2011-07-24, 13:10
Medlem
freddags avatar
Hej!

Tänkte laga till en kycklingfond, men nu är frågan hur fasen ska man få ihop 2kg kycklingben? Lär ju ta ett halvår.. kan man frysa in benen tills man fått ihop rätt mängd?
Citera
2011-07-24, 13:17
Medlem
poiKa99s avatar
Eller så köper du typ 2hela kycklingar, rensar dem, slänger i det som blir över i en kastrull. Delar nån lök, nån morot, lite tomatpuré och i med vatten. Får du nog lite fond : )
Citera
2011-07-24, 13:52
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddag
Hej!

Tänkte laga till en kycklingfond, men nu är frågan hur fasen ska man få ihop 2kg kycklingben? Lär ju ta ett halvår.. kan man frysa in benen tills man fått ihop rätt mängd?
Två kilo kycklingben? Hur mycket fond har du tänkt göra? Två kilo ben lär ge dig ungefär tre till tre och en halv liter färdig fond, vilket betyder att du måste ha en gryta som rymmer minst 14-15 liter till att börja med. Du kan grovt räkna med att ett hekto ben ger en och en halv dl fond, så ett par kycklingskrov tycker jag räcker rätt bra för en hemmakock att göra fond på.

Och ja, det går utmärkt att frysa in skroven tills du har nog mycket att göra fond på.
Citera
2011-07-24, 21:24
Medlem
Nemjungs avatar
Går bra att frysa in o spara till rätt mängd. Men annars kan man ju traska in i en saluhall eller köttbutik, där kan man oftast köpa skroven till en billig peng.
Citera
2011-07-24, 22:30
Medlem
StigAllans avatar
Brukar spara på mig något kilo skrov i frysen innan jag sätter igång buljongkoket.
Det går rätt snabbt att få ihop detta om man skippar färdigstyckade detaljer och istället investerar i hela istället.
http://www.gourmetsleuth.com/Article...a-chicken.aspx
Ryggbenet samt vingar hamnar alltid i frysen hos mig om jag styckar, vingarna blir avköttade om det är en hel uppbunden kyckling jag lagat till för vidarebefordring i sås.
Citera
2011-07-24, 22:55
Medlem
Kenies avatar
Jag håller med de tidigare som svara, en hel kyckling är även bra billig och relativt enkel att stycka, 2 skrov räcker långt, ett tips är att även bena ut låren, då har du enligt mig frigjort det godaste köttet på kycklingen och fått ben so ger mer smak till fonden.
Citera
2011-07-26, 01:18
Medlem
Jag brukar som de andra säger också koka fond på två skrov. Det inkluderar vingarna (som jag aldrig pallar äta, för pilligt och lite kött), lårbenen och knopparna på änden av klubban. På det får man typ en liter fond eller så, beroende på hur koncentrerad man vill ha den så klart.
Citera
2011-07-26, 15:56
Medlem
freddags avatar
Kan man laga fonden på kyckling som är grillad, eller måste det vara råa ben?
Citera
2011-07-26, 17:16
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddag
Kan man laga fonden på kyckling som är grillad, eller måste det vara råa ben?

Det blir nog något resultat om du använder grillad kyckling men inte bra.
Dyrare blir det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in