• 1
  • 2
2011-07-26, 17:43
Medlem
rossinis avatar
Vad kan det vara för brott om någon okänd står och går igenom ens post i brevlådan (utomhus).
Märkte detta fenomen att någon för mig helt okänd stod och inte bara tittade ner i brevlådan utan var nere med handen och rotade.

Han tog inget, men jag sprang ut och han försvann på cykel som en avlöning.
Frågan är om han försökte stjäla mina räkningar eller vad. Jag får ingen spännande post precis.

Nu till frågan. Om jag får tag på honom vad kan polisen göra? Min brevlåda är av standardtyp utan lås och finns vid garageuppfarten.

Tack på förhand.
Citera
2011-07-26, 17:53
Medlem
ensockerbagares avatar
Det är väl stöld? Det tillhör ju dig så fort posten lagt det i brevlådan.
Citera
2011-07-26, 18:07
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rossini
Frågan är om han försökte stjäla mina räkningar eller vad. Jag får ingen spännande post precis.

Tack på förhand.

Han kan ha beställt varor eller tjänster i ditt namn. Det är väl spännande?
Citera
2011-07-26, 18:55
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rossini
Jag får ingen spännande post precis.

Personen kanske har beställt saker i ditt namn, som kreditkort. Jag vill minnas att det är olagligt att öppna annans post utan medgivande, men någon som är med bevandrad i juridikens värld får ge ett bättre svar.
Citera
2011-07-26, 19:05
Medlem
Westridges avatar
Som xituno skriver så förbereder de/han bedrägeri mot dig.
Om jag vore du så skulle jag skaffa en låsbar brevlåda bums, redan ikväll.
Citera
2011-07-26, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Personen kanske har beställt saker i ditt namn, som kreditkort. Jag vill minnas att det är olagligt att öppna annans post utan medgivande, men någon som är med bevandrad i juridikens värld får ge ett bättre svar.
Kanske inte riktigt det TS fråga handlar om, men visst är det brottsligt. Intrång i förvar skulle personen göra sig skyldig till om denne öppnade exempelvis ett brev.
Citera
2011-07-26, 19:40
Medlem
baloo4000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Kanske inte riktigt det TS fråga handlar om, men visst är det brottsligt. Intrång i förvar skulle personen göra sig skyldig till om denne öppnade exempelvis ett brev.

Nja, däremot brytande av post- eller telehemlighet.

8 § Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller telemeddelande, döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år. (Lag 1993:601).
Citera
2011-07-26, 19:50
Medlem
kiwi22s avatar
Åh, perfekt. Fängelse på straffskalan, bara åberopa envars rätt och plocka ner honom nästa gång.

Annars är väl lås på brevlådan ett alternativ (dock är det inte spec. svårt att bryta upp dessa). Har du möjlighet o hämta in posten när den kommer?
Citera
2011-07-26, 19:58
Medlem
baloo4000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwi22
Åh, perfekt. Fängelse på straffskalan, bara åberopa envars rätt och plocka ner honom nästa gång.

Ja om du ser honom öppna ett brev på plats.
Citera
2011-07-26, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baloo4000
Nja, däremot brytande av post- eller telehemlighet.

8 § Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller telemeddelande, döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år. (Lag 1993:601).
Nej, efter att brevet landat i TS låda är det inte längre under befordran av postföretaget. Se lagtextens krav på att postföretaget förmedlar försändelsen. Istället blir det fråga om intrång i förvar.

Och...
Citat:
Ursprungligen postat av kiwi22
... straffskalan är densamma för det aktuella brottet, vilket innebär att ett envarsgrip ändå är möjligt. BrB 4 kap.
Senast redigerad av revamp 2011-07-26 kl. 20:50. Anledning: Citerade lagtext
Citera
2011-07-26, 21:11
Medlem
Men nu är väl inte frågan om en person öppnar posten utan att någon står och kikar vad som finns i brevlådan.. Har svårt och vilket det faller under om någon bara tar o kikar i brevlådan och kollar vad som finns där utan och göra något..
Citera
2011-07-26, 21:30
Medlem
Ring ditt postkontor imorgon och prata med din brevbärare och förklara läget och be dem hålla kvar posten inne på kontoret tills du skaffat en låsbar brevlåda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in