• 5
  • 6
2011-07-27, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Två spontana tankar:

1) KBT-inriktning på psykologen är kanske bäst i detta fall, om du är lösningsfokuserad.
2) Flashback kanske inte är det mest förstående och kamratliga forumet i sådana här fall...

Nej flashback är nog det värsta forumet att be om hjälp på om man vill ha konstruktiva svar i rätt riktning.. Som vi ju har sett förut.
Citera
2011-07-27, 17:35
Medlem
sara.nillsons avatar
Jag uppskattar alla svar och stöd jag fått. Kommer besvara inläggen så fort jag kan. Tack igen.
Citera
2011-07-30, 19:49
Medlem
Philofobi82s avatar
Jag vill börja med att säga att det som du har upplevt TS är tragiskt. Jag beklagar detta från djupet av mitt hjärta. Det är jättehemskt och tyvärr måste jag säga, så kommer barn och vuxna att fortsätta utsättas för sådana här tragiska öden.

Du har två val, och det kommer du alltid att ha. Det har även vi andra. Vi kan välja att lägga oss ner och ge upp. Eller så kan vi resa oss upp och göra något åt saken. Om du väljer att resa dig upp, vilket jag tror och hoppas att du gör, så kan du med din hemska upplevelse hjälpa människor i liknande situationer. De som inte har blivit våldtagna, kan aldrig någonsin föreställa sig hur det är att bli våldtagen. Men du och andra som har blivit våldtagna vet exakt hur det känns och vad den personen går igenom. När man har gått igenom en tragisk händelse, så behöver man få höra om människor som har gått igenom samma sak, och som det har gått bra för. Som har tagit sig igenom detta trauma. Därför är jag helt övertygad om att den bästa hjälpen för att rädda en människa, kommer från en person som vet exakt vad den personen går igenom. Det blir bara ord, för en människa som inte vet. Som inte känner igen sig. Och det blir en osäkerhet för den som vill ha hjälp, eftersom den personen då tänker: "Du vet inte hur det känns. Du kan inte förstå vad jag går igenom."

Jag tror att Du lättare kan hjälpa ett barn som har blivit sexuellt utnyttjad och våldtagen, än vilken professionell psykolog som inte delar dessa erfarenheter. Kom nu ihåg att jag skriver "lättare" och inte att en professionell psykolog inte kan hjälpa de personerna, för det tror jag att de kan - med tiden. Men när ett offer får möta en person som delar samma erfarenhet så skapas en kontakt dem emellan. Något djupare, en förståelse, ett hopp om en bättre framtid. Det blir inte bara ord som någon läkare har läst i en bok, utan det blir som en personlig vägledning på hur man ska tas sig igenom detta trauma. Jag tror att denna vägen är den bästa. Men först så måste du börja lära dig att leva med det som har hänt. För hur mycket vi alla vill, så kan vi inte vrida tillbaka klockan åt dig och göra det gjorda ogjort. Det går att lära sig att leva med det. Du behöver befria dig ifrån honom. Försök att använda din energi åt det positiva, din pojkvän, dina vänner, din familj. Allt det som enligt dig är positivt, härligt, glädjande och underbart. Och när du känner att du vill prata om detta som har hänt, så prata med dina nära. Låt dem vara med och bära den här bördan tillsammans med dig. Skriv av dig, få ut alla känslor på papper. Ställ dig på ett högt berg och skrik allt du bara kan, och få ut alla dessa negativa känslor. Skrik och Föreställ dig hur du just nu bara skriker ut all sorg, all ilska, all rädsla. Föreställ dig hur du just nu genom detta skrikande spränger det fängelse som du har befunnit dig i genom detta trauma. Släpp dig fri, genom att skrika dig fri. Skriket ska höras från Norr till Söder!
Senast redigerad av Philofobi82 2011-07-30 kl. 19:51.
Citera
2011-07-31, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackster
Varför ska du låta någon perfers luffare som inte kan fixa tjejer styra ditt liv? Du är inte denna händelse, din karaktär baseras på dina tankar och hur du framhäver dig själv, om du vill vara tjejer som lever sitt liv efter sin perversa kusins feghet så be my guest.

Det är inte du som gjort fel så det är meningslöst o straffa dig själv, vad sägs om att låta det förflutna stanna där och begrava det som en isolerad händelse som aldrig kommer att upprepa sig igen och får du barn så tar du visdom från det och lär dig att skydda dom bättre än vad dina föräldrar gjorde dig.

Fucking idiot du är! Håll din käft jävligt stängd i fortsättningen när det gäller sånt här, du är uppenbarligen totalt inkompitent inom psykologi, beteendevetenskap som sexualbrottsoffers reaktioner, påföljder samt behandling!
Ett ord till och du får gärna komma hit till min adress där jag bor så att jag kan få slå ihjäl dej precis på det sätt som jag vill mörda dem som våltog mej för två månader sedan, jag, just nu ikväll, efter att ha letat efter någons reaktion på den stora artikeln.. ingen verkar ha sett eller läst..
Mitt liv är slut, min kropp är en sak, den kan jag läka, men min hjärna är värre, precis som hos den här tjejen.
Fucked up fo life, bokstavligen talat!
Citera
2011-07-31, 17:31
Medlem
Sara. Lev i nuet. Ingenting annat spelar någon roll, ingenting. Livet är endast en lång rad av händelser och ingen kan ens garantera att det som sker i vår verklighet är på riktigt.
Ta in allt runt omkring dig. Andas, lukta, se och älska. Frigör dig. Hade du varit här så hade jag kramat dig i flera timmar.
/Viktor
Citera
2011-07-31, 18:35
Medlem
Acceptera.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto