Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-22, 20:36
  #1
Medlem
Hej,

Jag har sökt men hittade inget direkt givande så har några frågor till er kunniga.

Det är så att det gnisslar från vänster framhjul när jag svänger höger. Är ett "pulserande" gnissel som pulserar i takt med hur fort jag kör. Så ju snabbare jag kör, desto fortare är "gnissel pulserna". Ni förstår nog vad jag menar. Gnisslet är ett ljust gnissel och inte skramlande eller "slipande".

Känns som om att det börjar gnissla då hjulet belastas. Om jag kör väldigt sakta och svänger låter det knappt alls. Om jag kör fort och svänger rejält gnisslar det också rejält. Dessutom gnisslar det mer ifall rattutslaget är fullt och mindre om jag bara svänger med tex halvt rattutslag.

Så till frågorna:

1. Vad kan vara fel?
2. Om något fel kan konstateras, hur kan jag kolla det själv om det är just det felet?
3. Ska jag låta bilen stå och fixa felet eller går det att fortsätta köra om jag försöker att inte göra grova högersvängar i hög fart?

Är mycket tacksam för svar.
Citera
2011-07-22, 22:04
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schkeel
Hej,

Jag har sökt men hittade inget direkt givande så har några frågor till er kunniga.

Det är så att det gnisslar från vänster framhjul när jag svänger höger. Är ett "pulserande" gnissel som pulserar i takt med hur fort jag kör. Så ju snabbare jag kör, desto fortare är "gnissel pulserna". Ni förstår nog vad jag menar. Gnisslet är ett ljust gnissel och inte skramlande eller "slipande".

Känns som om att det börjar gnissla då hjulet belastas. Om jag kör väldigt sakta och svänger låter det knappt alls. Om jag kör fort och svänger rejält gnisslar det också rejält. Dessutom gnisslar det mer ifall rattutslaget är fullt och mindre om jag bara svänger med tex halvt rattutslag.

Så till frågorna:

1. Vad kan vara fel?
2. Om något fel kan konstateras, hur kan jag kolla det själv om det är just det felet?
3. Ska jag låta bilen stå och fixa felet eller går det att fortsätta köra om jag försöker att inte göra grova högersvängar i hög fart?

Är mycket tacksam för svar.

1. Bromssköld, bromsskiva, bromsbelägg, bromsok, hjullager.

2. Bromsskölden ser du om du tar bort däcket och sedan snurrar på navet, böj försiktigt lite här och var medans så märker du om det är den som ligger mot skivan. Kontrollera även drivknutdamasken att den är hel.

Bromsskivan är väl i princip samma sak + att du kan kolla om de har mycket kant på sig eller inte, både på in och utsida samt hur mycket lös rost du kan knacka bort där ventilationshålen är runt om.

Bromsbeläggen kan bli svårare att kontrollera, bort med däcket och kontrollera tjocklek, men är de slitna så fasningen är borta kan leda till missljud ibland. Se även nedan.

Bromsoket kontrollerar du genom att skruva bort, känna att glidpinnarna går lätt samt kolven. I detta skede kan du kontrollera om beläggen går lätt i hållaren så de inte fastnat där.

Hjullagret känner du om det glappar något.

3. Kan bli svårt att svara på via nätet utan att veta hur det låter. Är det bromskvitter kan du köra på, är det något annat t.ex. missljud från en drivknut/hjullager så ska du nog inte köra.

Lycka till.
Citera
2011-07-23, 19:55
  #3
Medlem
E30s avatar
Gör som föregående talare sa. Däremot kan det vara så att du även kan ha en dålig drivknut utöver det han/hon skrivit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback