Angående att lägga upp bilden här så måste jag höra med en person först om det går bra, vet inte om han vill att bilden ska komma ut på nätet.
Citat:
Ursprungligen postat av überlord
posta upp bilden här så vi kan ta en titt på den till och börja med.
intressant info som man kan behöva är vilken upplösning du har
på kameran och om du tog bilden i största formatet som kameran kan spara
i. man kan säga i regel idag att mobilkameror som finns på den svenska marknaden
inte håller kvalitén för att tryckas ut på ett papper.
men men. posta upp bilden så kan vi ta en titt.
Bilden är tagen i 640*480 och det är den högsta upplösningen som kameran klarar av, visserligen så finns det en storlek större men då interpoleras (tror jag) bilderna. Och jag testade printa ut bilden i orginalstorlek och det blev faktiskt rätt hyffsat, men bilden ska förminskas så den passar 10*15 (eller vad det nu är som är standard när man framkallar vanliga bilder), det värsta var i kanterna där det blev väldigt fubar
Citat:
Ursprungligen postat av TomBombadill
Att förbättra mobilfoton till en såpass hög kvalite så att man kan använda den till ett julkort är lite överkill. Men man kan ju göra rätt mycket med Photo Shop! Lägg upp den här så kan vi alla tävla om vem som kan göra bäst jobb med det

Hmm, tanken var visserligen inte att göra ett julkort, däremot ett kort som ska ramas in och ges bort i julklapp. Kan verka lite väl billigt och snålt, men personen som ska få den gillar verkligen bilden

.
Men men.. ska snacka med han och se om det är ok att jag lägger ut den