svara dig inom en viss tid?

Jag tror, tyvrr, att du i deras gon blir en notis som rttshaverist som de sitter och skrattar t p fredagens after work.

Dessutom frstr jag inte varfr du hller p att mata draken?
Citera
2011-08-02, 02:49
Medlem
IntrumCleaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roughtuoube
TS, jag var inne och kikade lite p din blogg. Du hotar Folksam och IJ med polisanmlan om de inte svarar inom en tid som du bestmt. Vad ska du polisanmla de fr? Vad har du fr grund fr att krva att de ska svara dig inom en viss tid?

Jag tror, tyvrr, att du i deras gon blir en notis som rttshaverist som de sitter och skrattar t p fredagens after work.

Dessutom frstr jag inte varfr du hller p att mata draken?

Hej Roughtuobe, jag kan informera att om du lst alla inlggen i trden rrande mitt rende p hemsidan hade du frsttt anledningen till stmningen och dess grund. Fr det frsta mste man skilja p vad som skett frn Intrum Justitia samt vad som skett frn Folksam.

Och det sista bde Folksam samt Intrum Justitia gr r att skratta t mig just nu..... dels efter att jurist Roger Liljestrms IJ skickade sitt email fel (vidare anvnt sig av fel titel), som endast var mnat att skickats till Chefsjurist Linda Ljunggren samt bolagsjurist Love Syding p IJ (och ven om dom skulle skratta, gller det gamla talesttet "skrattar bst som skrattar sist".

Och jag finner det trttsamt med den upprepade hnvisningen till ordet rttshaverist, man br notera att det finns en anledning till att Intrum Justitia efter 7 mnader av de tgrder som jag ppekas vara en rttshaverist fr att genomfrt av vissa svarsinlggs skribenter. Ftt IJ att utan en klar grund till varfr pltsligt i juli 2011 verlmna rendet till Folksam och ppeka att fodringen r tvistig.

Och nr rendet verlmnades dit, tog jag kontakt med Folksam och dess jurist Gabriel Berg. Som inte ens visste om rendet (notera! att exempelvis bolagsjurist Love Syding IJ redan i maj 2011, hnvisar skriftligen till att Fodringsgaren informerats och rendet r lst!). Men efter kontroll av rendet genom IJ Webb fr jag databasutdrag p att skulden fortfarande i slutet av juni 2011 str som pgende, och att man hela tiden trots att rendet r under utredning hos DI.

Vidare trots att man slutat terigen att skicka ut kravbrev sedan februari 2011, pgrund av att rendet fortfarande utreds hos DI samt Polisen lgger man p rnta samt vriga plgg p fodringen. Ni som hnvisar till att det gr mig till en rttshaverist att bestrida dessa plgg...br nog tnka om bde en och tv gnger. Menar ni att man som gldenr skall passivt sitta och lta detta f pg? isfall r jag hellre en rttshaverist i era gon n att vara en idiot som bjer mig fr bedrgeriverksamhet av denna karaktr.

Eller menar ni att om ett ln (notera detta r ett exempel) tas dr borgenren sger att lnet r lst och inga plgg skall gras, men sedan finner gldenren att plgg fortstter att gras trots att han har skriftligt p frn borgenren att detta ej skall ske. Och nr d gldenren ppekar att s hr fr det inte g till och motparten ppekar att det fr det visst!, och nr gldenren fortstter att hnvisa till att detta r inte alls korrekt per automatik gr honom till en rttshaverist?

Hur som helst har nu IJ skyfflat ver rendet till Folksam, dr jag begrde av jurist Gabriel Berg att f reda p varfr Folksam som enligt jurister p IJ informerat Folksam gng p gng sedan brjan av ret att fodringen r bestrids. nd aldrig kontakat mig som gldenr? vidare varfr har Folksam ej nr bestridan av fodring delgetts dom fortfarande efter 7 mnader inte agerat? utan ltit rendet ligga som pgende hos IJ dr jag som gldenr fr fortsatta rnteplgg samt vriga kostnader?.

Jag begrde att f svar p detta, vidare kopia p den verltelse till IJ att driva in fodringen frn r 2000 eller kopia p denuationsbrev (eftersom det cirkulerar ett rykte att IJ kpt fodringen r 2000). Samt det viktigaste av allt, eftersom jag fortfarande av IJ efter 7 mnader inte ftt specificerad uppgift om vad fodringen frn 1998 bestr av (man snde ju mig en ofullstndig dom som saknar btesbelopp samt skadestndsuppgifter). Och nu frsker jag f dessa uppgifter frn Folksam, fr dom som "fodringsgare" mste vl veta vad ursprunglig skuld bestr av fr ngot?

Men inga svar gavs frn Folksam, och nu har jag gett Folksam till den 15 augusti 2011 att inkomma med svar p ovanstende frgor. Annars insnds en anmlan rrande bedrgeri, dr Folksam har medvetet tillsett att gldenr fr felaktiga samt otilltna rnteplgg samt vriga plgg. Trots att Folksam enligt Intrum Justitias jurister blivit upprepade gnger informerade om att fodringen bestrids av gldenr samt nu enligt uppgift frn jurist Roger Liljestrm IJ ven r tvistig.

Jag avvaktar nu r Datainspektionens beslut samt Polisutredningen rrande Intrum Justitia och inblandade parter (som fr de lsare som missat detta r under utredning!!!).

Och vad anmlan mot Folksam bestr av borde framg av detta inlgg, och mitt ml r inte att mata draken utan att f in en rejl pungspark p den, s att man kanske tnker sig fr nsta gng man bedriver liknade verksamhet mot andra gldenrer.
Citera
2011-08-02, 10:28
Medlem
Kmpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IntrumCleaner
Och jag finner det trttsamt med den upprepade hnvisningen till ordet rttshaverist, man br notera att det finns en anledning till att Intrum Justitia efter 7 mnader av de tgrder som jag ppekas vara en rttshaverist fr att genomfrt av vissa svarsinlggs skribenter. Ftt IJ att utan en klar grund till varfr pltsligt i juli 2011 verlmna rendet till Folksam och ppeka att fodringen r tvistig.
Vanligen brukar man nja sig med att bestrida en skuld som man anser sig inte vara skyldig att betala fr att sedan stta sig att vnta i avvaktan p att den som har fordringen ska antingen anse det vara mdan vrt att dra den till tinget eller helt enkelt lgga ner rendet. Det r inte s vanligt att man t.ex. startar en kampanjblogg mot den som r satt att driva in skulden eller att man vnder sig till Datainspektionen utan man tar allt vid en rttslig prvning istllet

Vad gller rnta s har de givetvis rtt att pfra rnta, men nr du har bestridit skulden s har de inte rtt att lgga p vidare inkassoavgifter d skulden r tvistig. Har de gjort det?
Citera
2011-08-02, 11:07
Medlem
IntrumCleaners avatar
Fel, se nedanstende inlgg
Senast redigerad av IntrumCleaner 2011-08-02 kl. 11:14. Anledning: Fel
Citera
2011-08-02, 11:10
Medlem
IntrumCleaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Vanligen brukar man nja sig med att bestrida en skuld som man anser sig inte vara skyldig att betala fr att sedan stta sig att vnta i avvaktan p att den som har fordringen ska antingen anse det vara mdan vrt att dra den till tinget eller helt enkelt lgga ner rendet. Det r inte s vanligt att man t.ex. startar en kampanjblogg mot den som r satt att driva in skulden eller att man vnder sig till Datainspektionen utan man tar allt vid en rttslig prvning istllet

Vad gller rnta s har de givetvis rtt att pfra rnta, men nr du har bestridit skulden s har de inte rtt att lgga p vidare inkassoavgifter d skulden r tvistig. Har de gjort det?

Hej Kmpendahl, jag ska svara kort denna gng. Ja, de har sedan skulden bestreds i januari 2011 konstant fortsatt att lgga p rnta samt vriga plgg. Och trots (NOTERA detta!) att handlggare Camilla Ivarsson, bolagsjurist Love Syding som i maj 2011 hnvisade till att rendet r lst och fodringsgaren informerad, bolagjurist Susanne Heirs som skickade tv skrivelser till Di som redan bevisats vara osanna och endast mnade att tillse att nmlan nedlades, Chefsjurist Linda Ljunggren som i upprepade skrivelser ftt uppgift om att skulden bestrids, VD Lars Wollung som ven han ftt kopia p samma bestridan av fodring.

Och nu senast jurist Roger Liljestrm (som r en marionettdocka dr Love Syding & Linda Ljunggren hller i trdarna i bakgrunden, vilket hans felskickade email bevisade) som hastigt kommer in och ppekar att fodringen r tvistig inte att den bestrids (vilket den gjorts sedan januari 2011), och drmed r verlmnad till Folksam i juli 2011.

Men nr jag kollar p IntrumWeb stod rendet fortfarande som pgende, och nya rnteplgg samt vriga plgg har gjorts. Det fick mig att ge mig FAN p att nu ska det rensas upp bland dessa brnnvinsjurister som vrider och vnder sig som pytonormar med kolik.

Det finns inkassolagar, men dessa tycks inte glla Intrum Justitia och deras verksamhet. Och d ligger ansvaret p mig som privatperson att vlja, bja mig ner och ta det rakt upp i r**en eller ej acceptera att man frsker att lura mig p pengar och frska f rttvisa.

Vi i Sverige kan ju sga att vi r jurister, utan att ha minsta utbildning till det. Men detta ska ju inte innebra att Intrum Justitia anstller vem fasen som helst och ger dem juristtitel inom fretaget och sedan lter dem "va" p gldenrer och nr deras "vning" gr snett skickar man en ny jurist och sedan en ny igen medans gldenren som inte r tillfrgad om han kan vara deras "vningsobjekt" skall f ett helvete pgrund av deras brist p kompetens rrande juridik och inkassolagen.
Citera
2011-08-02, 12:44
Medlem
Jag tycker det hr spretar fr mycket. Svrt att frst vad du r ute efter utan att frska bena upp allt du skriver om, vilket jag inte har tid och lust till. I vrigt r det vl som Kmpendahl skriver, anser man att en skuld saknar grund anmler man ett bestridande och anger sina grunder. Drefter r det upp till motparten att vlja om man vill g vidare.

Sedan undrar jag om du verkligen fr outa mnniskor som arbetar p t. ex IJ s som du gr p din blogg? r du inte orolig fr att du ska bli polisanmld fr brott mot PUL? Eller har du ftt utgivningsbevis p din blogg?

Det r precis som du skriver att det finns inkassolagar mm. Det finns ocks ngot som heter tolkning. Sedan finns det ngot som heter sanning. Du har en bild av sanningen och IJ/Folksam har en annan bild av sanningen. Jag tror inte att IJ och Folksam sitter och djvlas med dig fr att de tycker det r kul. De dem gr r nog helt enligt sina instruktionsbcker. Dessutom, nr du bestridit har de ju faktiskt gjort vad de ska gra, pausa och skicka rendet vidare till Folksam fr att Folksam ska besluta hur man gr vidare. Att IJ har kvar rendet hos sig och att det fortf lper rnta r inte mrkvrdigt. De har kvar rendet till Folksam sger att det ska avslutas, skrivas av eller avgras i domstol. Kommer domstolen fram till att det r en preskriberad fordran kommer IJ och Folksam att finna sig i det, om de inte verklagar, och drmed avsluta rendet. Kommer domstolen fram till att det inte r preskriberat fr du helt enkelt betala. Jag tror dock att du aldrig kommer finna dig i ngot annat n vad du anser vara sanningen, allts just en rttshaverist, vilket innebr att du antagligen kommer kmpa resten av ditt liv mot IJ och Folksam ist fr att lgga din energi p vettigare saker. Livet r inte rttvist.

Jag frstr inte heller varfr du hller p att spruta tndvtska p elden? Ligg lgt och hoppas p det bsta ist fr att jaga dem. Det r knappast till din frdel om de vljer att driva saken i domstol.
Citera
2011-08-02, 12:45
Medlem
Jag undrar ocks om du lite tydligare kan specificera vad det r du polisanmlt IJ och Folksam fr? Vilka brott anser du att de begtt? och p vilka grunder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in