2011-07-25, 21:36
Medlem
Lazeeboys avatar
Kan inte få igång min dator. Satt och ändrade lite i msconfig tidigare. Förut hade jag ställt in, så att datorn startades med en selektiv start. Häromdagen, fick jag för mig att datorn startade segt, så jag gick in på msconfig, och valde normal start, istället för selektiv start.

När jag nu sätter på datorn, så dyker det upp ett felmeddelande. Jag får välja mellan felsäkert läge, starta windows normalt, eller starta datorn med de inställningar som funkade senast. Till slut byter den screen och windowsikonen ploppar upp och mätaren står och laddar. Den laddar och laddar. Sen händer det inte något mer. En halvtimme senare, kan datorn ibland klicka till. Det blir en svart skärm och man kan bara se musen röra sig.

Vad är problemet och vad ska jag göra? Får panik.
Citera
2011-07-25, 21:45
Medlem
alienDNAs avatar
starta datorn i safe mode.
kör systemåterställning till ett datum då datorn fungerade sist.

hjälper inte detta så måste du installera om datorn.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Har du gått in i felsäkert läge och ändrat tillbaka msconfig eller gjort en systemåterställning?
Citera
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienDNA
starta datorn i safe mode.
kör systemåterställning till ett datum då datorn fungerade sist.

hjälper inte detta så måste du installera om datorn.

Saken är, att oavsett vilket läge jag har valt, så blir det exakt samma sak. Förstår inte hur det kan bli såhär. Superstörande!
Citera
2011-07-25, 21:49
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Saken är, att oavsett vilket läge jag har valt, så blir det exakt samma sak. Förstår inte hur det kan bli såhär. Superstörande!

mkey. ifall du har en köpedator (märkesdator) så kan du komma åt windows repair genom att klicka snabbt och frekvent på f11, eller f12 eller f10 (beroende på ditt märke) under uppstarten (börja klicka då du ser bios bilden). då kommer du in i ett läge där du kan Reparera windows. detta fungerar dock bara på datorer med vista eller win7.

har du en cd skiva (recovery skiva, windows skiva) så kan du starta datorn med denna och reparera windows. (fungerar bara med vista och win7)

ifall inte något av ovanstående fungerar måste du installera om ditt windows.
Citera
2011-07-26, 22:19
Medlem
Lazeeboys avatar
Har lyckats ta mig in i felsäkert läge. Men allt jag möts av, är en svart skärm. I varje hörn står det med vitt text "felsäkert läge" och i mitten är musen. Oavsett om jag trycker på någon knapp eller klickar runt med musen, så händer ingenting. Någon som vet hur jag kommer runt detta?
Citera
2011-07-27, 08:07
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Har lyckats ta mig in i felsäkert läge. Men allt jag möts av, är en svart skärm. I varje hörn står det med vitt text "felsäkert läge" och i mitten är musen. Oavsett om jag trycker på någon knapp eller klickar runt med musen, så händer ingenting. Någon som vet hur jag kommer runt detta?

japp. som jag skrev ovan.
Citera
2011-07-27, 17:23
Bannlyst
Citat:
vad har du för OS? sedan windows vista så gör den ju automatiskt en startreparation om datorn inte startar. om du har XP så är din dator troligtvis skitgammal, så kanske det är dags att köpa en ny dator, så det har väl inte så stor betydelse om den inte startar eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in