2011-07-24, 21:54
3 stycken ungdomar från Uppsala åtalades i början av 1997 för ett antal brott som begåtts med stark anknytning till den "satanssekt" de alla ingick i. De rev ned gravstenar och målade upponedvända kors och andra mörka symboler på kyrklig egendom. Ungdomarna lyssnade på hårdrock av typen black metal och misshandlade sig själva med rakblad. Dels för att kunna dricka blod under "seanser" men även för att begå självmord. En flicka som inte hade mod nog att skära sig själv fick hjälp av en kille. Resultatet blev inte så värst lyckat, hon fick föras till närmaste sjukhus för omplåstring. En 17-åring deklarerade i förhör med polisen att han ämnade begå självmord så fort han fyllt 18 år. Varför framgår inte, vad jag vet finns ingen åldersgräns för att begå självmord.
I den tidningsartikel som jag nu läser beskrivs "sekten" som ett fullfjädrat dito där djävulsdyrkande och dödslängtan stått högt i kurs. Jag skulle vilja ta ovanstående beskrivning med en nypa salt tills vidare, det är trots allt väldigt unga människor det var tal om och media har en tendens att förstora upp det mesta. De brott som angavs i stämningsansökan var följande:
Med det sagt, är det någon skribent som har läst något annat om detta sällskap som satanisterna i fråga sades ingå i? Lystrade man till något namn? Hur det hela artade sig rättsligt har jag ingen aning om.
I den tidningsartikel som jag nu läser beskrivs "sekten" som ett fullfjädrat dito där djävulsdyrkande och dödslängtan stått högt i kurs. Jag skulle vilja ta ovanstående beskrivning med en nypa salt tills vidare, det är trots allt väldigt unga människor det var tal om och media har en tendens att förstora upp det mesta. De brott som angavs i stämningsansökan var följande:
- Skadegörelse av gravar och kyrklig ägodel, som kapellport, i november 1995. Brottsplatsen var Gamla kyrkogården i Uppsala.
- Sabotage av 35 gravar på Vaksala kyrkogård i januari 1997.
- Ytterligare skadegörelse av gravstenar, hela 65 stycken på Berthåga kyrkogård, samma dag. Sataniska symboler målades på ett drygt dussin och även på saker tillhörande kapellet.
Med det sagt, är det någon skribent som har läst något annat om detta sällskap som satanisterna i fråga sades ingå i? Lystrade man till något namn? Hur det hela artade sig rättsligt har jag ingen aning om.
Senast redigerad av Quoter 2011-07-24 kl. 22:06.
Senast redigerad av Quoter 2011-07-24 kl. 22:06.