2011-07-24, 21:54
Medlem
Quoters avatar
3 stycken ungdomar från Uppsala åtalades i början av 1997 för ett antal brott som begåtts med stark anknytning till den "satanssekt" de alla ingick i. De rev ned gravstenar och målade upponedvända kors och andra mörka symboler på kyrklig egendom. Ungdomarna lyssnade på hårdrock av typen black metal och misshandlade sig själva med rakblad. Dels för att kunna dricka blod under "seanser" men även för att begå självmord. En flicka som inte hade mod nog att skära sig själv fick hjälp av en kille. Resultatet blev inte så värst lyckat, hon fick föras till närmaste sjukhus för omplåstring. En 17-åring deklarerade i förhör med polisen att han ämnade begå självmord så fort han fyllt 18 år. Varför framgår inte, vad jag vet finns ingen åldersgräns för att begå självmord.

I den tidningsartikel som jag nu läser beskrivs "sekten" som ett fullfjädrat dito där djävulsdyrkande och dödslängtan stått högt i kurs. Jag skulle vilja ta ovanstående beskrivning med en nypa salt tills vidare, det är trots allt väldigt unga människor det var tal om och media har en tendens att förstora upp det mesta. De brott som angavs i stämningsansökan var följande:
  • Skadegörelse av gravar och kyrklig ägodel, som kapellport, i november 1995. Brottsplatsen var Gamla kyrkogården i Uppsala.
  • Sabotage av 35 gravar på Vaksala kyrkogård i januari 1997.
  • Ytterligare skadegörelse av gravstenar, hela 65 stycken på Berthåga kyrkogård, samma dag. Sataniska symboler målades på ett drygt dussin och även på saker tillhörande kapellet.
Dessa brott som begicks i trakterna av Uppsaka var alltså en trio ungdomar i 17-årsåldern åtalade för. 2 killar och en tjej. Rubriceringarna gällde alltså skadegörelse och brott mot griftefriden. Det framgår inte av denna tidningsartikeln hur bevisen såg ut, eller hur polisen fick korn på trion. Vidare så ifrågasätter jag på intet sätt relevansen i att rapportera om detta åtal då brotten var omfattande och återkommande, men jag ställer mig lite skeptisk till sättet som media i just den här artikel framställt ungdomarna som. Knappast hade vi att göra med ett sällskap av samma dignitet som MLO, Misanthropic Luciferian Order.

Med det sagt, är det någon skribent som har läst något annat om detta sällskap som satanisterna i fråga sades ingå i? Lystrade man till något namn? Hur det hela artade sig rättsligt har jag ingen aning om.
Senast redigerad av Quoter 2011-07-24 kl. 22:06.
Citera
2011-07-24, 22:07
Medlem
Hundkatt90s avatar
Media fick även "Den Svarta cirkeln" att framstå som en sekt, dessa tog förmodligen efter de Norrmännen föregångarna till gravskändning (men norrmännen eldade även ett gäng kyrkor vilket du förmodligen vet).

Att en seriös Orden/sekt/grupp (med "satanister" då) skulle anta ett gäng 17 åringar som har gravskändning som hobby låter helt jävla otroligt då det aldrig fanns några Sekter inom den tidiga blackmetal scenen (Bortsett från Euronymous lilla grupp som endast avskydde kyrkan, de dyrkade inte djävulen. Det var endast kompisar och inte en seriöst organiserad grupp). Det kom lägre fram i tiden (sent 90tal) med TOTBL (gamla MLO iofs) med Dissection, Watain och diverse andra band.

Dethär med satanism har blivit väldigt hypat i media och det peakade som sagt under 90-talet och det har i princip dött ut nu för den sortens rebellande visade sig vara helt värdelöst.
Citera
2011-07-24, 22:24
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundkatt90
Media fick även "Den Svarta cirkeln" att framstå som en sekt, dessa tog förmodligen efter de Norrmännen föregångarna till gravskändning (men norrmännen eldade även ett gäng kyrkor vilket du förmodligen vet).

Jo, jag känner till det "movement" som pågick i Norge under den här tiden, men inte direkt i mikroskopisk detalj. "Lords of chaos" är en bra bok för den som vill få ett grepp om den tidsanda som rådde där och då.

Får lov att instämma med dig, att ungdomarna i det här fallet skulle varit med i ett seriöst "mörkersällskap" känns ganska uteslutet. Visst är det så att gärningar som kan kopplas till satanism och liknande alltid varit intressanta för media att framhålla, det blev väldigt tydligt när det så kallade "satanistmordet" inträffade i i Göteborg 1997. Jag menar att mordoffret inte alls var ett "offer till djävulen" eller liknande som man gärna vill framhålla det. Snarare ett grovt våldsbrott begångna av några individer med destruktivt leverne. Varken mer eller mindre.
Citera
2011-07-24, 22:24
Medlem
Filantrops avatar
Om det är det jag tänker på så är en av GM en gammal bekantskap, men åldern diffar på två år.
Citera
2011-07-24, 22:32
Medlem
Hundkatt90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Jo, jag känner till det "movement" som pågick i Norge under den här tiden, men inte direkt i mikroskopisk detalj. "Lords of chaos" är en bra bok för den som vill få ett grepp om den tidsanda som rådde där och då.

Får lov att instämma med dig, att ungdomarna i det här fallet skulle varit med i ett seriöst "mörkersällskap" känns ganska uteslutet. Visst är det så att gärningar som kan kopplas till satanism och liknande alltid varit intressanta för media att framhålla, det blev väldigt tydligt när det så kallade "satanistmordet" inträffade i i Göteborg 1997. Jag menar att mordoffret inte alls var ett "offer till djävulen" eller liknande som man gärna vill framhålla det. Snarare ett grovt våldsbrott begångna av några individer med destruktivt leverne. Varken mer eller mindre.

Joo, Jon från Dissection åkte ju i fängelset för det.
Men döda homosexuella har varit trend i Blackmetal scenen efter att Faust dödade en kille i Norge.
Det var gjort i 92, när det kom ut var inte folk bara lite förvånad.
Men det var faktiskt det första mordet i den nordiska vågens Black metal.

Det har vart ganska starkt hat mot homosexuella inom black metal scen, de dödade var mer av "hotmord" än rituala mord (för att hitta ritualer som har vart kända för allmänheten så är väll Crowley och Parsons ganska stort, men detta är något som sällskap brukar hålla hemligt.)

Dessa ungar kan faktiskt ha vart Lavey satanister som tog kapitlena om människo-offer i den sataniska bibeln på allt för stort allvar. (dessa offer inom lavey-satanism är på låtsas, man offrar en docka eller hoppas på att personen i fråga ska dö. All magi inom Lavey-satanism är i princip ett stort jävla skämt, precis som Lavey.)

Men att de inte var något mer än ett gäng ungar som satt och lyssna på musik och läste böcker i sina föräldrars källare kan vi vara väldigt säkra på.
Citera
2011-07-24, 22:34
Medlem
Hundkatt90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop
Om det är det jag tänker på så är en av GM en gammal bekantskap, men åldern diffar på två år.

Intressant, du råkar inte ha kontakt med denna? Så vi kan få svar på det hela och kanske få lite info om hans nuvarande resa i det ockulta!
Citera
2011-07-24, 22:40
Medlem
Filantrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundkatt90
Intressant, du råkar inte ha kontakt med denna? Så vi kan få svar på det hela och kanske få lite info om hans nuvarande resa i det ockulta!

Som sagt är jag högst tveksam och vill självklart inte outa men den personen jag "känner" har åkt ditt för brott mot griftefriden och det var på sena 90-talet. Han hade en satanistperiod vet jag då jag själv stötte på honom en gång svartmålad och sminkad med diverse suspekta motiv på tröjor och halskedjor. Dock tror jag det var andra kyrkogårdar än de som TS nämnde. De kanske bara var fans till de "riktiga" satansisterna, vad vet jag.

Jag kan med största säkerhet säga att min bekantskaps resa inom det ockulta är slut sedan länge. Idag är han tydligen en Svensson enligt säkra källor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in