2011-07-23, 13:04
Medlem
Skägg-Krales avatar
Jag satt i bilen på väg hem när bomberna smällde. Fick sms från två kompisar och var lite förvånad eftersom jag inte lyssnar på radio.

Anywho, när jag kom hem knappade jag in den viktigaste adressen på dator-maskinen, flashback.org.
Där kunde jag genast läsa om allt som hänt, oavsett om tråden är full med skit.

FB är en väldigt viktig del av informationsflödet i stort. Reglerna kan ställa till det lite, väldigt mycket är OT, det är ständig debatt mellan lägrerna i invandringsfrågan och att plöja igenom 400 sidor tar sin lilla tid.

FB är bra därför att det är stort. Det finns alltid folk med insyn i saker som händer. De andra delarna av forumet är bra för sin sak, att utbyta idéer, men nyhetsbevakningen är utmärkt.
Citera
2011-07-23, 14:43
Medlem
Skulle man kunna ha en forumdel som just hanterar händelser av denna kalibern som blir stenhårt modererade. En tråd om eventuella gärningsmän, det som händer och ett om genomförandet, typ. Det var alldeles för mycket spekulationer och inlägg som rörde helt irrelevanta saker som enligt mig gjorde det svårt att ta till sig nyttig info.. När tråden nådde 160 sidor (eller nåt) gav jag upp och följde tv:n istället då jag läste en forumsida på tiden 4 sidor till blev skrivna.
Citera
2011-07-23, 15:10
Medlem
dalt0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deleterious
Jag hårdbevakar Flashback därför att nyheterna kommer snabbt upp i olika trådar.

Samma här. På FB får man de viktigaste länkarna till diverse mediesidor och gör så man slipper surfa runt på massa sidor. Sedan dyker det även upp information, länkar som inte de traditionella medierna vill lägga ut.
Citera
2011-07-23, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalt0n
Samma här. På FB får man de viktigaste länkarna till diverse mediesidor och gör så man slipper surfa runt på massa sidor. Sedan dyker det även upp information, länkar som inte de traditionella medierna vill lägga ut.

Flashback fungerar utmärkt som nuhetssajt eftersom så många besökare använder sig av så otroligt mycket olika medier så man får fort en bra helhetsbild över vad som har hänt.
sen så är det samtidigt väldigt många åsikter och teorier som kommer upp som man själv aldrig ens skulle ha tänkt på och på så vis så blir man ganska öppen i sinnet över vad som kan ha hänt + att det alltid är någon som varit på plats, känner någon som varit där eller bara bor i närheten.

Flashback är bäst
Citera
2011-07-23, 16:25
Medlem
Merkwurdigliebes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Över 55.000 var inne samtidigt på Flashback som mest i går kväll. Orsaken till Flashbacks förmåga att locka läsare vid omtumlande skeenden torde vara att här ges snabbt allehanda länkar till relevant material vad gäller vansinnesdådet, en hektisk diskussion med vilt spretande frågeställningar löper ocensurerat vidare och kan alstra tusentals inlägg i en enda tråd på ett dygn. Det blir förhållandevis överskådligt, och interaktivt på ett sätt som förmodligen även fungerar "terapeutiskt", som ett sätt att personligen hantera och försöka begripa omvälvande händelser.
För att inte nämna att inget av det du nämner förekommer i judemedia. Ingen diskussion, ingen information som inte har filtrerats genom det politiskt korrekta kräkningsframkallande verklighetsfiltret och inga länkar till var man kan läsa vidare om saken (såvitt alla vet kan deras artiklar lika gärna, således, vara påhittade ur tomma intet). Före jag började skriva på Flashback besökte jag enbart sidan för att få den råa ocensurerade informationen som man aldrig får från Skymingsbladet m.fl.. Att läsa gammelmedia är i jämförelse som att äta passerad mat; på Flashback får man tugga själv och skapa sig en egen uppfattning.

Det är lika mycket en nyhetssite som skrivs av dess användare (likt Wikinews fast total anarki) som ett diskussionsforum.
Citera
2011-07-23, 17:42
Medlem
Ylicows avatar
Grejen är ju den att flashback är ett ställe där vem som helst får skriva så om någon på plats eller någon som vet nåt kan skriva det snabbt för att nå ut till många är det en effektiv metod som många gillar.
Det är även ett ställe där man kan diskutera saker som hänt och få nya idéer osv..
Det är inte ofta myglande om saker heller.. Det tror jag är anledningen.
Citera
2011-07-23, 17:50
Medlem
swebarbs avatar
Det är väl bra att så många kommer hit när det händer såna grejor, och som många sagt så kommer mycket nyttig info om det mesta här utan att man själv behöver besöka femtioelva olika sidor.
Citera
2011-07-23, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondve
Ja, du verkar ha skrivit det en jävla massa gånger i tråden. Ett tips är att i fortsättningen samla dina tankar i ett inlägg istället för att upprepa det på varje sida i tråden

Moderatorerna måste vara hårda i trådar som dessa. Det blir olidligt att läsa annars.
Gärna lite hårdare moderering i framtiden på dessa trådar, främst riktat mot sådana som inte läser alls, utan frågar om sådant som redan framkommer väldigt tydligt om man orkat läst några inlägg..

Problemet är ju just att folk ställer samma frågor om och om igen. Och om inte jag svarar så kommer något av alla nazitroll här inne att hitta på något trams. Det är så många som inte orkar gå tillbaka och läsa.

Det är inte rätt att de ska få begrava korrekt information i nonsens bara för att de är många och spammar.

Om det finns dokument som antyder en viss politisk åskådning så är det inte rätt om det göms bakom x antal länk till nynazistiska bloggar och sidor.
Senast redigerad av trollig 2011-07-23 kl. 19:18.
Citera
2011-07-23, 19:51
Medlem
Combots avatar
Oavgjort för mig är att fb levererar ocensurerad fakta snabbast.
Dock måste man vara extremt skärpt för att sålla bort skiten, som är rena lögner,
spekulationer osv.
Citera
2011-07-24, 00:22
Medlem
Bara för stunden har ju Flashback över 47000 besökare, och under "populära ämnen" ligger nästan enbart trådar rörande terroristattentatet. Vill minnas att jag läste ett inlägg av en admin, alternativt en moderator där denne hävdade att det maximala antalet besökare skall ha varit drygt 50000 - kanske mer specifikt 51000 vill jag minnas - i samband med Jannes live-streamade hängning.

Är mina siffror i ordning? Visst måste väl Norges tumult spräckt den tidigare gränsen?

Hur som haver, tror jag absolut att Flashback spelar en stor roll i nyhetsflödet. Främst för att forumet sållar fram - som tidigare påpekat - den råa, ocensurerade versionen av vad som händer. Privatdetektiverna är snabba som ögat dessutom, och har både namn, historia, bostad och, som i Oslo-fallet, politisk inblandning publicerat på direkten.

Ingen PK-vriden media har varit framme när någonting sådant här händer. Jag skulle inte vilja bilda mig en uppfattning baserat på vad Aftonhoran skriver.
Citera
2011-07-24, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlaktarBosse
Bara för stunden har ju Flashback över 47000 besökare, och under "populära ämnen" ligger nästan enbart trådar rörande terroristattentatet. Vill minnas att jag läste ett inlägg av en admin, alternativt en moderator där denne hävdade att det maximala antalet besökare skall ha varit drygt 50000 - kanske mer specifikt 51000 vill jag minnas - i samband med Jannes live-streamade hängning.

Är mina siffror i ordning? Visst måste väl Norges tumult spräckt den tidigare gränsen?

Hur som haver, tror jag absolut att Flashback spelar en stor roll i nyhetsflödet. Främst för att forumet sållar fram - som tidigare påpekat - den råa, ocensurerade versionen av vad som händer. Privatdetektiverna är snabba som ögat dessutom, och har både namn, historia, bostad och, som i Oslo-fallet, politisk inblandning publicerat på direkten.

Ingen PK-vriden media har varit framme när någonting sådant här händer. Jag skulle inte vilja bilda mig en uppfattning baserat på vad Aftonhoran skriver.

Jag kan bara hålla med. Det första jag tänkte på efter att jag hört nyheten var flashback. Då var det magra 10 sidor i tråden. Följde det under kvällen, och jämfört med Aftonbladet så fick jag en jävla massa mer information. Kudos.
Citera
2011-07-24, 05:52
Avslutad
Av någon helt jävla absurd anledning så hörde jag inget om attentaten förrän efter jag slutat jobba.. (Jobbade 17-04) Och det var faktiskt under "heta ämnen" här.

(rätt otroligt att inte en enda person nämnde det under tiden jag jobbade.. på en krog)

Tycker att flashback alltid är det bästa stället för att få reda på vad som hänt osv, oavsett om det är heliktoper-rån eller terrorattentat.

En tröstande kram till våra norska vänner!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in