• 1
  • 2
2011-07-26, 16:23
Medlem
Scoouts avatar
Hej, tog denna idé från tråden "Är jag svensk eller inte?". Denna fråga har jag ställt mig i ett par år nu och nu vill jag höra eran syn på det hela.

Min mormor och morfar kommer från Finland. Alltså de pratar flytande finska. De flyttade till Sverige. Därefter fick de en dotter som är min mamma. Min mor kan flytande finska (Värt att påpeka).

Min farfar kommer från Finland och min farmor vet jag inte för hon var ett adoptivbarn så hon minns inte sina föräldrar eller sitt ursprung. Alltså om vi säger att min farmor är svensk så blir alltså deras son (min pappa) halv finsk? Därefter träffades min mamma och pappa och jag vart deras son, blir jag då 75% finsk?

Värt att påpeka. Min pappa kan inte finska men min mor kan. Jag pratar finska med min mor och hon pratar finska med sina föräldrar. Jag känner mig hemma när jag sitter hos min mormor och morfar. Bara att prata finska och sedan vara med finska människor gör mig alldeles varm. Men när jag är med pappa och hans släktingar så pratas inte finska eller något dylikt som har med Finland att göra. Och då trivs jag inte. Jag känner mig inte hemma där (Sverige).

Ja jag har varit i Finland massor av gånger, jag har massor av släktingar där. Texten kan ha blivit lite förvirrande för jag bygger meningar på ett konstigt vis tycker jag. Så det jag vill höra är, är jag verkligen finsk eller är svensk?

Jag ser mig inte som svensk och vill inte göra det.
Citera
2011-07-26, 16:24
Bannlyst
svenskarna ser dig som svensk eftersom du är vit, bara vita kan vara med i svenska klubben tex en vit invandrare från europa som inte kan 1 ord svenska är mer svensk än en person som är född i sverige kan flytande svenska män inte är vit
Citera
2011-07-26, 16:26
Medlem
Scoouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jayman142
svenskarna ser dig som svensk eftersom du är vit, bara vita kan vara med i svenska klubben tex en vit invandrare från europa som inte kan 1 ord svenska är mer svensk än en person som är född i sverige kan flytande svenska män inte är vit

Fan alltså...
Citera
2011-07-26, 16:27
Medlem
Japp du är finsk.
Citera
2011-07-26, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jayman142

Jag ser honom som både Svensk och Finsk då han har både Svenskt och Finskt blod.

Svårare än så är det inte.

Till TS du har ju fortfarande svenskt blod i dig men du känner att du har mer gemensamt med dina finska släktingar.

Jag är svensk men har finskt blod i mig (bara 25%) och känner att jag har mer gemensamt med svenskar ja inte konstigt då jag har så lite finskt blod i mig haha.

Men du är både finsk och svensk.
Citera
2011-07-26, 16:32
Medlem
Scoouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beden
Japp du är finsk.
Fint
Citera
2011-07-26, 16:33
Medlem
Flytta till finland då.
Citera
2011-07-26, 16:34
Medlem
Scoouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merewena
Jag ser honom som både Svensk och Finsk då han har både Svenskt och Finskt blod.

Svårare än så är det inte.

Till TS du har ju fortfarande svenskt blod i dig men du känner att du har mer gemensamt med dina finska släktingar.

Jag är svensk men har finskt blod i mig (bara 25%) och känner att jag har mer gemensamt med svenskar ja inte konstigt då jag har så lite finskt blod i mig haha.

Men du är både finsk och svensk.
Tack för svar, men en fråga till. Får jag flytta till Finland? Med tanke på deras stränga regler mot invandring etc etc. Om nu min farmor är svensk, så har jag ju lite svensktblod i mig. Kommer inte då finnarna i Finland hata mig då?
Citera
2011-07-26, 16:35
Medlem
Scoouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citylights
Flytta till finland då.
Håller på att smida mina flyttplaner.
Citera
2011-07-26, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scoout
Tack för svar, men en fråga till. Får jag flytta till Finland? Med tanke på deras stränga regler mot invandring etc etc. Om nu min farmor är svensk, så har jag ju lite svensktblod i mig. Kommer inte då finnarna i Finland hata mig då?

Varför skulle de hata dig för?
Du är till större delen finsk eller hur och du pratar finska.

Men sen vet jag ju inte hur svårt det är för dig att flytta dit.
Citera
2011-07-26, 16:46
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoout

Det är väl fri invandring för nordiska medborgare inom Norden?

Finns nog skillnader mellan olika sorters finnar. Jag skulle tippa på att bosätta sig i sydväst vore det bästa, med tanke på att det finns många med svenska efternamn och till och med svenska som modersmål där. Jag skulle tro att man i östra och norra Finland är lite mindre toleranta mot det svenska och de som inte talar deras inhemska dialekter (det gäller även andra finnar).
Citera
2011-07-26, 17:01
Medlem
Narkotikovs avatar
Åk hem till Finland med dig din jävla invandrare!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in