Citat:
Ursprungligen postat av HJ-C
Jag har intresserat frskt flja trden, men det enda jag frstr r:
A. Du har en skuld till Folksam som p ngot stt r frknippad med domen mot dig
frn 1998. Exakt vad skulden bestr av eller hur den uppkom vet ingen.
B. Du har begrt resning i domen, vilket enligt FBs expertis inte spelar ngon roll nr det gller skulden.
C. SKulden har aldrig verlmnats till KFM. Det br vl inte heller gra skillnad?
D. Du menar att d I J visserligen skickat ett strre antal krav till dig, men
aldrig till rtt adress, bl a beroende p att du under en period varit mantalsskriven
utomlands och man d skickat till din senast knda folkbokfringsadress i Sverige, inte kan
sgas ha blivit kontaktad av I J.
E. Du anser att skulden pga pkt D r att betrakta som preskriberad.
F. Kunniga hr sger att det spelar ingen roll, om bara I J frsker skicka breven till dig. Du menar
att det gr det visst, eftersom I J ftt reda p (och antecknat) att man skickat fel.
G. Du ptalar detta fr I J, som "lgger tillbaka" skulden p Folksam och samtidigt menar p att
man frskt jaga dig och att skulden drfr inte r preskriberad. I J sger samtidigt att inga fler tgrder kommer att vidtas ifrn deras sida, trots att man behller skulden i sina register och fortstter att lgga p rnta (hr hller jag som lekman spontant med dig - det lter "fel").
H. Samtliga namn, nummer, datum, anmlningar, meningar som inleds med ett felaktigt "samt", andra gamla skulder som drivits in genom KFM, vad du skickat till vem med krav om svar nr, saknar betydelse fr mnet.
Stmmer detta?
Hej HJ-C, hr kommer svar p dina frgor
A. Ska enligt uppgift frn Intrum Justitia skulden best av skadestnd frn Dom r 1998.
Jag begrde alla kopior p domar rrande mig, hos Tingsrtten 2011-01-21 men Tingsrtten hvdade att endast tv ml finns registerade, vrdnadsmlet samt fodran dr jag fick alla mina inventarier i mitt hem stulna r 1998. Ny begran skickades 2011-02-10 men ngon kopia p dom kom aldrig. Dremot ppekar Intrum Justitia att man begrt kopia p Dom frn Tingsrtten i sin skrivelse till mig daterad 2011-02-01 och att denna dom kommer att skickas mig snart, jag fr senare denna "kopia" snt mig som visar sig sakna de sidor dr bter skadestnd anges (vidare saknas ven andra sidor). Och p denna Dom str det tydligt p frsta sidan, Domen verklagad 2011-01-31
B. Sant att jag begrt resning i denna Dom, vilket intygas av Tingsrttens notering 2011-01-31 (Denna resning i dom gjordes pgrund av den misstnkta pedofil medvetet ljg i rtten, samt att inblandade klagare medvetet undanrjde bevisning som lg mig som tilltalad till frdel. Vidare intygande lasarett (nu r 2011) att mina skador aldrig blev behandlade utan jag sattes i hkte under klagarrestriktioner trots att jag hade knckt finger, benbit lossbruten i axelleden samt att mina skador i bakhuvud, blnader p rygg aldrig fanns med i klagarsammanstllningen.
C. Anledningen jag vill ha reda p om skulden varit hos KFM eller ej, beror p att om skulden varit hos KFM och man begrt begran om betalningsfrelggande borde jag ju haft vetskap om min skuld som r frn 1998. Men jag fr inte svar p detta av Intrum Justitia, samt KFM hnvisar till att jag finns inte lngre i deras databas eller register pgrund av att jag r skuldfri sedan r 2009.
D. I sin skrivelse daterad 2011-02-01 hnvisade Intrum Justitia till att man handlagt fodran sedan 2000-01-05. Man hnvisade till att 24 stycken kravbrev har skickats till mig som gldenr sedan detta datum. Redan p den frsta sidan ser jag att dom har fel p sina folkbokfringsuppgifter det mest intressanta var en hnvisning till en c/o adress dr det frst str 050324 tillsvidare enligt folkbokfringen adressbyte 050324? redan hr blir det ju vldigt konstigt. Och nr jag tittar p databasutdragen visar det sig att man p 8 r inte skickat ett enda kravbrev. Senare blev dessa 24 kravbrev till 20 kravbrev i bolagsjurist Susanne Heirs skrivelse till DI, ingen frklaring till varfr det pltsligt frsvann 4 kravbrev.
Nr jag senare fr del av skatteverkets folkbokfringsuppgifter och brjar jmfra dessa med intrum justitias databas samt Susanne Heirs skrivelse brjar det roliga. Ingenting stmmer, och jag fr reda p att under r 2006, har man skickat en ackordsanskan till obehrig part och ven fortsatt i mnader att skicka inbetalningsavier samt kravbrev till denna part med hnvisning att detta r preskriberingsavbrytande tgrd, och dr rk ver 10 kravbrev direkt s nu r vi nere p 10 kravbrev.
I skrivelse frn Camilla Ivarsson p Intrum Justitia som r arbetar som samordnare KFM, och gjort anteckningar med kulspetspenna samt gul markeringspenna hnvisar p sida efter sida att brev skickat till fel adress, men i Susanne Heirs skrivelse rknar hon ven detta som preskriberingsavbrytande tgrd. Och frn r 2006-2009 str det tydligt att kravbreven skickats till min adress i Sverige, trots att jag r folkbokfrd sedan 2006-01-30 utomlands och dr har aldrig haft ngra problem att f post frn varken KFM, CSN eller Skatteverket. Men Intrum Justitia skickar trots vetskap att jag r folkbokfrd utomlands mina kravbrev till adress i Sverige. Jag gr inte in djupare p resterande saker pgrund av detta r det jag kommer att anvnda mig av om rendet kommer till Tingsrtten. Vilket fall som helst har jag ALDRIG ftt del av kravbrev frrn i slutet av 2010.
E. Jag hvdar att skulden r preskriberad dels pgrund av att Intrum Justitia aldrig under alla dessa r tillsett att informera mig om min skuld, vidare frntagit mig rtten att f mjlighet att avbetala skuld samt tillse att rnteplgg stoppats.
Se punkt D.
F. Jag anser att det mste vl spela en roll, nr Intrum Justitias egna databas samt handlggare Camilla Ivarsson med sina noteringar bevisar att brev ej skickats till gldenr. Om detta inte spelar ngon roll, kan allts inkassobolagen hnvisa till att "nja..vi skickade nog 200 kravbrev mellan 1998-2011" och skall allts per automatik vara trovrdiga? D r fr bvelen hela systemet haverat! Man mste utg ifrn fakta och ej felaktiga uppgifter.
G. Detta r det mest konstiga, frst kom handlggare Camilla Ivarsson med sin skrivelse i februari 2011-02-01 dr man ppekar att man tillbakavisar min invndning. Drefter nr jag anmler rendet till DI i februari ppekar Susanne Heirs det samma, och DI nedlgger rendet utan att jag ges mjlighet att ta del av hennes tv skrivelser till DI. Efter att jag fick del av dessa finner jag fel p fel, och hon motsger uppgifterna lmnade av handlggare Camilla Ivarsson vidare har som jag tidigare nmt kravbreven minskats till 20. Jag ppekar fr DI att man tagit beslut p falska uppgifter, och tillsnder DI utdrag frn Skatteverket samt intrum Justitias egna databas m.m. Vilket fick utredaren att direkt ta upp samma rende igen (beslut har ej fattas n).
Drefter frsker jag f svar p mina frgor av Camilla Ivarsson samt Susanne Heirs, men dessa vgrar svara, och istllet fr jag ett email av bolagsjurist Love Syding som ppekar att all kommunikation skall ske med honom. Samt att han kommer noggrannt utreda rendet, jag delger han den bevisning jag har som 100% bevisar att tidigare parter har gjort fel. Och hr kommer det fina, pltsligt nr jag snt honom extra bevisning kommer ett email, dr han hnvisar till att inga fel finns, och han har pratat med insatta personer samt tagit del av register. Jag stller han d frgan vilka register han tittat i, eftersom om man jmfr med skatteverket s hittar man direkt fel? d vgrar ven han svara trots att skrivelse p skrivelse tillsnds honom. Kontakt tas med Chefsjurist Linda Ljunggren som ocks vgrar svara, VD Lars Wollung kontaktas ocks men ven han vgrar att svara.
Efter flertal skrivelser dyker pltsligt en ny jurist upp vid namn Roger Liljestrm (tidigare chefsjurist p Lindorff). Och han hnvisar till att inga fel gjorts, han sitter senare och skickar fel email till mig dr jag efter att ftt del av detta email fr reda p att bde Chefsjurist Linda Ljunggren samt bolagsjurist Love Syding hller i trdarna i bakgrunden men anvnder denna Roger Liljestrm som marionettdocka.
Efter att jag fr del av detta email, skickar jag email till alla dessa parter och begr svar p de frgor jag stllt. Samt att man skall intyga att skulden r preskriberad. Och d kra vnner hnder fljande, jag fr ett nytt email nstan omgende frn Roger Liljestrm igen dr det ppekas att skulden r tvistig och verlmnad till Folksam som fodringsgare. Samt att Intrum Justitia har uppfyllt sin informationsskyldighet till mig som gldenr.
Jag kontrollerar sedan mitt rende och finner att rendet str fortfarande som pgende, och uppgr nu till 65.271.14:-skr med nya rnteplgg samt kostnader trots att bolagsjurist Love Syding i maj 2011 hnvisade till att rendet var lst samt fodringsgaren kontaktad. Och fr mig r detta rent bedrgeri samt helt t helvete om man utgr frn inkassolagen.
H. Ja, hr r det inte ltt att svara direkt eftersom mnga av sakerna hr samman, i detta rende som nu snart pgtt i tta mnader dr snart alla bolagsjurister inom Intrum Justitia vart och fingrat p mitt rende, men just nu r det ju Folksam som har hand om fodringen igen. Och drfr frsker jag nu f svar av Folksam som tidigare hnvisade till att man omgende skulle informera mig om vad som skall ske med fodringen. Men av ngon anledning ej hittills gjort detta.