2004-11-07, 23:43
Medlem
detta är vad som hänt:

helt plötsligt ändrades grafikupplösningen i windows (xp pro) och
sedan kom ett felmeddelande upp om drivrutinerna för mitt grafikkort.
Jag bootade om datorn och därefter har den inte velat starta windows.
Jag formaterade skiten men samma problem. Förutom att datorn inte
kan starta windows är bildskärmen knasig, stora ränder och pixlar finns
utspridda överrallt, vilket borde indikera problem med grafikkortet? Jag
har nu lyckats starta windows, genom att starta i s.k "VGA-LÄGE" och
då är det bara 4-färgers upplösning som inte går att ändra. Jag har även
scannat efter virus och uppdaterat grafikkortsdrivrutinerna utan några framsteg.. ngn som kan vägleda?? jag blir tokig!

mvh
Citera
2004-11-07, 23:48
Moderator
Ruskigbusss avatar
Låter ju som om kortet har gått sönder.

Vilket kort är det? Något häftigt med kylning etc - eller ett vanligt standardkort?
Citera
2004-11-08, 00:07
Medlem
det är ett NVIDIA Geforce 3 ti500 64 Mb. Jag öppnade burken och tog loss kortet för inspektion, men kunde inte se några fysiska skador.. Lite väl mkt damm kanske, men det är borta nu, och problemen återstår.. Men om kortet skulle vara paj, skulle det inte vara helt "dött" på skärmen då? jag kan ju iaf. använda datorn nu men med den sämsta upplösningen och en massa flimmer och ränder som irriterar ögonen hela tiden..
Citera
2004-11-08, 00:22
Medlem
SwedishMilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av secce
Men om kortet skulle vara paj, skulle det inte vara helt "dött" på skärmen då?
Inte nödvändigtvis. En dag var ena hörnet på min skärm alldeles grönt. Trodde först det var fel på den, men när jag pluggade in frugans så var problemet kvar. Bytte grafikkort och problemet försvann.
Citera
2004-11-08, 00:24
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Precis som ruskig kan jag sätta vänstra testikeln på att grafikkortet är kaputt. Ett trasigt kort behöver inte betyda ett dött kort. Testa ditt kort i en annan dator så får du det antagligen bekräftat.

Edit: Fan, mellanmjölken han före

/#LOUDmouth#
Citera
2004-11-08, 00:24
Medlem
T.R.I.C.s avatar
har genomlidit samma problem, löste det genom formatering och ominstallering. Kanske inte bästa lösningen men det är billigare än att köpa ett nytt kort.
Citera
2004-11-08, 12:48
Medlem
mwiborns avatar
Citat:
det är ett NVIDIA Geforce 3 ti500 64 Mb. Jag öppnade burken och tog loss kortet för inspektion, men kunde inte se några fysiska skador.. Lite väl mkt damm kanske, men det är borta nu, och problemen återstår.. Men om kortet skulle vara paj, skulle det inte vara helt "dött" på skärmen då? jag kan ju iaf. använda datorn nu men med den sämsta upplösningen och en massa flimmer och ränder som irriterar ögonen hela tiden..
Sitter det kylfläkt på kortet?
Kolla så den fortfarande kan snurra. Fläktar brukar kunna kärva om det blir för mycket damm i dem.
Får då inte GPU:n tillräkligt med kyla går den sönder...
Citera
2004-11-08, 15:12
Medlem
blueCommands avatar
Lite OT, men kan man få kyla? Är det inte att man har brist på värme?

Men enligt mig låter det som överhättning på GPUn / nått minne som har pajat som då gör att den inte orkar högre saker än VGA läge
Citera
2004-11-08, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Men enligt mig låter det som överhättning på GPUn / nått minne som har pajat som då gör att den inte orkar högre saker än VGA läge

Vad är GPUn? är det något på grafikkortet tro?
Citera
2004-11-08, 20:18
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Vad är GPUn? är det något på grafikkortet tro?

GPU= Graphic Processing Unit, jämför CPU.
Citera
2004-11-09, 09:34
Medlem
nytt grafikkort kommer imorgon. det blev ett geforce 4 ti4600, är detta kort bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in