2011-07-23, 09:35
Medlem
rhymenoceross avatar
Min lillebrorsa har precis kommit hem till Sverige från att ha bott i USA det senaste året.
Han behöver nu ett startkapital... Saken är dock den att han har struntat i att betala sina räkningar det senaste året, så han har dragit på sig betalningsanmärkningar. Inte heller har han någon säkerhet (som t.ex. bil, fastighet et cetera).

Finns det någon som helst möjlighet för honom att ta ett lån? Hög ränta för honom är inte något problem.

Jag hade själv lånat honom pengar, men jag håller för tillfället själv på att spara pengar då jag har min (första) unge på väg.

Några tipps?
Citera
2011-07-23, 09:42
Medlem
CaptMorgans avatar
Startkapital? Vi har ett socialt skyddsnät för sådant, eller menar du att han ska köpa dator etc för pengarna?

Med sådana förutsättningar blir det jäkligt svårt med lån. Får han det blir det ingen kul ränta.
Citera
2011-07-23, 09:55
Medlem
rhymenoceross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptMorgan
Startkapital? Vi har ett socialt skyddsnät för sådant, eller menar du att han ska köpa dator etc för pengarna?

Med sådana förutsättningar blir det jäkligt svårt med lån. Får han det blir det ingen kul ränta.

Precis. Det är "lyxprodukter" han vill köpa, såsom dator, TV osv. Huruvida det är ett smart move för någon i hans situation är dock inte det vi diskuterar.

Det bör även tilläggas att jag inte vill bli borgenär för honom.
Citera
2011-07-23, 10:07
Medlem
CaptMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenoceros
Precis. Det är "lyxprodukter" han vill köpa, såsom dator, TV osv. Huruvida det är ett smart move för någon i hans situation är dock inte det vi diskuterar.

Det bör även tilläggas att jag inte vill bli borgenär för honom.

Ok, då kan nog glömma de vanliga bankerna. Konsumentkreditlagen gör det svårt för låneinstitut att låna ut pengar till en för hög risk, gäldenären ska kunna betala tillbaka. Han bör nog vänta med att ansöka om lån tills dess att han har fått ett jobb, då blir det helt klart lättare, detta trots betalningsanmärkningar.

PS: Borgenär - person/bolag man har en skuld till. Det är borgensman du tänker på?
Citera
2011-07-25, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptMorgan

PS: Borgenär - person/bolag man har en skuld till. Det är borgensman du tänker på?

Han ville nog inte va vare sig borgensman eller borgenär :P

Dom enda som jag sett uttryckligen kunna tänka sig att låna ut pengar utan säkerhet till någon som har prickar hos kfm är svea ekonomi.
Finns information på deras hemsida, under privat och sen specialånet.
räntan verkar ligga på dryga 20%, vilket är gruvligt hög ränta, men man får nog vackert betala det när man är sån stor kreditrisk som man är om man har häcken full hos fogden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in