Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-28, 20:38
  #13
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
Mora eller EKA-kniv.

Vad fan skall du använda din kniv till egentligen? 99.99% av alla knivgalningar på flashback använder sina knivar till att rensa fisk, tälja korvpinnar och fixa ved. Räcker gott och väl med en Mora. Packa en BIC-tändare i vattentät påse och du har eld.

Då får väl jag göra som bikerna gör fast med en "0,01%"-symbol istället...
För att ta lite exempel så har jag med min fällkniv: brutit upp fastrostade lastöglor på en semitrailer, öppnat konservburkar, tappat i kakelgolv från ca 1,5m höjd med spetsen först, kapat strömkablar och använt som skruvmejsel. Fortfarande inte så mycket som en repa på den!

När det gäller knivar kommer man oerhört långt med talessättet "man får vad man betalar för".
@TS: köp dig hellre ett tändstål och liknande separat, de kostar inte direkt skjortan ens för bra prylar.
Citera
2011-07-29, 18:43
  #14
Medlem
kristoes avatar
Va precis på intersport och snubblade över en Bear Grylls kniv, vart tyvärr inte så impad av den.
Såg "plastig" ut men kosta iofs bara 250 kakor så. Kunde dock itne känna på den då den var inplastad.

Men köp och testa iaf tycker jag, den var ju inte dyr och den gör säkert skäl för sina 250kr.
Citera
2011-08-17, 22:49
  #15
Medlem
Tack till alla som har svarat. Efter lite tankeverksamhet har jag inköpt en Mora 2000 som är en väldigt prisvärd allroundkniv. Dessutom har jag förbättrat den på detta vis: Kapat en gammal cykelslang som jag hade hemma, köpt ett diamantbryne samt tändstål på Clas O. Trätt på cykelslangen på slidan samt tryckt in bryne och tändstål innanför slangen. Som bonus kan jag skära av en bit av slangen om det skulle vara extra tjurigt att få till eld (slang brinner bra oavsett väder).
Så summa summarum: En kanonbra överlevnadskniv för ca 300:-
Citera
2011-08-17, 22:53
  #16
Medlem
Bra val!
Citera
2011-08-18, 00:13
  #17
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-trim
Tack till alla som har svarat. Efter lite tankeverksamhet har jag inköpt en Mora 2000 som är en väldigt prisvärd allroundkniv. Dessutom har jag förbättrat den på detta vis: Kapat en gammal cykelslang som jag hade hemma, köpt ett diamantbryne samt tändstål på Clas O. Trätt på cykelslangen på slidan samt tryckt in bryne och tändstål innanför slangen. Som bonus kan jag skära av en bit av slangen om det skulle vara extra tjurigt att få till eld (slang brinner bra oavsett väder).
Så summa summarum: En kanonbra överlevnadskniv för ca 300:-
Tack,för bra tips!!
(ska fixa tändstål och ett litet bryne jag med..)
Citera
2012-03-08, 20:14
  #18
Medlem
om du lätt ska göra eld med tendstål, ta en tampong väckla ut den och fluffa till den. oM du nu har med dej en sån i skogen (;
Citera
2012-03-08, 20:47
  #19
Medlem
christerys avatar
Kan nog bara hålla med, hellre 2 mora än en vaddennuheter överlevndaskniv. Då kan jag tappa bort en och fortfarande ha en kvar, vilken annan kniv klarar det.

Får kolla lite på tändstål, skulle vara bra bara för att. Bryne är ju ett plast shabrak från claes. Och ett porslin som skall vara ett hölje för tempmätare. Tempmätarn funkar bäst.
Citera
2017-03-23, 21:50
  #20
Medlem
Racerbyces avatar
Gammal tråd men aktuellt ämne då jag funderat på att skaffa en BG. Några här som använt den och vad är era omdömen? Är inte intresserad av allmän "bashing" av folk som ej ens använt den utan vill höra vad ni som faktiskt använt den tycker. Och visst, det finns säkert ännu dyrare knivar som är ännu bättre men det är inte intressant heller.

Hittade för övrigt en engelskspråkig recension på Youtube och verkar vara helt okej och prisvärd om man får tro denna.

https://www.youtube.com/watch?v=5ZOZTAg2hQw
Citera
2017-03-24, 18:56
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Gammal tråd men aktuellt ämne då jag funderat på att skaffa en BG. Några här som använt den och vad är era omdömen? Är inte intresserad av allmän "bashing" av folk som ej ens använt den utan vill höra vad ni som faktiskt använt den tycker. Och visst, det finns säkert ännu dyrare knivar som är ännu bättre men det är inte intressant heller.

Hittade för övrigt en engelskspråkig recension på Youtube och verkar vara helt okej och prisvärd om man får tro denna.

https://www.youtube.com/watch?v=5ZOZTAg2hQw


Jag späntade ved med en BG-kniv och bladet gick av cirka 2cm från spetsen. Nu är det iofs några år sedan så kvalitén kan ju ha blivit bättre eller så var det helt enkelt ett måndagsexemplar.
Citera
2017-03-25, 01:04
  #22
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Gammal tråd men aktuellt ämne då jag funderat på att skaffa en BG. Några här som använt den och vad är era omdömen? Är inte intresserad av allmän "bashing" av folk som ej ens använt den utan vill höra vad ni som faktiskt använt den tycker. Och visst, det finns säkert ännu dyrare knivar som är ännu bättre men det är inte intressant heller.

Hittade för övrigt en engelskspråkig recension på Youtube och verkar vara helt okej och prisvärd om man får tro denna.

https://www.youtube.com/watch?v=5ZOZTAg2hQw
Jag skulle avvakta och spana lite i den stora knivtråden här.
Citera
2017-04-12, 01:29
  #23
Medlem
Köpte min på bass pro, den varianten med eldstål, slipsten och visselpipa. Den var inte så dyr där borta så jag slog till. Den känns tung, bladet blir snabbt slött. Använder den numera till mina hantverksarbeten hemma. En lappkniv får hänga med på mina outdoor adventures istället numera.
Citera
2017-04-12, 12:31
  #24
Medlem
Harbards avatar
Bear grylls knivar och prylar är SKIT. Det finns tillräckligt många reviews om dem på Youtube.
De är gjorda av det billigaste kinaskitet. Köp aldrig produkter som bär någons namn, det är bara reklam.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback