Citat:
Ursprungligen postat av skarlockholmes
Ge oss en kort sammanfattning. En hovrätt har bedömt honom oskyldig efter att ha vägt in alla kända fakta. Vad ställer du mot det?
En hovrätt bedömer ingen "oskyldig" utan åtalet ogillas. Det är sjlälvklart att man inte ska döma någon om det inte är "ställt utom rimligt tvivel" att personen är skyldig. Men att utifrån bara det - och utan att själv veta vad som hänt (vilket jag hävdar att vi inte kan) hävda att en person är oskyldig är inte ok tycker jag. Vi kan istället konstatera att vi inte vet vad som hände men att självmordet naturligtvis är en stor tragedi för att inblandade (dock inte för samhället om vi inte VET att han begick självmord pga att han blev oskyldigt anklagad för brott).
Vad jag ställer mot den förhärskande teorin att han begick självmord pga att han blev oskyldigt anklagad? Jag kan tänka mig många, många alternativ. Här kommer några:
- Han drabbades av en depression (något som drabbar många i medelåldern utan att man kan hitta någon särskild utlösande orsak. Många anser att depressioner kan utlösas av kemisk obalans i hjärnan). Obehandlad depression innebär förhöjd självmordsrisk.
- Vad jag förstår hade han precis fått börja träffa sin biologiska dotter på egen hand. Han kan i samband med detta ha upptäckt att han hade en dragning till barn och blev "rädd för sig själv" och för vad han skulle kunna utsätta sin egen dotter för.
- Samma som ovan med tillägget att han t o m berör sin dotter på ett felaktigt sätt och drabbas av ett fruktansvärt hat mot sig själv.
- Han vet (ev bara någonstans djupt inom sig) att han är skyldig men han står ändå inte ut med att människor inte verkar vara säkra på att han är oskyldig. Typ många tänker "ingen rök utan eld" och han inser att många inte kommer att våga låta sina döttrar leka/sova över hemma hos hans dotter osv...
- Han vet vad han har gjort och inser att livet kommer att bli oerhört svårt eftersom han kan övertyga alla i sin omgivning att han är oskyldig men aldrig sin styvdotter som är hans dotter syster.
Är du nöjd?