• 1
  • 2
2011-07-26, 21:01
Medlem
weedfields avatar
Tjena. För några dagar sedan satt jag och en vän och rökte lite. Då började vi diskutera lite om rymden. Min kompis la fram påståendet att man kunde hoppa så högt som 6 meter på månen. Själv tycker jag de låter alldeles för högt. Har sökt efter trådar men hittar inget svar på denna fråga. Vore tacksam om nån vet hur högt man kan hoppa så jag får detta mysterie avklarat
Citera
2011-07-26, 21:03
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Har FÖR mig att det är 5 meter, har dock inte kollat upp utan drar detta ur huvudet. Vet inte om man tar hänsyn till att man har rymddräkt på sig. Gravitationen på månen är 1/6 av jordens.
Citera
2011-07-26, 21:10
Medlem
Om vi säger såhär röker du i rymden lär du aldrig komma ner
Citera
2011-07-26, 21:32
Medlem
loxots avatar
http://www.astronomycafe.net/qadir/q1247.html

Googlade fram det på 2 sek, "jump on the moon". Vet i fan om det stämmer dock
Citera
2011-07-26, 22:34
Medlem
Sök i guiness världsrekordbok, världens längsta golfslag är ifrån månen har jag för mig.
Citera
2011-07-26, 22:39
Medlem
findatas avatar
Ungefär 14½m om man tar världsrekordhållaren i höjdhopp och den personen gör om bravaden (i träningskläder) på månen.
Citera
2011-07-26, 23:08
Medlem
weedfields avatar
Tackar för svaren. Verkar som de fanns lite sanning i min polares påstående ändå

Godnatt!
Citera
2011-07-28, 07:11
Medlem
deafens avatar
Vi har att h = v^2/2g där v är den uppåtriktade hastigheten när du lämnar marken, h är höjden du hoppar och g är gravitationsaccelerationen.

På jorden är g = 9.82 och på månen är g = 1.62 dvs 1/6 av jordens. Enligt ekvationen ovan ser man att en minskning av g med 1/6 ger en ökning av h med 6. Du hoppar alltså 6 gånger högre på månen än på jorden.
Citera
2011-07-28, 09:50
Medlem
Giorgis avatar
Mer än 6 gånger så högt! På månen finns ingen atmosfär, avsaknad av luftmotstånd kommer göra att du kan hoppa betydligt högre 6 gånger högre...
Citera
2011-07-28, 14:00
Medlem
DrDownss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Mer än 6 gånger så högt! På månen finns ingen atmosfär, avsaknad av luftmotstånd kommer göra att du kan hoppa betydligt högre 6 gånger högre...

Luftmotståndet är försumbart när det gäller så låga hastigheter som ett hopp från marken innebär.
Citera
2011-07-28, 14:00
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi

Tyvärr har du fel. Den viktigaste parametern här är inte skillnaden i gravitation utan det helt avgörande är musklernas kontraktionsförmåga över tid. Vid ett höjdhopp på jorden (oavsett om det handlar om ett stående jämfotahopp eller ett hopp med ansats) är kontraktionstiden för benens muskler längre än den är på månen. Detta beror på skillnaden i gravitation. På jorden hinner alltså benens muskler utveckla mer kraft, på månen blir tiden kortare (man lämnar månytan snabbare) vilket innebär mindre kraft.

Det existerar därför inget direkt matematiskt samband mellan hopphöjd och gravitationsskillnad.

Tittar man på det matematiska underlaget så inser man också att avgörande för den verkliga hopphöjden på månen är individuella skillnader från person till person. Personer som på jorden utvecklat snabba muskler har bättre förutsättningar än personer med mindre utvecklade snabba muskler. En person som Stefan Holm har alltså bättre förutsättningar att procentuellt förbättra sin hopphöjd på månen än en kroppsbyggare eller en långdistanslöpare.

Det matematiska underlaget visar också att om man jämför två personer, A och B, så kan mycket väl A hoppa högre än B på jorden men däremot B hoppar högre än A på månen.

Edit...en annan aspekt är vad som händer vid nedslaget. Ett höjdhopp på månen tar längre tid att genomföra (förutsatt att personen verkligen hoppar högre på månen) vilket betyder att man befinner sig i luften under längre tid. Detta ökar definitivt risken för att man kommer att rotera okontrollerat under hoppet och landa med huvudet neråt. Eftersom kroppens massa är densamma på månen som på jorden så ökar alltså risken för att du bryter nacken vid nedslaget.
Senast redigerad av Moltas666 2011-07-28 kl. 14:12.
Citera
2011-07-28, 15:08
Medlem
antpns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
en annan aspekt är vad som händer vid nedslaget. Ett höjdhopp på månen tar längre tid att genomföra (förutsatt att personen verkligen hoppar högre på månen) vilket betyder att man befinner sig i luften under längre tid. Detta ökar definitivt risken för att man kommer att rotera okontrollerat under hoppet och landa med huvudet neråt. Eftersom kroppens massa är densamma på månen som på jorden så ökar alltså risken för att du bryter nacken vid nedslaget.

Det är dock inte massan som är avgörande för nedslagsenergin utan hastigheten. Hastigheten är som bekant en funktion av accelerationen (som är 1/6 av gravitationsaccelerationen på jorden) och tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in