2011-07-23, 11:14
Medlem
Kan få köpa denna kniv för ett bra pris. Är det någon som har åsikter om denna. Eller förslag på andra som är bättre.
Citera
2011-07-23, 11:20
Medlem
The_Skins avatar
Det finns en mängd knivar som är bättre, frågan är vad det får kosta samt vad du kommer att använda den till?
Citera
2011-07-23, 11:53
Medlem
Kalasarnes avatar
Bara att köpa och prova, inte direkt en dyr kniv.
Citera
2011-07-23, 16:04
Medlem
Vilken modell? Finns flera.
För övrigt anser jag att det han gör är program med båda fötterna fast förankrade i tomma luften!
Här är en kniv som klarar i princip allt du kan kräva av en "överlevnadskniv":
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162660830

Hur du överlever är inte pga kniven utan hur du kan använda den!
En människa klarar sig mellan 30-60 dagar utan mat, bara ett par dagar utan vatten.
Skydd, värme och vatten är därför det vi måste tänka på först (längsta avståndet i Sveriges "vildmark" till allmän väg är ca 45 km).
Citera
2011-07-23, 20:59
Medlem
Tänkte mest att det är väldigt behändigt att alltid ha eldstål och bryne tillsammans med kniven, förutsatt att kniven är bra. Så är det någon som vet om det är en bra allround kniv. Vad jag förstår så har Gerber gjort kniven och det borde väl innebära att det är ok kvalite ?
Citera
2011-07-23, 22:20
Medlem
dePauls avatar
De knivar jag har sett honom att använda har varit rena skräpet, däribland en del Gerber-knivar.

~Paul~
Citera
2011-07-23, 23:29
Medlem
OT: men längst bort i Sarek måste väl vara längre än 45 km? Alla möjliga bilvägar så nära Sarek det går är ju typ 45km kvar.
Knivarna kostar ju inte speciellt mycke, och Bear Grylls stämpeln borde lägga på ett par hundringar men om man läser i tråden "Vilken kniv använder ni ute" verkar det som 2k är det minsta man kan pröjsa för en kniv som skulle funka om man inte ska dra ut spik för då funkar Mora 2000 typ. Att en kniv med inbyggt elddon tycker iaf jag är bättre överlevnadskniv än att stålet är av "xx"-kvalitet och att slip och skärp vinkeln ="xy".
Citera
2011-07-23, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dredden
OT: men längst bort i Sarek måste väl vara längre än 45 km? Alla möjliga bilvägar så nära Sarek det går är ju typ 45km kvar.
Knivarna kostar ju inte speciellt mycke, och Bear Grylls stämpeln borde lägga på ett par hundringar men om man läser i tråden "Vilken kniv använder ni ute" verkar det som 2k är det minsta man kan pröjsa för en kniv som skulle funka om man inte ska dra ut spik för då funkar Mora 2000 typ. Att en kniv med inbyggt elddon tycker iaf jag är bättre överlevnadskniv än att stålet är av "xx"-kvalitet och att slip och skärp vinkeln ="xy".

Dredden...

jag läste ditt inlägg höll på att bajsa på mig när jag såg din nick...

OnT. Go for it! Den är väll "piss-bra"
Citera
2011-07-24, 10:16
Medlem
Den kniv som nu hängt med mig ett par månader och ca 10 ute dygn under sommaren är
http://www.multitools.se/sanrenmu/163-sanrenmu-704-fallknivar.html
Jag är fortfarande förvånad över hur en så billig kniv kan vara så bra!
(Har även andra knivar från bl a. Fällkniven för 2-3 kkr)
Citera
2011-07-25, 00:47
Medlem
Kadeks avatar
Mora eller EKA-kniv.

Vad fan skall du använda din kniv till egentligen? 99.99% av alla knivgalningar på flashback använder sina knivar till att rensa fisk, tälja korvpinnar och fixa ved. Räcker gott och väl med en Mora. Packa en BIC-tändare i vattentät påse och du har eld.
Citera
2011-07-27, 19:57
Medlem
jag har precist köpt Gerber Bear Grylls Ultimate Knife

799 :- för min första egna kniv är inte pjåkigt.

Funktioner: hammare i pommeln, delvis sågtandad egg, visselpipa, elddon, slipsten, slida i hård nylon som möjliggör flera olika bäralternativ och en väderskyddad överlevnadsguide.

Till saken hör dock att jag inte ännu lyckats göra eld med den, någon som är kunnig på fnöske och hur man ska få glöd i torr mossa etc? Därefter är det peace a-cake att antända torr ved och få igång en eld. Jaja snart skall en bekant släppa av mig på en öde ö med endast en kniv för 2-3 dagar så jag kanske återkommer med bättre resultat
Citera
2011-07-28, 11:52
Medlem
Gjorde min första eld igår med elddon! har försökt ett tag.... men se till att allting är torrt, förbättrar dina chanser rejält.. sen så har jag kommit fram till att det är bättre att inte dra för snabba drag, då jag bara lyckas döda de flammor som uppstår.

Jag brukar dra två st, sen avsluta med en tredje, och verkligen ta i det sista taget. verkar funka.
Sen tror jag det är bra att du "tar sönder" fnösket, bryter upp fibrerna dvs. Sen packa inte fnösket för tätt, den dör bara då..
har en video på när jag startade eld... vart kan man ladda upp videos förutom youtube?

mina tankar...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in