2011-07-23, 05:34
Medlem
Arbetarbroders avatar
Terror i Oslo, vårt grannland. Betydligt värre än den självmordbombaren som tog livet av sig i närheten av Drottninggatan i Stockholm dagarna innan julen 2010. Vi snackar ren terror-attack nu.

...och mängder av personer söker sig till Flashback. Trådarna om vad som hänt i Norge lockar mängder av besökare. Under fredagkvällen låg det på över 50 000 aktiva besökare på Flashback. De är många.

I stunder av kris, och när de kommer nära oss. Vilken roll tror ni Flashback spelar då?
Men så pass många besökare måste Flashback vara en viktig kanal.

Är alltså nyfiken på att höra Er syn på Flashback i stunder av kris.
Varför kommer så mycket folk hit?
Vad gör att du besöker Flashback vid sådana här extrema händelser?
Citera
2011-07-23, 05:37
Medlem
Deleteriouss avatar
Jag hårdbevakar Flashback därför att nyheterna kommer snabbt upp i olika trådar.

Tror "utomstående" tänker likadant som inte är på FB i normalfall.

Gick riktigt segt igår kväll, tog runt 10 sekunder att ladda en tråd på forumet.
Citera
2011-07-23, 05:47
Medlem
Bent Metals avatar
För min egen del så är anledningen den att det blir en sådan ansamling utav folk med olika kunskap och insikt som samlas på ett och samma ställe. Tex så anslöt det folk som mer eller mindre fanns på plats, det dök upp någon eller flera som har/hade kontakter inom polisen osv. Detta gör att man kan få en större informationsström än om man bara läser tidningen. Sen är det klart att det kan ju trollas en del ibland också och att man får vara lite källkritisk. Å andra sidan så ska man ju vara det även om man läser en nyhet som någon journalist präntat ner.

Så jag letar som sagt mest efter olika typer av information rörande det som hänt, spekulationsdiskussionerna osv läser jag knappt alls eftersom de är av minimalt intresse för mig.
Citera
2011-07-23, 06:22
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Terror i Oslo, vårt grannland. Betydligt värre än den självmordbombaren som tog livet av sig i närheten av Drottninggatan i Stockholm dagarna innan julen 2010. Vi snackar ren terror-attack nu.

...och mängder av personer söker sig till Flashback. Trådarna om vad som hänt i Norge lockar mängder av besökare. Under fredagkvällen låg det på över 50 000 aktiva besökare på Flashback. De är många.

I stunder av kris, och när de kommer nära oss. Vilken roll tror ni Flashback spelar då?
Men så pass många besökare måste Flashback vara en viktig kanal.

Är alltså nyfiken på att höra Er syn på Flashback i stunder av kris.
Varför kommer så mycket folk hit?
Vad gör att du besöker Flashback vid sådana här extrema händelser?

Över 55.000 var inne samtidigt på Flashback som mest i går kväll. Orsaken till Flashbacks förmåga att locka läsare vid omtumlande skeenden torde vara att här ges snabbt allehanda länkar till relevant material vad gäller vansinnesdådet, en hektisk diskussion med vilt spretande frågeställningar löper ocensurerat vidare och kan alstra tusentals inlägg i en enda tråd på ett dygn. Det blir förhållandevis överskådligt, och interaktivt på ett sätt som förmodligen även fungerar "terapeutiskt", som ett sätt att personligen hantera och försöka begripa omvälvande händelser.
Citera
2011-07-23, 06:55
Medlem
Jag fascinerades också av siffran igår kväll. Flashback spelar givetvis en viktig roll. Vad som skrivs här har börjat påverka folket mer än vad man tror. (Tror jag). Man sticker hit istället för att tro på all propaganda spridning aftonbladet/dn/expressen osv har för sig.

Folk söker sig hit för att det publiceras relevant och intressant fakta osv. Här får oftast också nyttigare fakta än att "följa liven här på aftonhoran".

Jag besöker flashback varje dag och självklart blir det att man ägnar mer tid här inne när nått spektakulärt händer.
Citera
2011-07-23, 07:35
Medlem
Drapåtrissors avatar
Gissar även att nästan varje journalist dessutom sitter och uppdaterar sig här. Helt enkelt för att FB är bäst på att ge unik information från folk som upplever stora händelser från gräsrotsnivå.
Citera
2011-07-23, 08:40
Medlem
Buffelo Balls avatar
Kanske tyder det på att många människor är ensamma och behöver känna gemenskap med andra.

Telefon, radio och nätet är tre olika sätt att söka information i allmänhet. Det blir bara extra tydligt när det händer en extraordinär händelse.

Jag är övertygad om att Flashback är en kanal som betyder mycket för många människor.

Man blir mindre ensam om man är ensam tillsammans med andra.

Ibland är det som om själva livet utspelar sig på Flashback.

Man behöver känna att man delar upplevelser med andra. Kanske är överbelastningen på Flashback ett bevis på att många ser Flashback som en viktig del av verkligheten.
Citera
2011-07-23, 09:02
Medlem
Att dela av sig vad man känner m.m. om detta är skönt för många tror jag, sen så är det väldigt bra att bli uppdaterad eftersom all information som publiceras på flera olika sidor publiceras i en och samma tråd.
Citera
2011-07-23, 11:40
Medlem
Attityds avatar
Senaste Nyheterna uppdateras snabbt-på samma ställe. Man behöver således inte söka runt på nätet överallt själv.
Mycket bra med nyheter som kommer fram snabbt.
Citera
2011-07-23, 11:47
Medlem
zBr9s avatar
Folk kommer hit för att Flashback, efter twitter, är det snabbaste sättet att få uppdateringar, bekräftade fakta, och relevant info om saker som pågår. Det är lättare att klicka på länkar som samlas i en tråd här än att själv leta runt på nyheternas röriga och plottriga startsidor.
Citera
2011-07-23, 11:55
Medlem
epost72s avatar
Frågan är dock om det var så vansinnigt mycket mer medlemmar inloggade.
När besökssiffran låg på 50000 igår har jag för mig att det var 6000 inloggade, jag vet inte vad det brukar ligga på normalt.

Siffrorna just nu: 4553 medlemmar och 41269 gäster Flest uppkopplade användare samtidigt var 56000, Igår klockan 23:54.
Citera
2011-07-23, 12:22
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Folk kommer hit för att Flashback, efter twitter, är det snabbaste sättet att få uppdateringar, bekräftade fakta, och relevant info om saker som pågår. Det är lättare att klicka på länkar som samlas i en tråd här än att själv leta runt på nyheternas röriga och plottriga startsidor.

När det gäller själva nyhetsbevakningen är det väl tveksamt om FB är speciellt effektivt. Tråden (trådarna) fylls snabbt av en massa skitinlägg som inte tillför någonting. För att FB skall fungera som nyhetsmedium krävs att att någon snabbt tar på sig rollen som sammanfattare och på första sidan dels sammanfattar kontinuerligt och dels placerar länkar där man kan läsa vidare.

Personligen följer jag nyhetsbevakningen via svensk och norsk TV vilket känns betydligt effektivare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in