2011-07-26, 19:02
Medlem
mmas avatar
Eftersom admin var så hjälpsam och slänga bort mitt inlägg istället för att peka mig åt rätt riktning får jag väl skriva om samma inlägg igen då.
----------
Jag har en fundering, mitt c: är på ca 200gig, och jag har 30 gig ledigt, jag har ju nån katalog med film osv, men det är på tok för mycket som är "upptaget" för att det ska vara rimligt.

Vad kan det vara som gör att jag har så lite plats över?

Det står att jag tar upp 170 gig om jag högerklickar på c:.. men om jag klickar på c och markerar alla kataloger är det 80 gig.

Vad kan det vara som tar sån jävla stor plats? Och VART kan det befinna sig?

Kör XP om det är av intresse.
Citera
2011-08-05, 01:25
Medlem
mmas avatar
Ingen som har förslag på vad det kan vara?
Citera
2011-08-05, 01:31
Medlem
Det försvinner 24 byte per kilobyte, så lite försvinner där, annars vetefan hur mycket snackar vi om?

Edit: Det försvinner typ 2 gigabyte. Räknade lite i huvudet nu...
Virus?
Senast redigerad av Axekick 2011-08-05 kl. 01:35.
Citera
2011-08-05, 01:38
Medlem
vonOlofs avatar
Skulle du vara den ende i världen med detta problem, anser du?

Förutom åtskilliga hundratals svar på identiska frågor här i fb och några tiotusentals medelst Googling så kan du ju alltid ta en elementär datorkurs.

Eller se till så att dolda mappar och systemfiler syns. Där får du en överblick.

Radera onödiga filer, inklusive onödiga tillbakaversioner av systemåterställningsfilerna, där troligtvis det stora antalet av "uppätet utrymme" kan läggas skuld på.
Citera
2011-08-06, 08:50
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Skulle du vara den ende i världen med detta problem, anser du?

Förutom åtskilliga hundratals svar på identiska frågor här i fb och några tiotusentals medelst Googling så kan du ju alltid ta en elementär datorkurs.

Eller se till så att dolda mappar och systemfiler syns. Där får du en överblick.

Radera onödiga filer, inklusive onödiga tillbakaversioner av systemåterställningsfilerna, där troligtvis det stora antalet av "uppätet utrymme" kan läggas skuld på.

hmmmm låt mig tänka, nej jag misstänker att jag inte är ensam om det problem nej, men nu var det inte riktigt DET som var min fråga, men tack för motfrågan.

Att gå en datorkurs för detta känns overkill, men tack för förslaget.

Jag får jaga vidare på dessa 90 mystiska gig.

Tackar oerhört för din hjälpsamhet!
Citera
2011-08-06, 15:19
Medlem
Det brukar vara någon kombination av följande:

Din "Hämtade filer" (downloads) mapp i din hemmapp. Där ligger ju allt du någonsin laddat ner, vilket inte alla tänker på.

Webbläsarcache - alla bilder/sidor du tittat på i din webbläsare ligger sparat någonstans på din dator. Du kan rensa cachen från webbläsarens inställningar, alternativt ladda hem CCleaner (http://www.piriform.com/CCLEANER) vilket rensar cache från webbläsare, samt flera andra program som cachear.

Spelar du mycket? Spel, t ex steam-mappen tar upp plats.

Temp-mappen i windows kan vara galet stor. Här läggs t ex temporärt uppackade zip-filer och installationsprogram. Spana in C:\Windows\Temp och töm ifall det är mycket i den. Kolla även C:\Temp, vilket är en mapp där flertalet program gillar att dumpa temporärfiler.

Du kan även köra http://www.jgoodies.com/freeware/jdiskreport/ , vilket är ett litet program som visar vilka filer/mappar som tar upp mest plats på din disk.

"Mina dokument" kan lätt bli stor om du kör virtuella maskiner. Spana in vad för mappar olika program har slängt in där.
Senast redigerad av Skrynklig 2011-08-06 kl. 15:22.
Citera
2011-08-06, 18:27
Medlem
Sen kan du köra "Disk Cleanup", eller "Disk Rensning" som det heter på svenska! Det är ett Windows System Verktyg som rensar onödiga filer!
Citera
2011-08-08, 00:37
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Att gå en datorkurs för detta känns overkill, men tack för förslaget.
Jag menade verkligen inget illa med det förslaget, utan mest att det oftast gagnar att ha lite djupare insikter i hur den apparat man använder till allehanda ändamål är tänkt att fungera.

Ringer man till någon så behöver man ju inte ha några som helst insikter i hur AXE, GSM, 3G/HSDPA funkar, utan man ringer bara upp varvid någon i bästa fall svarar.

Med datorer är det inte riktigt samma sak, där har användaren en helt annan aktiv roll. Har man datorn som viktigt redskap för ett eller annat, så MÅSTE man faktiskt i långa loppet själv sätta sig in hur ett och annat fungerar. Ofta inte på expertnivå (vad det nu ska betyda), men långt mer än att bara slå på strömmen och sedan inte förstå till exempel hur och varför dolda filer börjar käka upp diskutrymmet.

Mycket av hanteringen är inte självklar, därför ger en datorkurs som går "under skalet" ofta ett mervärde för framtida nytta av redskapet.

För många känns allt sådant ointressant, men i långa loppet är det en otroligt bonus att låta maskinen vara slav under sig själv i stället för tvärtom.

Ugh! Me have spoken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in